דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

תכנית נטו למשפחה / תכנית כחלון: שר האוצר הציג שורת צעדים לטובת מעמד הביניים

הטבה בזיכוי מס הכנסה לזוגות עובדים; הגדלת הסבסוד לצהרונים; הגדלת מענק העבודה וביטול מכסים: תחת הכותרת "נטו למשפחה" הציג היום כחלון את עקרי תכניתו להגדלת ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים. בזמן שבאופוזיציה בירכו, בליכוד זעמו על הצגת התכנית שלא תואמה עם נתניהו

אמיר לוי ומשה כחלון מציגים את תכנית "נטו למשפחה" (צילום: דבר ראשון)
אמיר לוי ומשה כחלון מציגים את תכנית "נטו למשפחה" (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר כחלון הציג אתמול (שלישי) את תכניתו להקלה על משפחות עובדות תחת השם – "נטו למשפחה". התכנית כוללת ארבעה צעדים הממוקדים בהגדלת ההכנסה הפנויה הנמצאת בידיהם של משפחות צעירות בהן שני בני הזוג עובדים. על פי בכירי האוצר שהציגו את התכנית מדובר בעלות כוללת של 2.5 מיליארד שקלים לתקציב המדינה שתניב שיפור של 8000-12,000 שקלים בהכנסה השנתית של משפחות עם ילדים צעירים בהן שני בני הזוג עובדים. בעוד כחלון מציג את תכניתו, הספיקו בכירי הליכוד להביע את כעסם על כך שראש הממשלה לא עודכן בפרטי התכנית ורמזו כי לא יתמכו בתכנית.

במסיבת עיתונאים בה הציג את התכנית אמר כחלון כי "כולם מדברים על מעמד הביניים. עד היום דיברו, ולא עשו. אפשר לדבר על השמן ועל הרזה, אפשר לשאול איפה הכסף, אבל מה שנדרש באמת וחשוב למדינת ישראל הוא חיזוק מעמד הביניים. חיזוק המשפחה העובדת בישראל. מעמד הביניים צריך לגדול ולא לקטון, חובתנו לאפשר ליותר אנשים להשתלב במעמד הביניים. הגיע הזמן לשנות כיוון ושיותר משפחות יצטרפו למעמד הביניים מהשכבות החלשות ולא להפך".

"המשק הישראלי הוא משק חזק", הוסיף כחלון. "המשק צומח, האבטלה נמוכה מאי פעם, הגירעון מהנמוכים בשנים האחרונות. זה לא בא יש מאין, יש מאחורי הכלכלה החזקה אנשים: משלמי מסים, משרתים ועובדים. היום אנחנו מחזקים את מעמד הביניים במעשים ולא בדיבורים. הנה הכסף."

עיקרי התכנית

הגדלת נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים עובדים והשוואת הזכאות בין גברים ונשים: עד כה אבות לילדים קיבלו נקודת זכאות אחת על כל ילד עד גיל שנה, שתי נקודות על כל ילד בגיל שנה עד שלוש ונקודה על כל ילד בגיל שלוש עד ארבע. אמהות קיבלו חצי נקודה עבור ילד בשנתו הראשונה, ושתי נקודות על כל ילד בגיל שנה עד שש. על פי התכנית החדשה יושוו נקודות הזיכוי של אבות ואמהות והם יקבלו נקודה וחצי על כל ילד עד גיל שנה ושתיים וחצי נקודות לכל ילד מגיל שנה עד שש. שוויה של כל נקודת זיכוי מוערך בכ-215 שקלים.

הגדלת הסבסוד לצהרונים: במשרד האוצר מתכוונים לעודד יציאה של הורים לעבודה על ידי סבסוד הצהרונים בסכומים משתנים על פי אשכול סוציו- אקונמי. על פי התכנית, יינתנו תוספות סבסוד לצהרונים בחלוקה הבאה – ישובים המדורגים באשכול 4 (אופקים, דימונה, עכו, לוד, כפר יאסיף ועוד) יהנו מתוספת סבסוד של 350 שקלים בחודש לכל ילד בגילאי 3-8. ישובים המדורגים באשכול 5 (קרית שמונה, קצרין, באר שבע, שדרות ועוד) ייהנו מתוספת סבסוד של 300 שקלים לכל ילד בגילאי 3-8. ישובים המדורגים באשכול 6 (בת ים, חולון, חדרה, כרמיאל ועוד) ייהנו מסבסוד של 300 שקלים בחודש לילדי כיתות א-ב בלבד. ישובים באשכול 7 (חיפה, פתח תקוה, ראשון לציון ועוד) ייהנו מסבסוד של 200 שקלים לכל ילדי כיתות א-ב. ישובים באשכולות 8-10 (תל אביב, גבעתיים, הרצליה, קרית אונו ועוד) ייהנו מסבסוד של 150 שקלים בחודש לילדי כיתות א-ב.

שווי ההטבה להורים לילדים צעירים נאמדת באלפי שקלים בשנה. עם זאת, יש לציין כי בישובים רבים בארץ כבר מופעלות תכניות שונות לסבסוד יום לימודים ארוך לילדי הגנים. כך לדוגמה, גני הילדים בעכו, טבריה ומעלות כבר נמצאים בתכנית מיל"ת של משרד החינוך, המסבסדת יום לימודים ארוך עד לשעה ארבע בעלות משמעותית בהרבה מהסבסוד שעליו הכריז היום שר האוצר. כך שלפחות בחלק מהישובים מדובר במענה כפול לאותו הצורך.

הגדלת מענק העבודה: מענק העבודה המוכר גם בשם – "מס הכנסה שלילי" יקבל שדרוג כך שתקרת השכר המזכה במענק תעלה מ 4,800 שקלים ל 5,000 שקלים, כן סכום המענק לגברים יוצמד לזה של הנשים ויעלה מ 330 שקלים לגובה של  495 שקלים. בנוסף משפחות בהן שני בני הזוג זכאים, הם יקבלו תוספת מענק בשיעור של 30%.

ביטול מכסים ומסי קניה: במשרד האוצר החליטו להרחיב את מדיניות החשיפה לייבוא והודיעו על ביטול המכסים על ייבוא בגדי תינוקות (עמד על 6% עד כה) והנעלה (עמד על 12%). בנוסף החליטו על ביטול מס הקניה על מכשירים סלולריים מיובאים שעמד על 15% משווי המכשיר.

בכירי האוצר הציגו במסיבת העיתונאים מחשבון אליו ניתן להזין פרטים כמו גובה השכר של בני הזוג, ישוב מגורים וגילאי הילדים ולקבל את שווי ההגדלה של ההכנסה הפנויה בעקבות תכנית "נטו משפחה" שהוצגה. בדוגמאות שהוצגו במסיבת העיתונאים, משפחה בה שני בני הזוג עובדים בשכר נמוך, מתגוררים בישוב המדורג סוציואקונומי 4 ולהם שני ילדים בגילאי הצהרונים נהנים מתוספת לנטו בשיעור של 12,580 שקלים בשנה. משפחה המתגוררת בישוב סוציואקונומי 8-10 ובה בני הזוג מרוויחים שכר גבוה מהממוצע ולהם שני ילדים צפויים ליהנות מתוספת לנטו בשיעור של 9,240 שקלים בשנה. ככל הנראה בקרוב המחשבון יעלה לאתר משרד האוצר כך שכל אזרח יוכל לקבל הערכה כמה שווה תכנית "נטו משפחה" למשפחתו. על פי ההערכות באוצר, עלותה של התכנית שהוצגה נאמדת בכ 2.5 מיליארד שקלים. המקור התקציבי למימון התכנית אמור להגיע מהרזרבות שהוכנסו לתקציב 2017-2018.

בנוסף לתוכנית "נטו משפחה" עידכן שר האוצר כי בשבועות הקרובים יתקבלו מסקנות ועדת זליכה לנושא קצבת הנכות, ולאחר מכן, עם סגירת הפרטים תצא ההודעה על העלאת קצבאות הנכות.

זעם בליכוד, תמיכה באופוזיציה

כחלון מבטיח הכרזה על שורת צעדים "חברתיים" שיחזירו את הכסף לציבור כבר מספר חודשים. עם זאת מסיבת העיתונאים שהתקיימה היום נקבעה בהתראה של שעות בודדות, ורבים, הן במערכת הפוליטית והן בתקשורת, הופתעו מהצעדים שהציג כחלון. כבר במהלך מסיבת העיתונאים התראיין יו"ר הקואליציה דוד ביטן וטען כי התכנית לא תואמה עם ראש הממשלה ועם הליכוד וכי אין בכוונתו לתמוך בה. גם שר התקשורת צחי הנגבי התראיין בנושא וקבל על כך שראש הממשלה למד על התכנית מאמצעי התקשורת.  כחלון שנשאל על כך אמר "בעבר כבר הורדנו מס חברות, מס הכנסה ומע"מ. אנחנו כל הזמן פועלים לעידוד התעסוקה ולכן אני לא רואה פה שום דבר חדש שצריך לעדכן עליו מישהו." ביחס לחשש ממשבר קואליציוני אמר כחלון כי "אף אחד לא יכול לנבא היום מתי יתקיימו בחירות, אבל אני לא רואה אותן מתקיימות בשנה הקרובה".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר על התוכנית ״הגדלה משמעותית של קצבאות הנכות היא הדבר החשוב ביותר כרגע ועד שזה לא ימומש  אין כל משמעות לתכניות חדשות שמוצגות. לא נאפשר כל העברה תקציבית עד שלא תיפתר בעיית הנכים״. ח"כ יו"ר ועדת הכנסת, יואב קיש (הליכוד) אמר על התכנית "אני שמח שהשר כחלון נזכר שהוא שר האוצר ולא שר התקשורת.  מדובר במהלך נכון עקרונית שעדיין יחייב בדיקה מעמיקה. עם זאת, יש לזכור כי ללא תמיכה של רה"מ והליכוד, התכנית לא תאושר. כחלון לא יזכה לתמיכת הליכוד ללא הגדלה משמעותית של קצבאות הנכים – נושא שחשוב לא פחות מהורדת המס על מכשירי סלולר".

מי שדווקא הביע תמיכה בתכנית שהציג כחלון היו חברי האופוזיציה. ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר ״זהו צעד חשוב וראשון בכיוון הנכון. העדפת הרחבת השירותים האזרחיים על-פני הורדת מסים היא המעשה הנכון״ ח"כ הפרפ' יוסי יונה אמר "צריך גם לדעת מתי לפרגן. התכנית של שר האוצר כחלון היא צעד חשוב בכיוון הנכון. כבר בתקופת המחאה החברתית הצבענו על הצורך להתמקד בסבסוד הגיל הרך במטרה לסייע לזוגות צעירים. סבסוד דיפרנציאלי לצהרונים יחד עם קביעת מחיר מקסימום היא בשורה של ממש להורים הצעירים, שנקרעים בין הרצון להתקדם ולהשתלב בשוק העבודה לבין הרצון  להקים משפחה, להביא ילדים לעולם ולהבטיח את עתידם. אני מברך על תכניתו של כחלון ומקווה ששותפיו לקואליציה יעשו זאת גם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!