דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלה עולמית / הישרדות הגירסא האמריקאית: עשירים חיים 12 שנים יותר מעניים

מחקר מעמיק של 13 כלכלנים מלמד כי בעוד שבתוחלת החיים של אמריקנים עשירים הייתה עלייה משמעותית בשנים האחרונות, בקרב העניים לא הייתה עליה כלל | בנוסף, מתברר שבשל הארכת תוחלת חייהם של העשירים, הם מכבידים יותר על המדינה מבחינה כלכלית

עשירים אמריקאים חיים יותר זמן ועולים למדינה יותר כסף (צילום: shutterstock)
עשירים אמריקאים חיים יותר זמן ועולים למדינה יותר כסף (צילום: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

אתמול (שני) התפרסם מחקר הנערך ע"י 'המכון הלאומי למחקרים כלכליים' National) Bureau of Economic Research) שמדד את הציפיה לתוחלת החיים של אמריקאים מאשכולות הכנסה שונים. המסקנה הברורה: עשירי ארה"ב צפויים לחיות זמן ארוך יותר מעניי המדינה. עשירי ארה"ב צפויים לחיות כ-12.7 שנים יותר מהעניים ביותר במדינה, כך עולה מהמחקר.

עפ"י המחקר, שנערך ע"י 13 כלכלנים ואפדימיולוגים, קיים פער גדול בין אמריקאים מאשכולות הכנסה שונים. כך, מתוך כלל האמריקאים, בני ה-50 השייכים לחמישון התחתון מבחינת הכנסה צפויים להגיע בממוצע לגיל 76, בעוד בני החמישון העליון ביותר מאותו השנתון, צפויים להגיע בממוצע לגיל 89. בנוסף, העריכו החוקרים כי המגמה תלך ותעמיק בעתיד.

עוד עולה מהמחקר כי אמריקאים בני החמישון העליון, שנולדו בשנתון 1960, צפויים לחיות 7-8 שנים יותר מאמריקאים בני אותו אשכול הכנסה הנולדו בשנת 1930. זאת בניגוד לבני החמישון התחתון, שם לא חל כל שינוי בתוחלת החיים בין השנתונים 1930 ל-1960.

נתונים אלו הם מחזקים את טענתם של הסוציולוגים דיטון וקייס, אשר עורר הדים בחברה האמריקאית לאחר פירסום מחקרם הטוען כי אמריקאים עניים רבים מתים בקצב גובר בנסיבות הניתנות למניעה. לטענתם, "אמריקאים רבים ממעמד זה הורגים את עצמם מהר ע"י התאבדות, או לאט ע"י התמכרות לאלכוהול וסמים". הנתונים העולים ממחקרם של ה-NBER מאשרים נתונים אלו, ומראים כי מגמה זו איננה מתקיימת באותו קנה המידה בקרב מעמדות כלכליים גבוהים יותר.

החוקרים בחנו גם את הקשר בין מגמה זו לבין קבלת שירותי בריאות מהמדינה. מהמחקר עולה כי ככל שבני החמישונים הגבוהים חיים יותר בהשוואה לאלו הנמוכים, כך עולה מידת ההנאה אותם הם מפיקם משירותי הבריאות הציבורית והביטוח הלאומי. זאת מכיוון שתוחלת חיים גבוהה מביאה לזמן ארוך יותר בו אזרח מקבל שירותים ציבוריים המוענקים למבוגרים.

כך, בעקבות תוחלת החיים הגבוהה יותר, זוכים האמריקאים העשירים ביותר לשירותים בשווי כפול מזה שלו זוכים העניים ביותר. פער זה גדול בהרבה מהפער שהתקיים בשנת 1980, מה שמצביע על מגמה הולך וגוברת של אי שיוויון בקבלת שירותים ע"י המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!