דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

ישראל - ארה"ב / שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, הגיע לביקור רשמי בישראל

במהלך הביקור נפגש מאטיס אתמול עם שר ביטחון, ראש הממשלה והנשיא | במסיבת עיתונאים אמר כי: "ארצות הברית מחזיקה במחויבות בלתי מתפשרת לביטחונה של ישראל, וליתרונה הביטחוני האיכותי על פני איראן."

שר הביטחון אביגדור ליברמן עם מזכיר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס (צילום: Jonathan Ernst/Pool Photo via AP).
שר הביטחון אביגדור ליברמן עם מזכיר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס (צילום: Jonathan Ernst/Pool Photo via AP).

מזכיר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס שמבקר עתה בישראל נפגש אתמול (שישי) עם שר הביטחון ליברמן לפגישת עבודה בקריה בתל אביב. זוהי פגישתם השלישית של השניים מאז נכנס מאטיס לתפקיד אך זהו ביקורו הרשמי הראשון בישראל כמזכיר ההגנה של ארצות הברית.

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר הפגישה תקף מאטיס את אסד וטען כי הוא עדיין מחזיק בנשק כימי. "זו הפרה של החלטת מועצת ביטחון, ולא כדאי להם להשתמש בזה שוב. הבהרנו את זה היטב", אמר מאטיס. על כך הגיב ליברמן כי "לפעמים יש לנו ודאות במאה אחוז שממשל אסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחים, ואנחנו תומכים בפעולה האמריקנית האחרונה בסוריה. זה היה מסר חזק למשטר."

על פגישת העבודה עם ליברמן אמר מאטיס "הגעתי מסעודיה ומצרים, והשיחות שלי הדגישו את הצורך בנחישות ובשיתוף פעולה בינלאומי כדי להתגבר על האתגרים. זוהי פגישתנו השלישית שלי ושל ליברמן. הייתה לנו שיחה עמוקה על המצב הביטחוני של ישראל ושל חברותינו באזור, והגדרנו צעדים פרקטיים".

מאטיס אף התייחס להסכם הגרעין עם איראן ואמר כי "איראן עומדת במחויבותה, וגם אנחנו אוכפים את ההסכם. עם זאת, זה לא תירוץ לפעילויות אחרות של איראן באזור, כולל המלחמה בתימן או תמיכתה באסד בסוריה, שממשיך את הכאוס. הנושאים הללו נפרדים, אבל הסכם הגרעין עומד בעינו." ועם זאת הוסיף כי "בנוסף לקמפיין שלנו להכנעת דאע"ש, אנו רואים את הצורך להתמודד עם הפעילות של איראן – פעילויות ימיות דרך חיזבאללה ופעילות בליסטית. ארצות הברית מחזיקה במחויבות בלתי מתפשרת לביטחונה של ישראל, וליתרונה הביטחוני האיכותי על פני איראן."

לדבריו, "ביטוי לעומק היחסים בינינו ניתן לראות בתגובה הישראלית המידית לפעולה שלנו בסוריה. דאע"ש זו סכנה לא רק בסוריה ובעיראק, אלא גם לישראל, לאירופה ולבסוף גם לארצות הברית".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בפגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון).
שר הביטחון אביגדור ליברמן בפגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון).

שר הביטחון, אביגדור ליברמן אמר במסיבת העיתונאים כי "בשמי ובשם הציבור בישראל, אני רוצה להביע הערכה לממשל טראמפ. אנו שמחים לראות את חבר הקבינט הראשון מבקר בישראל. אנו מקווים לראות את הנשיא דונלד טראמפ בירושלים השנה גם כן". והוסיף " אני מביע את הערכתי לידידותך, תמיכתך והבנתך של המורכבות של האתגרים העומדים בפני ישראל. אין ספק שהבעיה המרכזית היא ציר הרשע – מקוריאה הצפונית לטהראן, לדמשק ולחיזבאללה בביירות. הציר המקשר הוא איראן, שמנסה לכרסם תחת היציבות בכל המזרח התיכון. אנחנו חולקים את אותם עמדות וערכים, ואנחנו מקווים שבזכות תמיכתך נוכל להתגבר על האיומים ולהביא יציבות לאזור."

בהמשך היום נפגש מאטיס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם נשיא המדינה ראובן ריבלין. בפגישתו עם נתניהו אמר מאטיס "שתי הסכנות שעומדות בפני ישראל וכל המדינות האחרות באזור שמנסות לשמור על אזור יציב, שקט ומשגשג הן אלה שהגעתי לדון בהן עם ראש הממשלה, במיוחד בשבוע שלפני יום הזיכרון לשואה.

אני חושב שזה חשוב שנזכיר לעצמנו שאם אנשים טובים לא יתאגדו, אנשים רעים יוכלו לגרום לנזק רב בעולמנו. אנו מחויבים לעצור זאת ולעשות כל שיידרש כדי שהדור הבא יחיה בשלום ובחירות."

בפתח הפגישה אמר נתניהו "לישראל אין ידידה טובה מאמריקה ולאמריקה אין ידידה טובה מישראל. זוהי שותפות שמבוססת על ערכים משותפים במובן העמוק ביותר של המילה. אנו מרגישים שיש שינוי גדול בכיוון של המדיניות האמריקנית. אנו יודעים שהמילים הברורות והישירות שאמרת, אדוני מזכיר ההגנה, לגבי איראן באו בעקבות מילים חזקות וישירות מאוד של הנשיא טראמפ ומעשים מאוד ברורים נגד השימוש של סוריה, השליחה של איראן, בנשק כימי."

נשיא המדינה נפגש היום עם מזכיר ההגנה של ארצות הברית הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס (צילום: מארק ניימן / לע"מ).
נשיא המדינה נפגש היום עם מזכיר ההגנה של ארצות הברית הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס (צילום: מארק ניימן / לע"מ).

נשיא המדינה ריבלין אמר בפתח הפגישה עם מאטיס בה נכח גם שר הביטחון ליברמן כי "אנו מחויבים לבניית אמון בינינו לבין הפלסטינים, ואני יודע כי גם אתם מחויבים לכך. היעדר האמון בין העמים, הופך את סיום הטרגדיה בין העמים למשימה שהפכה כמעט בלתי אפשרית. אנו חיים יחד על אותה פיסת אדמה, ועלינו לסמוך אלו על אלו כדי שנוכל לחיות יחד. לצערנו זמננו מתבזבז ב-120 השנים האחרונות. העובדה כי הפלסטינים לא מכירים בזכות קיומנו בארץ הזו לא מסייעת לסיום הסכסוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!