
תזכיר חוק של משרד האוצר שהוגש היום (חמישי) מציע מענק ייעודי למעסיקים פרטיים של חיילי מילואים ששירתו בשנים 2025–2026. בנוסף, מסדירה ההצעה את זכאותם של מעסיקים פרטיים לשיפוי בגין תשלומים ששילמו עבור עובדים שגויסו לשירות מילואים, כהסדר קבע.
המענקים יהיו לפי משך המילואים של העובד ובגובה אחוז משכרו. בגין עובד ששירת עשרה-שבעים ימים, ישופה המעסיק ב-10% משכרו; בגין עובד ששירת 120-71 ימים, השיפוי יהיה עבור 25% מהשכר; ובגין עובד ששירת 171 יום ומעלה, מענק בשיעור 55%.
להפוך את הוראת השעה לקבועה
עד מלחמת חרבות ברזל, שופו מעסיקים רק בגין עלות שכרם של עובדיהם – אך נדרשו להוסיף ולשלם להם גם הפרשות לפנסיה ולביטוח הלאומי מכיסם, ללא שיפוי. על רקע הלחימה הממושכת מאז שבעה באוקטובר 2023 וגיוס המילואימניקים הנרחב והממושך, החליטה הממשלה, בלחץ ההסתדרות והמעסיקים, לקבוע הוראת שעה זמנית, שלפיה מעסיקים פרטיים ישופו ב-20% מגובה שכר עובדיהם שבמילואים בצו חירום – כנגד הוצאות אלו.
כעת, מבקש משרד האוצר להפוך את הוראת השעה לקבועה כך שתחול גם בזמנים שבהם שירות המילואים אינו מוגדר שירות חירום.
"משרתי המילואים הם חומת המגן שלנו"
סמנכ"ל כלכלה ומדיניות ומנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אדם בלומנברג: "פרסום תזכיר החוק הוא הרבה יותר מתיקון טכני – זוהי הצהרה ברורה של המדינה והשותפים החברתיים: משרתי המילואים הם חומת המגן שלנו, ואנחנו לא נשאיר אותם ואת המעסיקים שלהם לבד בחזית הכלכלית.
"המהלך הזה, שמהווה את יריית הפתיחה לשנת 2026, הוא המשך ישיר של רשת הביטחון המקיפה שבנינו בהסתדרות יחד עם המגזר העסקי. על ידי הסרת הנטל הכלכלי של ההפרשות הסוציאליות מהמעסיק, אנחנו מוודאים ששירות המילואים לא יהפוך ל'קנס' בראיון העבודה הבא או בשיקולי הקידום.
"במקביל נפעל לקדם בהקדם צו הרחבה למשרתי המילואים ובני בנות זוגם לשנת 2026, בדומה לשנים הקודמות, שמעגן בין השאר הארכת ההגנה בפני פיטורים של משרת מילואים ל-60 ימים וימי היעדרות בתשלום לבן/ בת הזוג. על ידי כך אנחנו מבטיחים ששוק העבודה הישראלי יישאר חסון, תומך והוגן עבור אלו שנותנים הכול למעננו".


