דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

מזרח תיכון / חיל האוויר הטורקי הפציץ מיליציות של כורדים ויזידים בעיראק וסוריה

טורקיה פתחה במבצע נרחב נגד המילציות הכורדיות, ה-PKK וה-YPG, ונגד המחתרת היזידית YBS, הנלחמות בדאעש | שלשום (ב') ציינו יזידים וארמנים את יום הזיכרון לרצח העם הארמני, בו לא הכירה טורקיה מעולם

מטוסים טורקים ממריאים מבסיס צבאי (צילום ארכיון: AP Photo/Vadim Ghirda).
מטוסים טורקים ממריאים מבסיס צבאי (צילום ארכיון: AP Photo/Vadim Ghirda).
אוריאל לוי

חיל האוויר הטורקי החל אתמול בלילה (שני) במבצע נרחב של הפצצות נגד שלושה צבאות של מיעוטים הפועלים באזור עיראק וסוריה: צבא האוטונומיה הכורדית של צפון סוריה (רוג'בה) YPG, הכוחות היזידיים בסינג'אר (עיראק) YBS, ולוחמות מפלגת הפועלים הכורדית, PKK בצפון כורדיסטן העיראקית.

ההפצצות בסוריה כוונו נגד מפקדות, תחנות רדיו, ומחנות צבאיים של המיליציה הכורדית של צפון סוריה (YPG) שעסוקה בימים אלו בהתקפה נגד דאעש בשתי חזיתות (א-רקה וטבקה). דובר הארגון דיווח כי לפחות 18 מחייליו נהרגו בהפצצות אלה. על פי דיווחים של מקורות מהשטח ההפצצות נמשכו גם בשעות הבוקר.

התקפה נוספת של חיל האוויר הטורקי התרחשה בהרי מאתינה בצפון כורדיסטן העיראקית. בהתקפה זו נהרגו 4 לוחמות מהמחתרת הכורדית ה-PKK. סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו דיווחה כי צבא טורקיה הפציץ את המיליציות הכורדיות בסוריה, עיראק וכורדיסטאן העיראקית. בהודעה שמסר הצבא נאמר כי מטרת ההפצצה "למנוע מארגוני הטרור להעביר כוחות, תחמושת וחומרי נפץ לתוך טורקיה".

בהתקפה שלישית של חיל האוויר הטורקי הלילה הופצצו עמדות של הכוח היזידי (YBS) בהר סינג'אר. ההפצצות ארעו בסמוך למחנה עקורים יזידי. עדי ראיה ששהו במחנה העקורים מסרו כי מטוסים הפציצו 10-15 פעמים מטרות הסמוכות למחנה בו חיים ניצולי רצח העם היזידי באוהלים. ראש ה-YBS מזלום שינגאל, דיווח כי אזרח ו-5 לוחמים נהרגו ואזרח נוסף ו-9 לוחמים נפצעו כתוצאה מההפצצות.

לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

הארגון הצבאי של היזידים הוקם בסיוע המיליציות הכורדיות לאחר שבקיץ 2014 שתי המיליציות פרצו מסדרון מסוריה להר סינג'אר והצילו רבבות יזידים שהיו נצורים על ההר. טורקיה וממשלת כורדיסטן העיראקית מתייחסות לארגון היזידי הפועל בעיראק ובכורדיסטן העיראקית, כזרוע של המיליציה הכורדית ה-PKK. ראש ה-YBS מזלום שינגאל הוא אזרח טורקי ממוצא מעורב יזידי וארמני. ההתקפה הטורקית על היזידים והכורדים התרחשה ביום הזיכרון ה-102 לרצח העם הארמני, אותו ביצעו הטורקים. היזידים הצילו ארמנים רבים במהלך רצח העם הארמני ומאז ישנה ברית מיוחדת בין העמים במסגרתה רבבות יזידים זכו לאזרחות ארמנית ומשרתים בצבא ארמניה.

אתמול ציינו הארמנים והיזידים את יום הזיכרון הארמני. נאדיה מוראד, מנהיגה יזידית שהייתה שבויה של דאעש, אמרה אתמול כי "בשם הקהילה היזידית, אני רוצה להביע את ההזדהות העמוקה שלנו עם אחיותינו ואחינו הארמנים המציינים 102 שנים לרצח העם שעברו". מוראד הוסיפה כי "יזידים וארמנים חיו כשכנים לאורך מאות שנים. חצי מיליון יזידים חיו בטורקיה לפני מאה שנה, היום חיים בה רק כמה מאות. בניגוד לכך, ארמניה היא ביתם של רבבות יזידים הזוכים בה לחופש דתי ותרבותי ומעורבים בחיים הפוליטיים והחברתיים".

בתוך כך משרד החוץ הטורקי גינה את הצהרתו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ אתמול, שהשתתף בצערם של הארמנים. טראמפ נמנע מלאמר את המילה ג'נוסייד (רצח-עם) אך השתמש בשם הארמני למאורע "מדס יגרם" ואמר כי "היום אנחנו זוכרים ומכבדים את זכרם של אלה שסבלו במדס יגרם, אחת הזוועות האיומות ביותר במאה ה-20". טראמפ הצטרף לרשימה ארוכה של נשיאי ארה"ב שנמנעו מלהשתמש במילה ג'נוסייד בהתייחסם לרצח העם הארמני. הצהרתו של טראמפ דומה לזו של הנשיא אובמה, שהבטיח להכיר ברצח העם הארמני כנשיא ולהשתמש במילה ג'נוסייד, אך נמנע מלעשות כך לאורך 8 שנותיו כנשיא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!