דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפאל

רעידת האדמה בנפאל / שנתיים לרעידת האדמה בנפאל: "לא חשבתי על הסכנה, חשבתי על המשימה"

סגן איילת ציון הייתה החיילת הצעירה ביותר בצוות החילוץ שנשלח לסייע לאחר רעידת האדמה בנפאל | שנתיים אחרי, בשיחה עם דבר ראשון, היא חוזרת אל המראות והחוויות משם

המשלחת הישראלית לסיוע ברעידת האדמה בנאפל (צילום: דובר צה"ל).
המשלחת הישראלית לסיוע ברעידת האדמה בנאפל (צילום: דובר צה"ל).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שנתיים חלפו מאז פגעה בנפאל רעידת אדמה מהחזקות ביותר שידע האזור ב-70 השנים האחרונות והרגה כמעט 9,000 אנשים. הפגיעה בעוצמה של 7.8 בסולם מגניטודה לפי מומנט, שהתרחשה ביום שבת ה-25 באפריל 2015 לא הייתה היחידה ואליה נלוו מספר רעידות משנה שגם הן גבו נזק אדיר. באסון נהרג מטייל ישראלי, אור אסרף בן 22 מלהבים, שנעדר במשך שמונה ימים עד שנמצאה גופתו על ידי צוותי החילוץ.

יותר משלושים מדינות בכל רחבי העולם שלחו משלחות חילוץ לאזור האסון, ביניהן המשלחת הישראלית ששלחה את מספר האנשים הגדול ביותר. סגן איילת ציון (23) ממכבים הייתה אז המחלצת הצעירה ביותר שנשלחה לליבה של הארץ הרועדת, נפאל, חוזרת שנתיים אחורה ומספרת "הייתי מפקדת מחלקה בגדוד רם בחילוץ והצלה, בדיוק סגרתי שבת במוצב המחלקתי ועמדתי במחסום דרגות, הגיעו אלי באמצע השמירה ושאלו אותי אם יש לי דרכון, תוך כמה שעות כבר הייתי על מטוס".

הטיסה לקטמנדו ארכה כ-9 שעות, במטוס אלעל שהוזנק במיוחד לטובת הסיוע באסון, בזמן הזה ניסתה ציון לדמיין מה למעשה היא הולכת לפגוש כשתנחת "לא ידעתי למה לצפות, אף פעם לא הייתי באירוע כזה, לא ידעתי איך אתפקד במשלחת חילוץ בחו"ל".

ציון והחברים נחתו בקטמנדו, 280 אנשי צוות שכוללים צוותי חילוץ, רפואה, לוגיסטיקה, טבחים אחזקה ועוד "הדבר הראשון שאני זוכרת שנחתנו זה אנשים שישנים ברחוב" נזכרת ציון.

המשלחת הישראלית לא ביזבזה זמן ומיד התחלקה לצוותי חיפוש, כל צוות קיבל מידע מהמודיעין המקומי וקפץ לאתר שבו חשדו כי יש אנשים הזקוקים לחילוץ. "אני זוכרת שבאתר הראשון היו ריחות מוזרים, ריחות שלא הכרנו, כששאלנו אמרו לנו שזה אולי כי הוציאו משם עכשיו 2 גופות או שאולי זה בגלל שבקומה התחתונה היה בית קפה אז אולי בגלל התבלינים, אולי השילוב של השניים, היה איתנו גם צוות של עוקץ והם שלחו את הכלבים לאתר אנשים.

סגן איילת ציון (צילום: דובר צה"ל).
סגן איילת ציון (צילום: דובר צה"ל).

יש אמצעי איתור שמאפשרים לראות האם יש תנועות של בני אדם, האם יש קולות או חום גוף של גוף אנושי, המכשירים עובדים על חיישנים" מסבירה ציון "יש גם מצלמה שאפשר לשלוח אותה לחורים מסוימים".

ציון מתארת את תהליך החילוץ ומסבירה שכמגיעים לבניין שקרס צריך להרים שכבה אחר שכבה את הקירות שקרסו "יש לנו כלי הרמה, כלי חיתוך ,כלים שמרימים, זה המון תלוי בסוג הבנייה שלהם, הנפאלים למשל בונים מלבנים קטנות בניגוד לישראל אז זה המון עבודת ידיים כי ברגע שיש שפוכת שזה זבל בניין מרימים את זה בידיים והנפאלים עזרו לנו המון. הם חיפשו איפה הם יכולים להיות איתנו. עזר להם להתמודד ולנו עזר מבחינת כוח אדם."

כוחות צה"ל מסייעים בחילוץ ברעידת האדמה בנאפל (צילום: דובר צה"ל).
כוחות צה"ל מסייעים בחילוץ ברעידת האדמה בנאפל (צילום: דובר צה"ל).

ציון מספרת על תחושת הגאווה להסתובב עם מדים של יחידות חילוץ והצלה ועליהם מוטבע דגל ישראל "הנפאלים לא הפסיקו להגיד תודה ושהמשלחת הצילה להם את החיים, היינו המשלחת הכי גדולה וטיפלנו בהכי הרבה אנשים. זה היה משמעותי בשבילי, היינו שם למעלה מ-20 ימים. עשינו שם ל"ג בעומר."

חוץ מחילוץ מתוך מבנים ליחידת החילוץ וההצלה היו עוד תפקידים, הם סיירו ועזרו בבתי החולים ואישרו מבנים "אחרי שסיימו את כל החילוצים התחלנו סיוע אזרחי, עברנו במרכזים ממשלתיים, בתי ספר ומשרדי ממשלה ואישרנו להם בטיחותית שאפשר לקיים שם שיגרה".

מקרה אחד שנצרב בזכרונה של ציון באופן מיוחד הוא מקרה בו הייתה צריכה באופן מובהק לסכן את חייה "באחד האתרים היה צריך מישהו קטן שיכנס לחור ויוציא לבנים, נכנסתי וברור שחששתי שזה יקרוס עלי, באותו רגע לא חשבתי על הסכנה אלא רק על המשימה, זאת הייתה פעם ראשונה שנכנסתי מתחת לאתר לבד. חוץ מזה היה מפחיד, היו רעידות משנה כשהיינו שם אבל לרוב היינו בשטח פתוח. רוב הרעידות משנה לא היה להם מה להרוס כי הכל היה כבר הרוס. הייתי בוקר אחד בחמ"ל והאדמה רעדה."

סגן איילת ציון (צילום: דובר צה"ל).
סגן איילת ציון (צילום: דובר צה"ל).

כשחזרה ציון היא התקבלה בפירגון ועם המון תגובות תומכות מהמשפחה והחברים בארץ. לא הרבה אחרי היא חזרה ישר לתפקידה כלוחמת בתור סמ"פ בפלוגה המבצעית בחילוץ והצלה "חזרתי לעשות מעצרים, פטרולים ושמירות, יצא לי לעבור בהרבה כפרים באיו"ש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!