דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלאפון

הסכם קיבוצי / התאגדות עובדים, הדור הבא: הסכם קיבוצי חדש בפלאפון

שכר הבסיס לעובדות ולעובדים יעמוד על 7% מעל שכר המינימום, ועשרות עובדים ייקלטו להעסקה ישירה | יקי חלוצי, יו"ר איגוד הסלולר וההיי-טק: "ההתאגדות בפלאפון - סמל להתקדמות לזכויות עובדים ולזכות ההתאגדות"

חתימת הסכם קיבוצי בחברת פלאפון, שנת 2017 (צילום: דוברות ההסתדרות).
חתימת הסכם קיבוצי בחברת פלאפון, שנת 2017 (צילום: דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות וועד עובדי פלאפון חתמו אמש (חמישי) על הסכם קיבוצי שני בחברה. הטקס נערך באולם בית נבחרי ההסתדרות בתל אביב, בהשתתפות עשרות עובדי החברה, כשברקע – אירועי האחד במאי בחצר בית הההסתדרות. במסגרת ההסכם החדש ייקבע בחברה שכר מינימום שיעמוד על 7% למעלה משכר המינימום המשקי, וכן ייקלטו למעלה מ-50 עובדים להעסקה ישירה.

לדברי מנכ"ל פלאפון רן גוראון, בין הצדדים היתה הסכמה כי פלאפון זקוקה לשינוי לאחר תקופה ארוכה. "ברגע הראשון שנפגשנו הבאנו שהחברה חייבת ללכת לדרך חדשה. הנקודה הראשונה שצריך היה לפצח הוא להגיד שבפלאפון ארגון עובדים זה דבר לגיטימי וזה ברור להנהלה. בסיבוב הקודם היה להנהלה מאוד קשה לקבל את זה, והמשימה הראשונה שלי ושל ברק ביחד היתה לתת לגיטימציה לעבודה המאורגנת בפלאפון". לדבריו, כשוועד אינו צריך להלחם על זכות קיומו – ישנה יכולת רבה יותר להגיע גם לפשרות. "כל אחד מהצדדים קיבל דברים שהיו חשובים לו, וגם ויתר על דברים אחרים. יש בו הישגים של ועד ושל הנהלה ביחד. לכן מבחינתנו היום הזה הוא פרשת דרכים שמתחילה עידן חדש בפלאפון, שגם גמישות ניהולית היא חלק ממנו. דבר נוסף מאוד חשוב שהשגנו הוא הקשר בין ביצועים לבין תגמול. יצרנו נוסחה שדוחפת למצויינות".

אסיפת מחאה של עובדי פלאפון, 22.2.2017 (צילום: יח"צ ועד פלאפון)
אסיפת מחאה של עובדי פלאפון, 22.2.2017 (צילום: יח"צ ועד פלאפון)

"פלאפון זה סיפור מיוחד, כמעט כמו סרט הוליוודי עם סוף טוב והרבה דמעות ומתח. תחשבו על פלאפון לפני חמש שנים – כשהם ישבו אצלי בחדר ובאה ההנהלה ולקחה את הרכבים שלהם מפה וגררה אותם". הזכיר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן את המאבק הקשה שנאלצה התאגדות עובדי פלאפון לנהל על זכותה להתאגד לפני חמש שנים, מאבק שבמסגרתו זכו העובדים בפסיקה תקדימית בבית הדין הארצי לעבודה, הקובעת שלמעסיק אסור להביע עמדתו באשר להתאגדות עובדיו. "פלאפון הפך לסמל להתאגדות, זה פרק שלם ומכובד ביחסי העבודה בישראל, וזה הפרק הפותח והמרכזי בהתארגנות עובדים בישראל. לפני פלאפון היה קשה להתארגן, אחרי פסק הדין יש שפע של התאגדויות, והיום את האחד במאי אנחנו חוגגים עם תערובת חיה ותוססת של ועדים ותיקים וחדשים". ניסנקורן בירך את ועד עובדי פלאפון שלדבריו מקפידים להגיע ולתמוך בכל ועד עובדים חדש שקם בהסתדרות.

"כשיצאנו להתאגדות ידעתי שהעובדים של פלאפון, לא משנה מה יקרה, תמיד יהיו מאחורי. שקבוצה כזו של עובדים אי אפשר יהיה להתאכזב ממנה, ותמיד יהיה לי על מי להשען" אמר יו"ר ועד העובדים ברק לוי, "בגלל זה אנחנו גורפים את כל התוצאות. אנחנו יכולים להיות גאים במה שעשינו בשנים האחרונות, ובהישגים שהשגנו לעצמנו". לדבריו נושא עובדי הקבלן עלה כבר בשיחתו הראשונה עם מנכ"ל החברה. "שאלתי אותו איך יכול להיות שהעובד הראשון שלקוח פוגש בכניסה לבניין פלאפון הוא לא עובד חברה. רן הבטיח לי תשובה, ואנחנו רואים אותה בהסכם הנוכחי כשאנחנו קולטים את עובדי האחזקה, האבטחה והניקיון כעובדי חברה". כמו כן יקלטו גם כ-20 עובדי מיקור חוץ בחטיבות ההנדסה ומערכות מידע.

חתימה על הכסם קיבוצי (צילום: דבר ראשון).
חתימה על הכסם קיבוצי (צילום: דבר ראשון).

הישגים מרשימים

ההסכם הקיבוצי החדש, שתוקפו יהיה עד סוף שנת 2019, הוא ההסכם הקיבוצי השני בחברה, והוא שומר על הישגי ההסכם הקודם, הן בהיבט הארגוני והן בהיבט הכלכלי. ההסכם יוצר לראשונה זיקה בין תגמול העובדים לביצועיה העסקיים של החברה, וכן מסדיר נושאים שונים בניהול היומיומי של העבודה בחברה באופן שמאפשר להנהלה יתר גמישות ביחס להסכם הקודם. עם זאת ההסכם כולל גם קיצור תקופת הניסיון בחברה מארבע שנים לשלוש וחצי שלאחריהם זכאים העובדים לקביעות.

כמו כן, כולל ההסכם תוספת שכר בגובה של 9% בממוצע לכל העובדים בעלי ותק של למעלה משנה וחצי, אשר תינתן באופן דיפרנציאלי, המשפר את בעלי רמות השכר הנמוכות בחברה. עובדים בתפקידים לוגיסטיים יהיו זכאים לתוספת תפקיד חודשית קבועה נוספת לשכר הבסיס בגובה 300 שקל. עוד יציין כי ההסכם שנחתם מסדיר גם תשלום מיוחד בגין כוננויות בחטיבת ההנדסה ומערכות המידע. החל ממועד חתימת ההסכם, חברת פלאפון תשלם לעובדים שישובצו לכוננות, תגמול עבור כוננויות. לצד זה, ההסכם החדש גם מגדיל את תשלום החברה עבור הקפצה בגין הפעלת כוננות.

התמריצים שמקבלים עובדים זכאים יחלו להיות מחושבים אף הם לפנסיה. לביטוח הבריאות שהוסדר בהסכם הקודם יתווסף גם ביטוח רפואת שיניים מטעם המעסיק, ועובדים בעלי ותק של למעלה מ-4 שנים שהם בני למעלה מ-40 יהיו זכאים לסל בדיקות רפואיות במימון החברה.

יום ההבראה יעמוד על 520 ₪. עובדים בעלי ותק של למעלה מ-3 שנים יהיו זכאים לשובר אישי בסך 920 ₪ לקניית מכשיר סלולרי מהחברה על פי מחירון מיוחד, ויחול שיפור גם בתנאי הרכב לעובדים זכאים.

במהלך שנת 2017 התחייבה החברה לקיים אירוע לטובת העובדים בעלות של 1.4 מיליון ₪.  סכום דומה יושקע בכל שנה בתקציב רווחה, שלצידו התחייבה החברה להעמיד עוד חמישה מיליון ₪ בשנה למימון פעילויות רווחה ונופש לעובדי החברה. החל משנת 2018 ואילך, הנהלת פלאפון תקצה גם תקציב שנתי מיוחד עד 6 מליון שקלים, תלוי עמידה ביעדים, שיוקדש למען העובדים אשר ייעודו וניצולו ייקבע בהסכמה משותפת של ההנהלה עם ועד העובדים.כמו כן, חברת פלאפון התחייבה להקצות מימון שנתי לחלוקת מלגות שכר לימוד לעובדיה. בכל אחת משנות ההסכם, התקציב השנתי למלגות יעמוד על סך 300 אלף שקל, וכל תקציב שלא ינוצל במלואו, יועבר לשנה הבאה לצורך חלוקת מלגות נוספות.

חג הפועלים

לאירוע החתימה על ההסכם שהתקיים כאמור בצמוד לחגיגות האחד במאי בהסתדרות הגיעו גם עשרות של יושבי ראש ועדי עובדים. יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק יקי חלוצי סיפר על מקורותיו של החג – לזכר התקוממות עובדי טקסטיל בארה"ב בסוף המאה ה-19, במאבק על הזכות לקיצור יום העבודה, אשר בהן נהרגו כ-60 עובדים. "מאז השאלה של מה הן זכויות עובדים, מה מגיע להם, מה הזכויות הבסיסיות שלהם – נמצאת תמיד במאבק, והתקדמנו מאז מאוד" אמר חלוצי, "אני מסתכל על כל אחד מכם ויודע כמה זיעה ודברים קשים ושמחים עברו על כל אחד מכם בלילות בבית הזה ובשטח. הביוגרפיה שלי האישית מתחילה בסיפור של פלאפון, ואני גאה בזה. ההתאגדות בפלאפון שהיא סמל – זו עוד נקודה מאוד חשובה על הציר הזה של ההתקדמות לזכויות עובדים ולזכות ההתאגדות, אתם חלק מההסטוריה הזו".

בין הועדים אשר נכחו במעמד – חברי ועדים מנמל אשדוד, רכבת ישראל, פיליפ מוריס, טבע, פרטנר, בזק בינלאומי, אגד ועוד. "מה שרואים פה זו ההסתדרות היפה, שכולם ביחד, כל הועדים" אמר ניסנקורן, "אין כזה דבר ועד חזק וועד חלש. סולידריות זה של כולם. פעם אתם צריכים עזרה, פעם אגד, פעם אפילו נמל אשדוד צריך עזרה. בסוף כולנו יחד עם מטרה אחת שיהיה לנו עבודה, פרנסה, אופק תעסוקתי, ידיעה שמחר אנחנו לא הולכים הביתה. משכורת ראויה ומכובדת, פנסיה ראויה ומכובדת, ועתיד חברתי למדינה הזו".

בתום הדברים הודה ברק לוי לניסנקורן על הליווי שלו לאורך התקופות השונות בהתאגדות. "אני אמור לקבל היום את אות ההתאגדות וגם להעניק אותו" אמר, "את האות שאני מקבל אני רוצה להעניק לך אבי, זה מגיע לך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!