
"ילדינו לא יחזרו. אנו נמצאים כאן כדי להציל חיי אדם אחד או שניים", אמר קאסם עווד, שבנו ד"ר עבדאללה עווד נרצח לפני כשנה, בכנס החירום נגד הפשיעה וההפקרה של תנועת 'עומדים יחד'. "אני פונה למגזר היהודי: הצטרפו אלינו. לא נוכל בלעדיכם!"
משפחות של נרצחים מהחברה הערבית ושותפים יהודים התכנסו בנצרת אתמול (חמישי) לכנס בו דיברו בני ובנות המשפחות על יקיריהם, על הכאב והחלל שהותירו, וכן קיימו דיונים בהמשך להיאבק נגד האלימות והפשיעה.
"ב-3 לפברואר תימלא שנה לרצח עבדאללה, עד עכשיו המשטרה לא הודיעה על התקדמות בחקירה", אמר עווד. "ניסיתי להיות בשקט, אבל איני יכול להתאפק. יצאנו להפגנה בסח'נין, סגרנו את האיילון, הייתי בכנסת, נפגשתי עם הנשיא. אנחנו לא נעצור, כולנו יחד. אם לא נהיה יחד לא נצליח".
אחותו של רמי עותמאן, מכבול, מספרת על חייו, על הירצחו בגלל שהיה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. חייבים לשים למציאות הזו סוף!
أخت المرحوم رامي عثمان، من كابول، تتحدث عن حياته، عن مقتله لأنه تواجد في المكان الغلط والزمان الغلط. يجب وضع حد لهذا الواقع! pic.twitter.com/qKpEYKC76a— עומדים ביחד نقف معًا Standing Together???? (@omdimbeyachad) January 29, 2026
"האלימות היא לא כוח, אלא חולשה"
סאלי ג'זמאווי, בת 15 מערערה, סיפרה על אמה, ענאן ג'זמאווי, שמתה מפצעיה לפני חודשיים, שלושה שבועות לאחר שנפצעה מרימון שנזרק למכוניתה. "אמי הייתה מלאת אהבה וביטחון. ימינו איתה היו מלאים צחוק וחום", אמרה ג'זמאווי. "אפילו הרגעים הפשוטים ביותר הפכו ליקרים. היא לימדה אותי לאהוב ולהיות סבלנית. אני עומדת כאן לא רק כדי לדבר, אני עומדת כדי להעיד".
היא הביעה מחאה נגד האלימות הפוגעת בחברה: "אני מעידה שאלימות אינה כוח; אלימות היא חולשה, חולשת הנשמה, חולשת האנושות. אלימות לא בונה אומה, וגם לא מביאה לך ביטחון. אלימות מביאה רק כאב, גונבת נשמות חפות מפשע שאין להן מי שיגן עליהן".
"תוצאה של הזנחה, כישלון בהגנה ובעיה מערכתית"
"אני בת המשולש, בת ערערה, בת הנגב בת כל הקהילה הערבית" אמרה מרים מוחמד אבו ללה מערערה במשולש, אחייניתה של ענאן ג'זמאווי. "אני עומדת לפניכם היום לא כקרובת משפחה של הקורבן, וגם לא רק כבת משפחת שכולה. אני עומדת כאן היום ודורשת זכויות וצדק על הפשע".
בדבריה, התמקדה אבו ללה בכשלים המערכתיים של הטיפול באלימות בחברה הערבית. "אני עומדת כאן בידיעה שאלימות אינה אירוע. האלימות היא תוצאה של הזנחה, כישלון בהגנה ובעיה מערכתית. לפעמים בית נמצא בסכנה, אבל אלימות לא עוצרת אותה", הדגישה. "זה לא רק כוחה של האלימות; זה קריסת מערכת, קריסה משפטית, קריסה מוסרית וקריסה הומניטרית. לכן, דיבור על אלימות אינו רק דיון רגשי; זה דיון על אחריות – האחריות של מדינה להגן על כל אדם ללא יוצא מן הכלל או תנאים. חובתנו היום אינה רק להתאבל. חובתנו לעשות שינוי. נוכחותנו כאן היא מקור לתקווה".
נאבק בסרטן, הקים משפחה ונרצח
"רמי ואני למדנו הנדסה יחד, עבדנו יחד והיינו תמיכה זה לזה" סיפרה מאי מוסטפא עו'תמאן מכאבול, אחותו של ראמי מוסטפא עות'מאן, שנרצח ב-11 ביולי בשפרעם. "הוא היה אחי, בן לווייתי ונפש תאומה. אמי נהגה לומר, 'רמי הוא אהבת חיי', ונשמתה נותרה תלויה באותו יום. ליבו של אבי פעם עבור רמי, ועכשיו ליבו פועם בכאב. באשר לשלושת האחים, הם נותרו בדרך שלא יוכלו להמשיך בה בלעדיו. כאב הפך למציאות יומיומית עבור משפחה".
היא סיפרה על אחיה שמגיל חמש נאבק בסרטן, התגבר עליו, הקים משפחה ולאחר הירצחו הותיר אחריו ילד יתום. " לא הרגת את ראמי לבדו" היא פנתה לרוצחיו של אחיה, "הרגת את ראמי, את משפחתו ואת יקיריו. הרגת את אנושיותך, אם הייתה קיימת".
הכנס הסתיים בקריאה להשתתף בהפגנה שתתקיים בכיכר הבימה בתל אביב במוצאי שבת הקרוב, וביום השיבוש שמתוכנן ליום שלישי, 10 בפברואר.


