דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חינוך / משרד החינוך: חופשת ל"ג בעומר תדחה ביום כדי למנוע חילול שבת

על פי הודעת משרד החינוך ההחלטה התקבלה בעקבות פניית הרבנות הראשית | ברבנות נטען כי פנו בנושא כבר לפני 3 חודשים אך נענו רק היום | פורום ועדי ההורים: "אין סיבה בעולם להזיז שבועיים מראש" | ומה יהיה על ההילולה במירון?

מדורת ל״ג בעומר (צילום: יעקב לדרמן / פלאש90).
מדורת ל״ג בעומר (צילום: יעקב לדרמן / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הבוקר הודיע משרד החינוך כי חופשת ל"ג בעומר שאמורה היתה להתקיים ביום ראשון ה-14 במאי, תדחה ליום שני ה-15 במאי. הרקע הוא חששם של גורמים דתיים שונים כי הבערת המדורות במוצאי שבת עשויה להוביל למקרים רבים שלחילול שבת. בין היתר פנו בנושא גורמים חרדיים שונים, וכן נוסחה עצומה של תנועת הנוער בני עקיבא הקוראת להזיז את יום החופש.

"ההחלטה התקבלה כמענה לצרכים השונים של תלמידי המערכת ובעקבות פניית הרבנות הראשית לישראל בעניין" נמסר ממשרד החינוך, "המשרד ייבצע את ההתאמות הנדרשות לצורכי המוסדות בימים הקרובים". במשרד הדגישו כי ההחלטה הוסדרה בתיאום עם ארגוני המורים, וכי בשנת תשע"ד נעשה סידור דומה. כמו כן מסרו כי בחינת הבגרות במחשבים שאמורה היתה להתקיים ביום שני ה-15 במאי תדחה וכי ייקבע לה מועד חלופי אשר יפורסם בתחילת השבוע הקרוב.

על פי גורמים המקורבים לרב הראשי לישראל דוד לאו, פנה זה כבר לפני כשלושה חודשים למשרד החינוך בנושא, אך נענה רק היום.

פורום ועדי ההורים היישוביים מחא על ההחלטה, שנתקבלה בסמוך למועד החג: "ל"ג בעומר לא אמור בכלל להיות יום חופש, ואם כבר נקבע – אין סיבה בעולם להזיז שבועיים מראש. זה רק מוכיח את הזילות בתכנון ימי החופש במערכת החינוך. ההורים העובדים עושים תוכניות בהתייחס לימים שנקבעו בתחילת השנה: משמרות בעבודה, חופשות וכדומה. אין סיבה שמשרד החינוך יזיז את ימי החופשה של המשק הישראלי בלי לקיים על כך דיון במקומות המושפעים מכך. לא רק מערכת החינוך אלא המשק הישראלי כולו".

יערה ישורון מפורום הורים עובדים לשינוי מסרה כי זה שנים שהארגון דורש את תיקון לוח החופשות במטרה לעזור למשפחות  בישראל. "במשך שנים אמרו לנו שאי אפשר להזיז ימי חופשה. כשביקשנו להזיז חופשת איסרו חג מחמישי לשישי – הובהר לנו שזה בלתי אפשרי, והנה, היום, מסתבר שהכל אפשרי. אפשר לשנות את לוח החופשות לאחר שנקבע, אפשר להזיז ימי חופשה מכאן לשם בשל אילוצים. אז משרד החינוך – יש עוד אילוץ שהגיע הזמן להתייחס אליו: הורים רוצים להיות עם הילדים שלהם כמה שיותר. אי אפשר להתחבא עוד מאחורי אילוצים לכאורה, מחכים ומצפים להזזת חופשת איסרו חג שבועות מחמישי לשישי כבר השנה. הוכחתם שזה אפשרי"

גורם נוסף שצפוי להפגע מהשינוי החפוז הוא דווקא שליחי חסידות חב"ד ברחבי הארץ. בעיתונות החרדית פורסם כי רבים מהם אשר ארגנו תהלוכות ואירועים לציון ההילולת הרשב"י ברחבי הארץ בל"ג בעומר – כבר הזמינו לשם כך שירותים שונים, אולמות ואף אומנים, ועשויים לשאת בשל כך בהפסדים כספיים.

שאלה נוספת היא האם גם חגיגות ההילולת הרשב"י המרכזית, על ציון קברו במירון צפויה להדחות בשל חשש לחילול שבת? בשנת תשע"ד כשנפל ל"ג בעומר על יום ראשון, דחה שר החינוך דאז הרב שי פירון את מועד החופשה – אולם החסידויות המקיימות את הטקס במירון סירבו לדחות את מועד ההדלקה על הציון – ועל אף חילול השבת שנגרם בשל היערכות כוחות הביטחון וההצלה לאירוע ההמוני השנתי הגדול ביותר בישראל הוא התקיים במוצאי השבת. האדמו"ר מבאיאן אשר מדליק באופן מסורתי את המדורה הראשונה על הציון הבהיר אז כי את ל"ג בעומר לא דוחים, "כמו שלא דוחים חנוכה ופורים".

ממשטרת ישראל מחוז צפון נמסר כי מועד ההילולה תלוי בחצרות השונות ובסדרי ההדלקות הנהוגים בהן. לעת עתה אין החלטה על דחיית ההילולא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!