דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דמוקרטיה

בעולם / ידע הוא כח: בטורקיה חסמו את ויקיפדיה, בקאשמיר את הרשתות החברתיות

מהפכת ארדואן ממשיכה להגביל את חופש העיתונות, ולתושבי חבל קאשמיר חסמו כבר 31 פעמים את הגישה לרשתות החברתיות | המשטרים בשני המקומות טוענים כי אינם מעורבים, אך קבוצות האקרים טוענות אחרת

רשתות חברתיות חסומות (מתוך אתר pexels)
רשתות חברתיות חסומות (מתוך אתר pexels)
דוד טברסקי

הרשויות בטורקיה חסמו אתמול (שבת) את הכניסה לאתר המידע ויקיפדיה, כך דווח בסוכנות החדשות רויטרס. זהו המהלך האחרון שבוצע ע"י הממשלה, בשורה של מעשים שנועדו להגביל את חופש הגישה למידע וחופש הביטוי. הדיווח על החסימה התקבל בסביבות השעה 8:00 בבוקר, ע"פ שעון איסטנבול, וצוין כי החסימה תקפה לכל הגרסאות והערכים של ויקיפדיה, בכל השפות.

החסימה שבוצעה ע"י המדינה נועדה לצינזור מוחלט של הדפים הקשורים בויקיפדיה כאשר הכניסה לאתר דרך הספקים הטורקים מעלה חלון, בו נכתב שהגישה לאתר לא הצליחה ושהחיבור פג תוקף (Connection timed out). בהודעה שהוציאו הרשויות הטורקיות נכתב, "לאחר אנליזה טכנית וייעוץ משפטי, המבוססים על חוק מס' 5651 לפיקוח על האינטרנט, נעשו מהלכים אדמיניסטרטיביים  לגבי האתר", כך דווח באתר החדשות של BBC.

בנוסף למהלכים בטורקיה, ביום שישי האחרון פרסמו סוכנויות התקשורת רויטרס, AP ועוד על כך שהשלטון ההודי בחבל קאשמיר שבצפון פקיסטן, ונמצא במחלוקת בין המדינות מזה עשורים, חסם את הגישה ל כ-22 רשתות חברתיות ביניהן פייסבוק, טוויטר וואטסאפ. מושל מדינת קאשמיר מסר שהשירותים יושבתו, נכון לכרגע, לחודש ימים בטענה שגורמים 'אנטי-ממשלתיים' מלבים דרכם אלימות. ע"פ דיווחים של פעילים חברתיים בחבל, הממשלה מבצעת חסימות באינטרנט וברשתות החברתיות באופן תכוף כדי למנוע מחאה אזרחית כנגד השלטונות ההודים. ע"פ דיווח של 'המרכז המשפטי לחופש התוכנה', ממשלת הודו חסמה את הגישה לאינטרנט בחבל קאשמיר לפחות 31 פעמים בין השנים 2012 ל-2016, אך הפעם מדובר בפעם ראשונה בה יש חסימה כוללת לכל אמצעי התקשורת המזוהים עם הרשתות החברתיות השונות.

קבוצות האקרים האשימו בעבר את הממשלה הטורקית בחסימת הגישה לרשתות החברתיות, כמו טוויטר, יוטיוב ופייסבוק כמו גם אתרי חדשות המזוהים עם האופוזיציה למפלגתו של ארדואן, במיוחד בתקופה שלאחר הניסיון להפיכה הצבאית בקיץ שעבר. החסימה מבוצעת בשיטת Throtteling, אשר מאיטה את קצב העברת המידע, עד שהאתר עצמו הופך לבלתי נגיש בעליל. כיום, מדד החופש העיתונאי מדרג את טורקיה במקום 155 מתוך 180, בכל הקשור לחופש התקשורת. הרשויות בטורקיה הכחישו בעבר את ההאשמות בדבר צינזור הרשתות בטענה שהרשתות קרסו עקב שימוש כבד בזמן אירועים משמעותיים, אך קבוצות ניטור חברתיות של האקרים מומחים ופעילים חברתיים טענו שהחסימות מכוונות במטרה למנוע הפצת תמונות של מבצעיים צבאיים, מאסרים פוליטיים ותעמולה אנטי ממשלתית.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!