דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

טבע / אילו ציפורים: היום מציינים בישראל ובעולם את יום נדידת הציפורים

כחצי מיליארד ציפורים חולפות בשמי ישראל פעמיים בשנה, בסתיו ובאביב, במסגרתן נמנים כ-540 מיני עופות מגוונים | לציון היום מתקיימות מגוון פעילויות באתרי רשות הטבע והגנים

 

'יום הנדידה העולמי', אשר נועד להעלות ברחבי הגלובוס את המודעות לשמירה על הציפורים הנודדות, מצוין ברחבי העולם על ידי ארגונים ומדינות רבות, כחלק מהסכם עופות המים הנודדים והאמנה הבינלאומית להגנה על מינים נודדים, בה חברה גם ישראל מאז 1979.

רשות הטבע והגנים מקיימת היום (שבת) מגוון פעילויות לקהל הרחב בנושא תופעת נדידת העופות והציפורים: טיבוע ציפורים, סיורים מודרכים ותצפית בשמורת הטבע עין אפק, שחרור לטבע של עופות פגועים ששוקמו בביה"ח לחיות בר וסיור צפרות בשמורת הטבע נחל תנינים. פרטים מלאים והרשמה באתר רשות הטבע והגנים.

צילום: עינבר רובין, אגמון החולה-קק"ל
צילום: עינבר רובין, אגמון החולה-קק"ל

בישראל ניתן לחזות בנדידה במגוון אתרים החל מהצפון בשמורת טבע עמק החולה לאורך השבר הסורי-אפריקאי דרך שמורות רבות ובהן עינות צוקים, עין גדי ועוד, ובמישור החוף, על ציר הנדידה המערבי, בשמורת עין אפק, אזור מעגן מיכאל ושמורת טבע נחל תנינים. למעשה – כשיש גלי נדידה, כל שטחה ורוחבה של ישראל זז ורוחש מתנועת ציפורים במשקל של פחות מ-10 גרם ועד שקנאים במשקל 10 ק"ג.

העתיד שלהן – העתיד שלנו

השנה עוסק יום הנדידה העולמי בנושא: "העתיד שלהן זה העתיד שלנו" מתוך ההכרה כי שמירה על עולם בריא לציפורים הנודדות יבטיח עולם בריא גם לאדם. הציפורים הנודדות, בדומה לכלל בעלי החיים הנודדים, חולקות את אותם המקומות בעולם כבני האדם ולכן, פיתוח בר-קיימא ושימוש אחראי של משאבי כדור הארץ יאפשר גם לשמור על העופות הנודדים, התורמים ליציבות הסביבה הטבעית וגם לטובת המין האנושי.

ישראל נחשבת למעצמת נדידה בכל הקשור לנדידת הציפורים בציר אירופה ואסיה – אפריקה לאור מיקומה הגיאוגרפי הייחודי. מיקום זה, בצומת המצוי בין שלוש יבשות (אפריקה, אירופה, אסיה), יוצר מפגש בין אזורים ביו-גיאוגרפיים שונים: אזור ים תיכוני, אזור איראנו-טורני ואזור סהרו-ערבי (עם חדירות טרופיות ואלפיניות). יתרה מזאת, מינים רבים של עופות נודדים נמנעים מחציית ימים ולכן אלו מהם שמקיפים את הים התיכון ממזרח – או את הים האדום ממערבו – עוברים מעל מרחבי ישראל בנדידת הסתיו והאביב.

כ-11 מיליארד ציפורים נודדות ברחבי עולם פעמיים כל שנה, בסתיו ובאביב. לפחות כחצי מיליארד מהן חולפות בשמי ישראל במסגרתן נמנים כ-540 מיני עופות, מתוך כ-10,000 מיני עופות המצויים בעולם כולו. הציפורים ככלל, וגם אלו הנודדות, מהוות חלק חיוני במערכות אקולוגיות רבות בעולם ומרכיב חשוב בתרבות האדם. חקר התחום מהווה מעין אינדיקטור אקולוגי המסייע להבנת מצב הטבע בעולם כולו ומעקב אחר שינויי האקלים הגלובלי, תוך זיהוי שינויים וגורמי פגיעה. על אומות העולם לפעול באחריות להבטיח את המשך הפלא המיוחד הזה בו אוכלוסיות נודדות לשם קיומן שנה אחרי שנה על פני אלפי קילומטרים, תוך חציית רכסי הרים, מדבריות, גבולות פוליטיים ומכשולים שיוצרות תשתיות שהאדם מקים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!