דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / מנצח השבוע: המרתוניסט איתן חרמון ששבר את שיא העולם לקטועי רגליים

עוד ניצחו: הפועל חדרה שעלתה ללאומית, כרם משעור מעורר ההשראה ואוהד ברייטון השנון | מפסיד: הבעלים של פנאתינייקוס, שכעונש על הפסד הסיע את שחקני הקבוצה 12 שעות ו-1,100 ק״מ | סיכום השבוע בספורט

איתן חרמון (במרכז) במירוץ בפריז (צילום: שחר פליישמן).
איתן חרמון (במרכז) במירוץ בפריז (צילום: שחר פליישמן).
יאיר צוקר
אור גואטה
ליאור ברטל
צור רוזנצוויג

מנצח, מרגש ושובר את שיא העולם: איתן חרמון

יאיר צוקר

הישג בקנה מידה עולמי למרתוניסט הפראלימפי איתן חרמון, בן ה-43, ששבר השבוע את שיא העולם לקטועי רגליים במסגרת מרתון וינה. חרמון, שהחזיק עד כה בשיא הישראלי אותו קבע השנה במרתון טבריה, קבע תוצאה מרשימה של 2:56:53 שעות ובכך שבר את השיא הקודם שעמד על 2:57:06 שעות.

במלחמת לבנון השנייה נקרא איתן חרמון לשירות מילואים בחטיבת אלכסנדרוני, במהלכו נפגע ברגלו הימנית מפיצוץ מטען שהופעל בסמוך לנגמ"ש בו נסע. עוד בהיותו על האלונקה בדרך לחדר הניתוח, אמר חרמון לסובבים אותו: "אני עוד ארוץ מרתון". בתום שיקום ארוך של יותר משנה במהלכו הוחלט לקטוע את רגלו, חרמון חזר לרוץ עם פרוטזה מיוחדת ושלוש שנים לאחר הפציעה כבר סיים בפעם הראשונה מרוץ של 10 ק"מ במסגרת מרתון תל אביב. חרמון לא הסתפק בכך ושם לעצמו למטרה לכבוש את הפסגה ולשבור את שיא העולם במרתון.

שרת הספורט מירי רגב התקשרה לברך את חרמון, "זהו ניצחון הרוח והנחישות על מגבלות הגוף. הוכחת שאנו עם חזק ואיתן". עוד אמרה "אני גאה בך ומברכת אותך ואת עמותת 'תקוות' על תמיכתה בך, בנכי צה"ל ובנפגעי פעולות איבה נוספים".

בנוסף לאימוני הריצה, חרמון משקיע את מרצו בשיח עם הדור הצעיר ומרבה להרצות למבוגרים ובני נוער מניסיונו הרב – על כוח רצון, דבקות במשימה והתגברות על מכשולים. ראוי לקחת דוגמא מספורטאי מעורר השראה כמו איתן חרמון שהתמדתו ונחישותו הביאו אותו לפסגה אליה חלם להגיע.

מפסיד עם רב קו: דמיטריס ינאקופולוס ופנאתינייקוס

צור רוזנצוויג

פנאתינייקוס הוא אחד ממועדוני הפאר בכדורסל האירופי, באמתחתו שלושים ושתיים אליפויות מקומיות (האחרונה ב-2014), שמונה עשרה זכיות בגביע היווני ועוד שש זכיות באליפות אירופה. אך בשבוע האחרון הסתיימה העונה האירופאית שלהם מוקדם מהצפוי.

הירוקים לבנים הוגרלו לשחק בסדרת רבע הגמר מול השכנה מטורקיה פנרבחצ'ה אולקר. בעקבות תצוגת הכדורסל המשכנעת בשלב המוקדם של היורוליג, היוונים האמינו שיצליחו להעפיל בקלות לפיינל פור, אך לצערם לא זו הייתה המציאות. הקבוצה פישלה ברגע האמת, איבדה את יתרון הביתיות שלה עם שני הפסדים ביתיים וגם הובסה במשחק השלישי בטורקיה 79:61. כך מצאה עצמה אחת מאריות היבשת, מחוץ למסגרת האירופאית מוקדם מדי ועוד על ידי האקס המיתולוגי המאמן  ז'ליקו אוברדוביץ'.

הבעלים של הקבוצה, דמיטריס ינאקופולוס, לא נותר אדיש למול ההפסד הספורטיבי והכספי. דימיטריס שנחשב לילד הרע של הכדורסל האירופי ודמות ססגונית ושנויה במחלוקת החליט בצעד חריף לבטל את הטיסה של הקבוצה חזרה ליוון ובמקומה החליט לשכור עבור השחקנים והצוות המקצועי אוטובוס. וכך יצאה הקבוצה למסע "בושה" יבשתי של 12 שעות ו-1,100 קילומטרים מפרכים, מעייפים ועצובים עד שהגיעו הביתה בשעת לילה מאוחרת.

מבין השחקנים היו כאלה שלא קיבלו על עצמם את העונש הקולקטיבי והחליטו לרכוש כרטיסי טיסה מכספם, תשובת ינאקופולוס למעשה שלהם, לפי הדיווחים, הייתה לחתוך את השחקנים מסגל הקבוצה באופן מיידי.

המפסיד בכל הסיפור הוא הבעלים עצמו, ההתנהלות, הדרך והצורה מקרינים באופן ישיר על ההנהלה ועל השחקנים, וכך מוצאת עצמה האימפריה הירוקה בשקיעה איטית ולחוצה.

מנצחים ועולים ללאומית: הפועל חדרה\גבעת אולגה

אור גואטה

גילוי נאות: כותב שורות אלה הוא חדרתי במקור והתגורר רוב חייו במרחק של שני רחובות מהאצטדיון של הפועל המקומית, זו שעלתה השבוע לליגה הלאומית לאחר 20 שנות היעדרות מהליגה השנייה ו-38 שנות היעדרות מהליגה הבכירה.

הקבוצה, שעד לפני פחות מעשור שיחקה בליגה ב', ניסתה לאורך השנים האחרונות לעלות לליגה הלאומית, כולל החתמה של המאמן הידוע והמנוסה שייע פייגנבוים ושל שחקנים ממחלקות הנוער של מכבי חיפה, בית"ר טוברוק וקבוצות נוער בכירות נוספות. אבל באף עונה לא ניכרה השקעה כל כך גדולה במועדון כמו בעונה שהביאה לעלייתה של הקבוצה לליגה הלאומית. לא, דווקא לא מדובר בהכרח בעונה הנוכחית, אלא דווקא בעונה הקודמת, בה התקבלה ההחלטה: חדרה עולים ללאומית.

אז איך אפשר לקבל את ההחלטה הזאת? לפני ארבע שנים נבחר בחדרה ראש עיר שאפתן ויחסית אלמוני בעירו – צביקה גנדלמן שמו. כמו כל ראש עיר בקדנציה ראשונה, גנדלמן ניסה למצוא משהו שייתן לתושבים סיבה לבחור בו לכהונה נוספת ב-2018, ולאחר כשנה וחצי בתפקיד – הוא מצא. לקבוצת מ.ס. גבעת אולגה ממערב העיר היו כמה יהלומים ביד, כשהבולט בהם הוא החלוץ אסי גומה, כיום מלך השערים של ליגה א' צפון. גנדלמן, לצד אנשים נוספים בשדרה הספורטיבית של העיר, הבין שיש פה שתי קבוצות בינוניות שחיבור שלהן יכול להפוך לקבוצה אחת בכמה רמות מעל. הוא החליט לאחד את מ.ס. גבעת אולגה עם הפועל חדרה, בצעד שיכול היה לסיים את הקריירה הפוליטית הקצרה שלו, אך לאחר אינספור מחאות מצד אוהדי אולגה, הוא התחייב להעמיד אנשים שיצרו תהליך הבראה למועדון ויחזירו אותו לימי גדולתו, ושבמידת הצורך ישים על כך גם סכומי כסף ראויים.

בראשות המועדון הועמד אורן גולן, כאשר לצדו מונה המנכ"ל המסור איציק טפירו, ותחתיהם מונה לתפקיד המאמן שלמה (מומו) ניסטל, שחקן העבר של חדרה מהעשור הקודם שהתגלה כאדם שמבין כדורגל כנראה יותר מכל מאמן אחר בליגה א' צפון. ניסטל העמיד קבוצה שפשוט הייתה טובה יותר מכל שאר הקבוצות בליגה, עם 2 הפסדים בלבד, מספר הספיגות הנמוך ביותר ומספר השערים הרב ביותר בליגה. הסוד הטמון בעלייה של חדרה נעוץ בדבר אחד מרכזי: אמונה. ניסטל נשאל בתחילת העונה מי תעלה לליגה הלאומית והוא השיב ללא היסוס: הפועל חדרה גבעת אולגה. אבל מעבר לאמונה בעצמו ובשחקנים שלו, ניסטל האמין בשותפים שלו, והאוהדים והשחקנים האמינו בתהליך שמייצרים במועדון. עם תקציב לא מאוד גבוה, של פחות מ-2 מיליון ש״ח כולל מענקי העלייה שהשחקנים והמאמן יקבלו עם העלייה ללאומית, הקבוצה מחדרה הוכיחה שאפשר לעשות את זה ובענק. נתראה בלאומית.

מפסיד כי אין מקום לשוביניזם בספורט! :  איליה נסטאסיה

יאיר צוקר

המקרה הבא הוא אחד האירועים המבישים שנראו בעולם הספורט, אם כי אין לו הרבה קשר לספורט, למעט העובדה שהתרחש על משטח הטניס. במהלך המשחק בין לג'ו קונטה הבריטית לסוראנה קריסטאי הרומנית, ששוחק במסגרת גביע הפדרציה בטניס נשים, החל קפטן נבחרת רומניה, שחקן העבר איליה נסטאסיה, לקלל ולהעליב את שחקנית נבחרת בריטניה ג'ו קונטה (קללות שוביניסטיות שאינן ראויות להיכתב).

בהמשך הוא אף התעמת עם קפטנית נבחרת בריטניה אן קאוטהבונג. בעקבות הקללות והעלבון ירדה קונטה מהמגרש והרוחות המשיכו לסעור, עד ששופט הכיסא החליט להרחיק את נסטאסיה ליציע, שם המשיך הקפטן הרומני בן ה-70 להשמיע קללות וגידופים. שחקנית נבחרת רומניה סימונה האלפ נטלה את המיקרופון וביקשה מכל הנוכחים להרגע ולכבד את המשחק, אך הקהל המשולהב דווקא עודד את נסטאסיה ולא איפשר למשחק להמשך.

ג'ו קונטה נראתה פגועה מאוד מהקללות השוביניסטיות שהופנו כלפיה וירדה ביחד עם הקפטנית שלה, במחאה, לחדר הלבשה. כעבור 25 דקות חזרה הטניסאית הבכירה של בריטניה למגרש והראתה תצוגת טניס נהדרת כשניצחה חמישה משחקונים ברציפות והעניקה לבריטניה את הניצחון 2:6 3:6 במשחק.

https://www.youtube.com/watch?v=u6lQrF496tY&feature=youtu.be&a

התקרית של נסטאסיה לא הייתה חד פעמית וכבר במהלך מסיבת העיתונאים שקדמה להתמודדות הוא עורר סערה בהתבטאות גזענית, כאשר סימונה האלפ השחקנית הבכירה של רומניה, נשאלה על הריונה של השחקנית סרינה וויליאמס שפורסם בתקשורת, נסטאסיה ענה במקומה ואמר: "קודם נראה באיזה צבע ייצא התינוק – שוקולד או חלב", לאחר מכן, כשהצטלם עם קפטנית נבחרת בריטניה אן קאוטהבונג, ביקש ממנה לתדהמתה הרבה, את מספר החדר שלה במלון. יום לאחר התקרית החליט איגוד טניס העולמי הITF להשעות את איליה נסטאסיה מכל פעילות עד שיתקיים דיון בעניינו.

המקרה הזה צריך לזעזע כל חובב ספורט, שכן אין מקום בספורט לשוביניזם והגיע הזמן להוקיע תופעות מכוערות אלו מהספורט ומהחברה. תפקידו של הספורט הוא ליצור שיוויון וכבוד בין דתות, לאומים ומגדרים שונים.

מפסיד כי כדורסל זה ספורט קבוצתי: ראסל ווסטברוק

מתן בויניס

מה לא עשה "ראס" השנה בשביל קבוצתו אוקלהומה סיטי. האיש הוביל את הליגה בנקודות למשחק תוך כדי שהוא מוסר יותר מ-10 אסיסטים למשחק ומוריד יותר מ-11 ריבאונדים! כל זאת הוביל לסדרת הפלייאוף של המדורגת שלישית, יוסטון רוקטס, מול אוקלהומה סיטי ת'אנדר.

מול ווסטברוק ניצב המועמד הבכיר השני לשחקן המצטיין של העונה ג'יימס הארדן. ווסטברוק התעלה על עצמו גם בסדרה הזו והעמיד ממוצעים מדהימים לאורך כל חמשת המשחקים. אבל מה לעשות שקבוצתו לא ידעה להסתדר בלעדיו ובדקות המועטות שירד לספסל לטובת מנוחה, הפסידו חבריו בתוצאה כוללת של 58 נקודות. הבהרה – שוחקו 240 דקות בסדרה הזו. ב-194 הדקות שווסטברוק שיחק, אוקלהומה ניצחה את יוסטון ב-15 נקודות. ב-46 הדקות הנותרות? יוסטון ניצחה ב-58 נקודות. כלומר כל דקה ש"ראס" ישב על ספסל, קבוצתו הפסידה יותר מנקודה.

ווסטברוק לא הוסיף לקשיים אלו כאשר בכל רבע רביעי של הסדרה הוא הגיב לפיגור של קבוצתו בלקיחת המשחק לחלוטין עליו והטלת שלשות חסרות כיוון לעבר הסל. אז אולי ווסטברוק הוכיח את עליונותו על הארדן לאורך הדקות שהיה על הפרקט אבל לבסוף יוסטון עוברת שלב ועוד בצורה משכנעת של 4-1 בסדרה.

https://twitter.com/dopeislandvines/status/857057436930379776

מנצח מנצרת עד הרצליה: כרם משעור

ליאור ברטל

הכדורסל הישראלי רעב לשחקנים ישראלים דומיננטים. עם כל הזרים והמתאזרחים שמשחקים בליגת העל, בישראל כמעט ואין שחקנים ישראלים שמובילים את הליגה, ישראלים שהם הפנים והקול של הליגה. לכן, למרות העליה בתחרותיות של הליגה לאור השינויים שנוצרו בשנים האחרונות עדיין ישנו מחסור גדול בחיבור בין הקהל לליגה ולקבוצות.

לאור הירידה ביכולת של השחקנים הישראלים במכבי ת"א והפועל ירושלים בעונה הנוכחית, בולטת לטובה יכולתו של כרם משעור בן ה-25 מבני הרצליה. זוהי בסך הכל השנה השנייה של כרם בליגת העל במדי בני הרצליה. בשנה שעברה זאת הייתה שנת ההסתגלות, אך השנה הוא כבר הפך לכוכב הגדול של המועדון. הוא קולע העונה 14.7 נקודות בממוצע למשחק ומוריד 10.4 ריבאונדים בממוצע למשחק (מוביל את הליגה). כרגע משעור מוביל את קבוצתו בני הרצליה למשחקי הפלייאוף כאשר הקבוצה מדורגת במקום הרביעי עם 44 נק' אחרי 28 משחקים.

משעור גדל בעיר נצרת, הוא מספר שאת משחק הכדורסל למד כששיחק בסמטה ליד בית הוריו, מגרש צר עם רצפת בטון, טבעת מתפרקת וארון חשמל בולט לתוך המגרש. אבל משעור היה נחוש להמשיך ולשחק וכך הגיע בגיל הנוער להפועל עמק יזרעאל הקטנה, משם עבר לשחק ארבע שנים בליגת המכללות בארה"ב ולפני שנתיים חזר כמעט אנונימי לגמרי לישראל. בני הרצליה ראו את הפוטנציאל בפוורפורד החזק והקשוח והחליטו להמר עליו.

ב-1 במרץ כרם משעור המשיך לעשות היסטוריה כאשר מונה לקפטן בני הרצליה ובכך הפך לשחקן הערבי הראשון שממונה לקפטן בקבוצה בליגת העל בכדורסל. משעור הוא השחקן הראשון מהמגזר הערבי שמשחק בנבחרת ישראל הבוגרת.

כחלק מההערכה הרבה שרכש במגזר הערבי, ביום שבת תצא בני הרצליה למשחק מיוחד נגד קבוצת אורתודוקסי נצרת, המשחק יתקיים כמשחק הוקרה לשחקן ומטרתו הנוספת היא הגדלת העניין בקרב המגזר הערבי שלפי איגוד הכדורסל פחות מ-10 אחוז משחקני הכדורסל הרשומים בישראל מגיעים ממנו. התקווה היא שההצלחה מעוררת ההשראה של משעור תגביר את העניין במגזר הערבי כמו הצלחה של זאהי ארמלי ורפעת טורק בכדורגל בשנות ה-80.

בינתיים כרם משעור ממשיך להצטיין עם 16 נק' ו-19 ריבאונדים במשחק הליגה האחרון מול אילת, בדרך אולי לזכיית בכורה בפרס שחקן העונה.

מנצחות ללא אף הפסד באירופה: דינמו קורסק

צור רוזנצוויג

דינמו קורסק, קבוצת הכדורסל של העיר קורסק שנמצאת במרכז רוסיה ניצחה בשבוע שחלף את פנרבחצ'ה הטורקית 60:69  וזכתה בתואר אלופת אירופה בכדורסל נשים.

המועדון הצעיר שהוקם ב-1994 ממשיך בעקביות בהצלחתו בזירה האירופאית לאחר שלפני שנתיים, בפעם הראשונה בה השתתפה בטורניר, סיימה הקבוצה במקום השלישי.

את הקבוצה מאמן לוקאס מונדאלו החל מהקיץ האחרון, הספרדי ידוע בתור אדם שכדורסל הנשים חשוב לו, ובכל הקריירה שלו אימן אך ורק קבוצות כדורסל נשים, הוא מאמן במקביל גם את נבחרת ספרד משנת 2014. על הניצחון בגמר אמר מונדאלו "אני שמח בשביל השחקניות היום, הן הכי טובות והן ראויות לכל התשואות שהן מקבלות היום".

במהלך המסע שלהן אל התואר שיחקה הקבוצה מול האלופה הנוכחית יו.אס.קיי פראג בחצי הגמר, שם הקפטנית טטיאנה וידמר קלעה סל בשנייה האחרונה, וכפתה הארכה שבסופה קורסק הדיחה את הצ'כיות ועלתה לגמר בו ניצחה בצורה משכנעת את פרנבחצ'ה הטורקית וזכתה בתואר החשוב באירופה.

השחקניות המובילות בקבוצה הרוסית הן ננמקאדי (ננקה) אוגוומיקה שחקנית לוס אנגלס ספארקס אלופת ה-WNBA ושחקנית הניו יורק ליברטי אפיפאניה פרינט, שתיהן "מכדררות" רצוף בלי מנוחה בין עונת הכדורסל בארצות הברית לבין זו האירופאית, דבר השכיח מאוד בכדורסל הנשים המקצועני, אך גם תמוהה שכן השחקניות לא זוכות למנוחה רבה במהלך השנה.

יחד איתן  משחקת הכישרון העולה ותגלית השנה  מריה ודבה בת ה-18 שמעמידה ממוצע של 10 נקודות למשחק והתעלתה ברגעי ההכרעה של גמר. עוד חשוב לציין שהקבוצה ניצחה את כל משחקיה במסגרת האירופית ללא אף הפסד! מה שנקרא, מנצחות בסטייל.

על אף שסיקור כדורסל הנשים האירופי בארץ שלנו שואף לאפס, חשוב וראוי לתת את הכבוד והבמה לקבוצה מעוררת ההשראה, לשחקניות ולצוות ההנהלה ולעורר את קידום השוויון בין הגברים לנשים בספורט.

מפסידים בבית וגזענים ביציע : אוהדי דינמו קייב

ליאור ברטל

השבוע התקיים המחזור ה-26 בליגה האוקראינית בכדורגל. במוקד המחזור אירחה השנייה בטבלה, דינמו קייב, את המוליכה שחטאר דונייצק. התחרותיות הידועה בין שני מועדוני הפאר ידועה לשמצה. השנה שחטאר דוהרת לעבר האליפות על חשבון דינמו קייב כאשר היתרון הוא 14 נק' ארבעה מחזורים לסיום. במשחק עצמו ניצחה שחטאר עם שער של החלוץ הארגנטינאי פקונדו פרירה, ניצחון שהבטיח את זכייתה של שחטאר במגרש הביתי של דינמו.

אבל הדבר המרכזי שייזכר מהמשחק הזה היא הבחירה של אוהדי דינמו קייב לארגן מופע גזעני בסגנון קו קלוקס קלאן כנגד שחקניה השחורים של שחטאר. אוהדי האולטראס של קייב התלבשו בחלוקים לבנים כמו קו קלוקס קלאן ושרו שירים גזעניים נגד שחקניה שחומי העור של שחטאר. קבוצת אוהדים הפיצה סרטון בטוויטר הקורא לכל אוהדי הקבוצה להגיע בתלבושת לבנה כהכנה למפגן הגזעני. במהלך המשחק דווח על ידי העיתונות המקומית שאוהדי שתי הקבוצות השליכו חפצים ואבוקות על האוהדים מהקבוצה הנגדית ואפילו קבעו קרב בין האולטראס אחרי המשחק.

באופן די מפתיע ההצגה הגזענית והאלימה של אוהדי דינמו קייב התקיימה לצד העובדה הידועה מראש שבמהלך המשחק התארחה משלחת של אופ"א לבחון את הארגון הפנימי של הקבוצה והאצטדיון הלאומי בקייב לאירוח משחק גמר ליגת האלופות בשנת 2018. אך כעת, לאחר האירועים הגזעניים האחרונים, ספק גדול אם הוועדה המארגנת תסכים לקיים את חגיגת הכדורגל הגדולה של שנה הבאה במגרש כלכך אלים וגזעני.

מנצח עם קצת הומור: אוהד ברייטון

מתן בויניס

מעבר למחווה המרגשת לליגיונר המצליח שלנו תומר חמד, האוהד הזה של ברייטון מנצח כי זה מצחיק. הומור זה תמיד דבר מנצח ואין כמו הומור אנגלי טוב. חוץ מזה שאולי זו טקטיקה מומלצת לאחד בשם אלישע לוי. תרשום תרשום!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!