
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דחה היום (רביעי) את בקשתו של בנק ישראל להוציא צווי מניעה שיאסרו על עובדי הבנק ונציגותם לנקוט בצעדים ארגוניים, בעקבות השינוי המתוכנן באגף הרכש. בית הדין קבע בהחלטתו שמדובר בסכסוך עבודה כלכלי לגיטימי וכי הצעדים שננקטו עד כה מידתיים וממוקדים.
ההרכב, בראשות השופט דניאל גולדברג, הדגיש כי קיים חשש ממשי שהשינוי שמבקשת לקדם הנהלת הבנק עלול להשפיע על תנאי עבודתן של העובדות באגף המיועד לסגירה, ולכן בשלב זה אין למנוע את פעולות המחאה עד לבירור מלא ומוסכם של השלכות המהלך על העובדים. בהחלטה צוין כי הנהלת הבנק לא נתנה מענה מספק לחששות העובדים והודגש הצורך בהידברות עניינית ומכבדת בין הצדדים. "בית הדין מתרשם, שמידת הקשב לטענות העובדים לפני השלב הנוכחי, לא הייתה מיטבית", נכתב בהחלטה. בתוך כך הובהר כי דחיית הבקשה של הבנק תאפשר לצדדים למצות את המשא ומתן ולהגיע להבנות.
לטענת ועד העובדים, ההנהלה פועלת לפירוק אגף הרכש בבנק ישראל. בתחילת החודש הורה ועד העובדים על צעדים ארגוניים, ובמסגרתם הנחה את עובדי אגף הרכש והחשבות שלא לקיים כל תקשורת עם הנהלת הבנק לרבות מיילים, הודעות ווטסאפ, שיחות טלפון, פגישות טימס או מפגשים פיזיים, וכן שלא לשתף פעולה עם המהלך ולא לאשר חשבוניות.
יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות, דני בונפיל, בירך על החלטת בית הדין ומסר: "אני קורא להנהלת בנק ישראל לקדם פתרון מוסכם בין הצדדים". מכתב בנושא יצא לפני דקות אחדות מבונפיל למנכ"לית הבנק, שולמית גרי. במקביל, בהסתדרות דחו מכל וכל את הניסיון לקשור את המחלוקת המקצועית סביב השינוי הארגוני, לרמיזות על 'קרבות ירושה' בארגון. "בשבועות האחרונים נחשפנו למספר פרסומים בתקשורת שמנסים לרתום את הציבור לספקולציות מצוצות מן האצבע. על אף שהדברים אינם ראויים להתייחסות רצינית, אנו מבקשים להפעיל שיקול דעת לפני שמאמצים נרטיב חלופי לאמת. והאמת היא פשוטה: לעובדים בישראל יש זכויות וההסתדרות נלחמת עליהן כבר 105 שנה".
מהנהלת בנק ישראל נמסר: "בית הדין קבע כי הנהלת הבנק צודקת, והשביתה הוכרזה שלא כדין, ללא סכסוך עבודה ובניגוד להסכם העבודה. בית הדין קבע בו-בזמן כי הוא מאפשר לצדדים להתדיין, על-מנת ליישר ההדורים ביניהם. הנהלת הבנק לומדת את פסק הדין, ושוקלת לערער לביה"ד הארצי עקב הנזקים שנגרמים לספקי הבנק כתוצאה מהשביתה הפראית שעליה הכריז הוועד".


