דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ענף הבניין / ההסכם אושר: 6,000 עובדי בניין סינים בדרך לישראל

ההסכם כולל שורת צעדים להגנה על העובדים, ביניהם הגבלת העמלה לחברות ההשמה הסיניות, הקמת מוקד שירות בשפה המנדרינית ואיסור על המעסיק להחזיק בדרכון של העובד | במקביל פורסם דו"ח הכלכלן הראשי באוצר: האטה בשוק הדיור, ללא היפוך מגמה במחירים

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט וסגן שר הסחר הסיני ג'אנג סינגפו השיקו את הסכם תכנית הבאת 6,000 פועלים סיניים לישראל (צילום: דוברות השר)
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט וסגן שר הסחר הסיני ג'אנג סינגפו השיקו את הסכם תכנית הבאת 6,000 פועלים סיניים לישראל (צילום: דוברות השר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) הסכם להבאת עובדי בניין סינים לישראל. ההסכם, שנחתם לפני כחודש בין משרד הפנים הישראלי לבין משרד הסחר הסיני, קובע את התנאים להבאתם של 6000 עובדים מיומנים במקצועות הבניה לעבוד בישראל. בממשלה רואים בהסכם הישג חשוב, שייתן מענה למחסור בידיים עובדות בענף הבניין וכתוצאה מכך יתרום להורדת מחירי הדיור. בנוסף התחייבו בשתי המדינות לשורת צעדים שמטרתם הגנה על זכויות העובדים הסינים שיגיעו לישראל.

על פי ההסכם, עמלת התיווך שהעובדים משלמים לחברות גיוס העובדים הסיניות תוגבל. עוד קובע ההסכם כי מיון העובדים ובדיקת רמת כשירותם לעבודה בישראל תתבצע על ידי משרד הסחר הסיני. את הקשר עם הרשויות בסין תנהל רשות ההגירה במשרד הפנים, שלמעשה תאשר הגעתו של כל עובד. הרשות התחייבה ליידע את העובדים בנוגע לזכויותיהם על פי החוק הישראלי כגון שכר מינימום וימי מנוחה. לחברות הקבלן הישראליות יאסר לקיים כל קשר עם חברות גיוס העובדים הסיניות אלא דרך רשות ההגירה.

בכל הקשור לשמירה על תנאי העבודה של העובדים הסינים, מדובר בהסכם המיטיב איתם, שכן ממשלת ישראל וממשלת סין מתחייבות לנקוט בשורה של צעדים להסדרת עבודתם ולשמירה על זכויותיהם על פי חוקי העבודה בישראל. בין היתר נקבע בהסכם כי רשות ההגירה תקים מוקד בשפה הסינית (מנדרינית) שיטפל בפניות הפועלים הסינים. בנוסף קובע ההסכם כי שכר הפועלים הסינים ישולם ישירות לחשבון בנק שיפתחו בישראל, זאת למעט הפרשות המעסיקים לקרן פיצויים ולפנסיה, שיישמרו ברשות ההגירה. סכומים אלו יועברו לפועל הסיני רק לאחר שעזב את ישראל בסיום תקופת עבודתו, וישמשו ערובה לכך בידי ממשלת ישראל. בנוסף קובע ההסכם איסור חמור על המעסיקים להחזיק בדרכוני העובדים.

שכר המינימום הסיני עומד היום על כ- 300 דולרים לחודש (הסכום משתנה בין עיר לעיר ובין מחוז למחוז). זאת לאחר עליה של עשרות אחוזים במהלך השנים האחרונות. הפועלים הסינים יורשו לעבוד בישראל לתקופה של שנתיים, שבה הם צפויים להשתכר מעל פי ארבעה משכר המינימום בסין.

שר האוצר מושה כחלון אמר אתמול על החלטת הממשלה כי הוא "שמח שהממשלה אישרה היום את הסכם הבאת העובדים הסינים לישראל. מדובר על אלפי עובדים שיסייעו לענף הבניה שזקוק לידיים עובדות. אשרור ההסכם ייתן דחיפה לבניית דירות לטובת משפחות צעירות ויזרז את קצב הבניה בארץ".

בענף הבניה הישראלי מתייחסים להסכם כזריקת עידוד חשובה, אך יש לציין כי בענף מועסקים קרוב ל-200 אלף עובדים שרובם פלסטינים. מכאן ש-6,000 פועלים סינים יהוו 3% בלבד מהעובדים בענף. עם זאת, הפועלים הסינים נחשבים לפועלים מיומנים ביותר במקצועות הטיח, הטפסנות והריצוף.

הממשלה הסינית אומנם מעוניינת בשיתוף הפעולה עם ישראל, אם כי ההסכם כולל תנאי מקביל שקובע כי לממשל הסיני הסמכות לקבוע אזורים בהם הפועלים הסינים לא יורשו לעבוד. למעשה מדובר בסעיף שנועד למנוע עבודה של פועלים סינים בשטחי יהודה ושומרון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!