דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בתי הדין השרעיים

מינוי תקדימי / לראשונה מונתה אישה כקאדית בבית הדין השרעי

עו"ד הנאא ח'טיב היא הראשונה שמונתה לשופטת במערכת המוסלמית המקבילה לבתי הדין הרבניים היהודים | חט'יב ל'דבר ראשון': אני מקווה שזה יהווה גשר למינוי נשים נוספות לשופטות בבתי דין דרוזים, יהודים ונוצרים. אעבוד כפליים כדי לקדם את הנשים בתוך המערכת"

הקאדית הראשונה -הנאא ח'טיב. צילום: משרד המשפטים
הקאדית הראשונה -הנאא ח'טיב. צילום: משרד המשפטים
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

היסטוריה בבתי הדין השרעיים: לראשונה מונתה אישה לתפקיד קאדית (שופטת) בבית הדין השרעי, המקבילה המוסלמית לבתי הדין הרבניים היהודים. עו"ד הנאא ח'טיב מונתה ע"י ועדה בראשות שרת המשפטים איילת שקד ונשיא בית הדין השרעי עבדאלחכים סמארה.

ח'טיב אמרה לדבר ראשון, "זה המינוי הראשון במדינת ישראל לאישה לתפקיד קאדית בבית דין שרעי מוסלמי, מדובר בהיסטוריה. אני רוצה להודות לנשיא בית הדין השרעי עבדאלחכים סמארה והשרה שקד ולשאר חברי הועדה שעבדו בצורה מקצועית למנות אישה קאדית. זה גם הישג לכל הנשים במדינה ואני מקווה שזה יהווה גשר למינוי נשים נוספות לשופטות בבתי דין דרוזים, יהודים ונוצרים. אני אעבוד כפליים כדי לקדם את הנשים בתוך המערכת".

שרת המשפטים איילת שקד, ח"כ דוד אזולאי, בוועדה לבחירת קאדים בבית הדין השרעי בירושלים. (יונתן סינל/פלאש 90)
שרת המשפטים איילת שקד, ח"כ דוד אזולאי, בוועדה לבחירת קאדים בבית הדין השרעי בירושלים. (יונתן סינל/פלאש 90)

חה"כ עאידה תומא-סלימאן בירכה הבוקר על המינוי ואמרה כי זהו "צעד היסטורי ופרי למאבק ארוך שנים. עוד לפני שנבחרתי לכנסת נאבקתי לזה, ביחד עם העמותות הפמיניסטיות הערביות ניהלנו מאבק ארוך שנים למינוי אישה כשופטת בבית דין שרעי. בשנת 2000 כבר הגשנו עתירה לבג"ץ ומאז המאבק מתמשך ורק התחזק. בתחילת כהונתי בכנסת ובראשות ועדת האישה העליתי ביחד עם חברי חה"כ עיסאווי פריג' הצעת חוק בנושא שנדחתה תוך החלטת שרת המשפטים להבטיח ייצוג אישה ערביה כשופטת בבית הדין ה-שרעי ואכן קרה". עוד הוסיפה תומא-סלימאן:" צעד זה הינו צעד היסטורי ומכונן במאבק התנועה הפמיניסטית הערבית בישראל, צעד שמטיב עם כלל האוכלוסייה הערבית בישראל ולא רק עם הנשים הערביות המוסלמיות. הגיע הזמן להאמין בכוחן של הנשים הערביות בלמלא כל תפקיד, בקבלת ההחלטות וההשפעה בחברה ובמדינה בכלל ולהסיר את החסמים מדרכן."

ח״כ רויטל סוויד אמרה על המינוי, ״בחירתה של עו״ד הנא ח'טיב לקאדית הראשונה היא לא רק בשורה לנשים המוסלמיות אלא בשורה חשובה מאין כמוה לכלל הנשים במדינה. לפני כמה חודשים הצעתי לשרת המשפטים למנות את עו"ד הנא ח'טיב לקאדית ראשונה, היום החלום הפך למציאות – בשורה עם מסר של שוויון ועצמה לכל הנשים בישראל – מוסלמיות, יהודיות, דתיות וחילוניות. אני תקווה שזה יפתח פתח לנשים לכהן בתפקידי מפתח בבתי הדין של כל הדתות״. סוויד הוסיפה,  ״עו״ד הנא ח'טיב היא יותר מראויה גם כאדם, וגם כאשת מקצוע מעולה שבמעולות. אני גאה בה ובתקדים שיצרה ומאחלת לה הצלחה מכל הלב. אני רוצה בהזדמנות זו לברך גם את חברתי שרת המשפטים ח"כ איילת שקד, שהשכילה לראות את הבשורה שביוזמה ונרתמה להביא אותה לידי מימוש״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!