דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ז' בתמוז תשפ"ו 22.06.26
27.5°תל אביב
  • 26.8°ירושלים
  • 27.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 35.9°אילת
  • 31.2°טבריה
  • 27.5°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"המערך המטפל בנכי צה"ל נמצא בקריסה": סכסוך עבודה הוכרז באגף השיקום

ההסתדרות מתריעה כי המחסור האדיר בכוח האדם פוגע קשות בטיפול בפצועי צה"ל ומערכת הביטחון | במלחמה נוספו 22 אלף פצועים למניין המטופלים באגף, ומדי חודש מגיעות כ-1,500 פניות חדשות | מ"מ יו"ר ההסתדרות, רועי יעקב: "סכסוך העבודה הוא קריאת השכמה למדינה כולה"

נכי צה"ל מובילים צעדת הוקרה לפצועי צה"ל בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
נכי צה"ל מובילים צעדת הוקרה לפצועי צה"ל בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סכסוך עבודה הוכרז באגף השיקום במשרד הביטחון, כך אישרה הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות היום (רביעי). סכסוך העבודה הוכרז בעקבות עומסי עבודה קיצוניים ופגיעה אנושה ביכולת לספק שירות הולם לנכי צה"ל, שמספרם גדל באופן ניכר בעקבות המלחמה והגיע ליותר מ-82 אלף. למרות הגידול העצום, לא בוצעה כל התאמה במצבת כוח האדם באגף השיקום, והעובדים קורסים תחת הנטל.

מ"מ יו"ר ההסתדרות, רועי יעקב. "כדי שתהליך הריפוי והשיקום של החברה הישראלית יצליח, המדינה נדרשת למענה מערכתי שיחזק את העובדים ויבטיח טיפול ראוי ורציף במי שנפגעו למען ביטחון ישראל" (צילום: ארן דולב)
מ"מ יו"ר ההסתדרות, רועי יעקב. "כדי שתהליך הריפוי והשיקום של החברה הישראלית יצליח, המדינה נדרשת למענה מערכתי שיחזק את העובדים ויבטיח טיפול ראוי ורציף במי שנפגעו למען ביטחון ישראל" (צילום: ארן דולב)

מ"מ יו"ר ההסתדרות רועי יעקב פרש בפני הוועדה את העילות למצב, שבמרכזן עומס עבודה חריג, הולך ומחריף, המוטל על עובדי אגף השיקום בשנים האחרונות, שכל אחד מהם אמור לתת מענה למאות רבות של מטופלים. לפי הנתונים, בשנתיים האחרונות התווספו 22 אלף מטופלים לאגף השיקום, ומתקבלות כ-1,500 פניות חדשות מדי חודש. הצפי הוא ל-100 אלף נכי צה"ל עד סוף 2028, וחלק ניכר מהגידול הוא בנפגעי נפש הדורשים טיפול אינטנסיבי ומורכב.

בהסתדרות מדגישים שהמצוקה אינה נחלתם של העובדים הסוציאליים בלבד. המרפאות, מוקדי שירות הלקוחות ומחלקות הרווחה נמצאים במצב דומה. העובדים והעובדות בכלל הסקטורים הללו מתמודדים עם מספר בלתי אפשרי של מטופלים. מצב זה גורם לפגיעה ביכולת לספק שירות מיטבי לנכי צה״ל, ולפגיעה חמורה בתנאי ההעסקה של העובדים העומדים בפני קריסה.

העומס החריג גורם גם להתארכות זמני ההמתנה, לתסכול רב בקרב המטופלים ולהעמקת משבר כוח האדם באגף, המתבטא בעזיבת עובדים ובקושי ממשי בגיוס עובדים חדשים, מה שמחריף עוד יותר את המצב.

לצד העומס, ההסתדרות והוועד מתריעים מפני הפרטה דה-פקטו של שירותי התעסוקה לנכי צה"ל לידי גורמים חיצוניים. התעסוקה היא נדבך מרכזי וקריטי בתהליך השיקום של הנכה, והעברתה לידיים זרות מנתקת את הרצף הטיפולי ופוגעת בנכים. המהלך קורה תוך התנהלות חד-צדדית וחסרת תום לב מצד משרד הביטחון, לרבות התעלמות מפניות נציגות העובדים והימנעות ממשא ומתן.

בהתאם לחוק, הודעה על הסכסוך נמסרה לממונה על יחסי עבודה במשרד העבודה, ובלי פתרון בר-קיימא שיאפשר הגדלה של כוח האדם וטיפול הולם בנכי צה"ל, ייאלצו העובדים לצאת לצעדים ארגוניים בתוך שבועיים.

מ"מ יו"ר ההסתדרות: "טיפול בטראומה ושיקום הם לא סוגיה שולית אלא תשתית לאומית"

מ"מ יו"ר ההסתדרות רועי יעקב אמר עם ההכרזה על סכסוך העבודה: "העומס החריג באגף השיקום הוא לא בעיה מקומית אלא ביטוי למציאות חדשה שהמדינה עדיין לא מצליחה לתת לה מענה מספק. עובדות ועובדי אגף השיקום פועלים במסירות ובמקצוענות, אבל הם לא יכולים להמשיך ולשאת לבדם את הגידול החד בהיקפי הפניות והמחסור המתמשך בכוח אדם. כשהמערכת כולה פועלת בקצה גבול היכולת, נשחקת המסוגלות לדאוג לשירות חיוני לנכי צה"ל ולנפגעי הטראומה.

סכסוך העבודה הוא קריאת השכמה למדינה כולה: טיפול בטראומה ושיקום הם לא סוגיה שולית אלא תשתית לאומית לחוסן חברתי וכלכלי. כדי שתהליך הריפוי והשיקום של החברה הישראלית יצליח, המדינה נדרשת למענה מערכתי שיחזק את העובדים ויבטיח טיפול ראוי ורציף במי שנפגעו למען ביטחון ישראל".

​יו"ר ועד העובדים הארצי במשרד הביטחון, ששון פרץ: "אנחנו נמצאים באירוע חירום לאומי. המערכת המטפלת בנכי צה"ל נמצאת בקריסה. לא מדובר רק בעומס נקודתי, אלא במעטפת השיקום כולה – מהמרפאות ועד הרווחה – שנמצאת במצוקה אדירה. הצפי ל-100 אלף נכים בתוך שנתיים מחייב היערכות אחרת לגמרי, ולא הפרטה זוחלת כמו שאנו רואים בתחום התעסוקה. לא ניתן יד להפקרת הטיפול בלוחמים שנפצעו, ולא נסכים לשחיקת העובדים שנותנים את נשמתם למענם".

ארגון נכי צה״ל הודיע שהוא תומך באופן מלא בסכסוך העבודה. "מדובר באיום ישיר על החוסן הלאומי של מדינת ישראל", אמרו בארגון. לדבריהם, מאז פרוץ המלחמה נוספו למערכת מעל 23 אלף פצועים, ובשנים הקרובות צפויים להצטרף כ-30 אלף נפגעי פוסט-טראומה ללא תוספת של תקנים.

"המחסור החמור ברופאים ובאנשי שיקום מוביל לעיכובים בטיפול, להחמרת פגיעות ולפצועים שנותרים ללא מענה בזמן קריטי", נמסר. "שיקום שמתעכב הוא פציעה שנייה. כארגון נכי צה״ל התרענו על כך שוב ושוב. ההתעלמות נמשכת והפגיעה בפצועים מתרחשת כאן ועכשיו. אנו דורשים פעולה מיידית: הוספת מאות תקנים למערך השיקום ויישום מלא של רפורמת נפש אחת. בלי מערך שיקום מתפקד אין חוסן לאומי".

משרד הביטחון: "פועלים להגדלת משאבי האגף וחיזוק עובדיו המסורים בכל דרך"

ממשרד הביטחון נמסר: "היקפי פצועי ופצועות צה"ל וכוחות הביטחון מאז השבעה באוקטובר מהווים אתגר לאומי ראשון במעלה, המחייב התגייסות מדינתית נרחבת של כלל הגופים הרלוונטיים. שיקום פצועי מערכת הביטחון נמצא בלב אסטרטגיית משרד הביטחון.

"משרד הביטחון מחויב לטיפול המיטבי והמטיב בפצועי צה״ל ולהבטחת רצף המענים הניתנים להם. לאור כך פועלת הנהלת המשרד ללא הרף לחיזוק אגף השיקום במשאבים רבים, בין היתר מתחילת המלחמה נוספו כ-130 תקנים חדשים, תקציב האגף הוכפל, הוקמו יחידות קשרי לקוחות בכל המחוזות לטובת ליווי הפצועים ומיצוי כלל השירותים שהאגף מציע ונוספו שירותים רבים נוספים.

"עם זאת לאור הצרכים השיקומיים הדחופים שעולים מצד הפצועים והצפי כי עד שנת 2028 יגיע מספר המטופלים באגף לכ-100 אלף פצועים, מינו שרי הביטחון והאוצר ועדה ציבורית משותפת בראשות פרופ׳ מור יוסף, לבחינת הרחבת המענה הלאומי, התמיכה והטיפול בפצועי צה"ל. הוועדה צפויה לפרסם את המלצותיה בעוד כשלושה חודשים ובכלל זה התבקשה להידרש גם לתוספת משאבים ותקנים לאגף. הנהלת משרד הביטחון מכירה בעומס הכבד המוטל על העובדות והעובדים ופועלת להגדלת משאבי האגף וחיזוק עובדיו המסורים בכל דרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!