דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טלפון סלולרי

נטו משפחה / תהיו כחלונים ולפני שאתם קונים סלולרי חדש, תקראו את הכתבה הזו

כשבנק ישראל מאחוריו, והצו כבר בתוקף, כחלון לא יחלץ את הישראלים מעוני אבל כן נוכל לדבר על זה אחד עם השני בסלולרי שקנינו בזול יותר | ויש גם כמה המלצות

צרכני תקשורת סלולרית (צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי / פלאש 90).
צרכני תקשורת סלולרית (צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי / פלאש 90).

שר האוצר, משה כחלון, הודיע השבוע על תכנית 'נטו משפחה' במסגרתה הבטיח לקדם כמה צעדים לטובת ציבור הצרכנים בישראל – ביניהם הורדת המס על בגדי ילדים, הוזלת צהרונים וביטול מס הקנייה על מכשירי טלפון סלולריים ואביזרים שונים. תכניתנו של כחלון מתמקדת בהגדלת ההכנסה הפנויה בקרב משפחות צעירות בהן שני בני הזוג עובדים.

כצעד ראשון חתם כבר שלשום (רביעי) שר האוצר על צו לביטול מס הקנייה על טלפונים סלולריים, צו שכבר נכנס לרשומות וקיבל תוקף רשמי. מס הקנייה הוא מס עקיף חד-פעמי על מוצרים מסויימים כגון אלכוהול, טבק ומוצריו, ציוד סאונד, רכב ועד עתה גם טלפונים סלולריים, שנולד מתוך הרצון להגן על הייצור המקומי. הצו מוטל על מוצרים שונים מייצור מקומי ומייבוא, בהתאם לקביעת שר האוצר, ומחושב לפי המחיר הסיטונאי של המוצר, בשיעורים שונים, בהתאם לסוג המוצר. לפי הערכות שונות, ביטולו של מס הקנייה על מכשירים סלולריים יעלה למדינה כ-450 מיליון ש"ח במיסים אשר לא יגבו בפועל. הצו יהיה בתוקף כהוראת שעה עד ל-31 בדצמבר 2018.

כבר אתמול (חמישי) הספיקו כמה חברות סלולר כמו סלקום והוט מובייל להודיע כי יורידו את מחירי המכשירים הסלולריים מכמה סוגים, ואף החלו בפרסום של מחירים חדשים. בדיקה מהירה באתר ׳זאפ׳, אתר השוואת מחירים, מראה כי סלקום כבר הספיקו לעדכן שם את המחיר של כמה מכשירים כמו ה-LG G6 והאייפון 7. גם בחברות פרטנר ופלאפון הודיעו שיוזילו מחירים.

עם זאת, השאלה שעדיין פתוחה היא האם גם החנויות הפרטיות יצטרפו למהלך, ויוזילו את מחירי המכשירים אשר כיום כבר עומדים על מחיר דומה למחירים החדשים של סלקום. רשתות כמו KSP ואייבורי כבר הספיקו להשוות את המחירים של המכשירים לאלה שפרסמו חברות הסלולר, ואולי בקרוב חברות נוספות ילכו בעקבותן ויורידו מחירים.

מחירו החדש של מכשיר הדגל האחרון של LG, ה-G6 לדוגמא, עומד אצל סלקום על 2,890 ש"ח שהם הנחה של 15% (אחוז מס הקנייה) מהמחיר הקודם שעמד על 3,390. אך ישנן חברות קטנות יותר שכבר מכרו את המכשיר ב-3,020 ש"ח ובקרוב נראה אם הם יוכלו להוזיל מחירים אף יותר כדי להתחרות בחברות הסלולר הגדולות.

רשת ishare שמוכרת מכשירים של חברת אפל הספיקה להודיע על הוזלה במחירים המכשירים ופרסמה כי מחירו החדש של אייפון 7, 32 ג'יגה בייט, יעמוד אצלה על 2,942 ש"ח, זול יותר מאשר ברשתות הסלולר.

קנייה בחו"ל

ביטול מס הקנייה משפיע לא רק על הצרכנים אשר רוכשים את המכשיר בארץ מהייבואנים הגדולים אלא גם על ייבוא אישי. כל מי שקנה בעבר מכשיר סלולרי באינטרנט יודע שייתכן ויאלץ לשלם מיסים בגובה של כ-33% (17% מע"מ ו-15% מס קנייה) אם המכשיר שהזמין עבר את רף ה-75 דולר כולל מחיר המשלוח לישראל. כעת, עם ביטול מס הקנייה, תשלם הצרכנית רק את המע"מ בגובה 17% אם המכשיר יגיע לידי המכס. כך לדוגמא הזמנת מכשיר LG G6 מאתר ebay תעלה כ-2,120 ש"ח כולל משלוח, ובתוספת מע"מ המחיר יעמוד על 2,480 ש"ח, זול יותר ממחירו ברשתות הסלולר. עם זאת, חשוב לציין כי בהזמנת המכשיר מחו"ל אין אחריות אותה מספקת היבואנית הרשמית בארץ.

בחנויות השונות באינטרנט ניתן למצוא מכשירים רבים מתוצרת סינית, שהביצועים שלהם לא נופלים מהמתחרות הגדולות, ומחירם נמוך בהרבה. דוגמא אחת היא חברת שיומי, שניתן למצוא רבים ממוצריה גם בחנויות בארץ, וסחפה את הקהל הישראלי. הרבה פעמים הישראלים לא מוכנים לשלם מחיר אקסטרה רק בשביל מותג פרימיום, ומסתפקים במכשיר עם ביצועים טובים במחיר טוב. לרבים, המזמינים מכשירים סלולריים ברשת, ביטול המס הוא בהחלט בשורה.

בנק ישראל תומך

בנק ישראל כבר התייצב אתמול (חמישי) לצד האוצר, ויצא בהודעה לפיה התכנית עולה בקנה אחד עם מדיניות הבנק, ואף יש להרחיב ולקבע את התכנית, "היות ומדובר בצעדים הנותנים מענה לבעיות מבניות, והם אינם באים לשרת צורך זמני של הרחבת הפעילות הכלכלית שממילא נמצאת בגאות, חשוב שהצעדים יהיו פרמננטיים ולא יופסקו לאחר שנה וחצי" נכתב בהודעה.

בבנק מאשרים את תחשיב העלויות כפי שהציג אותו האוצר, ואומרים כי למרות שלא ניתן להעריך חלק גדול מהעלויות, בהן גם העלאת קצבת הנכות שלא נכללת בתכנית, "הערכות העלות שפרסם משרד האוצר עולות בקנה אחד עם הערכות בנק ישראל. התכנית מנצלת חלק ניכר מהרזרבה לצרכים מיוחדים שנשמרה לתקציב 2018 במסגרת התקציב הדו שנתי. בהנחה שכל הצעדים יהיו פרמננטיים (כפי שכאמור רצוי שיהיו), יהיה צורך להגדיר מקורות מימון נוספים לתכנית, שיבטיחו את היכולת לעמידה ביעדים הפיסקליים בשנים 2019-2020."

בקרוב צפוי כחלון להוציא לפועל גם את הצעד הבא בתכנית, ולבטל את המכס על בגדי תינוקות ונעלים. יישומה של שאר התכנית, עם זאת, צפוי להיות מורכב ואטי יותר, מאחר ויידרשו לצורך כך החלטות ממשלה ושינויי חקיקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!