דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / אין עצמאות אמיתית בלי ערבות הדדית | עמיר פרץ, טור דעה

החירות אפשרה לנו לייסד מדינה נהדרת, אך שיעורי העוני, אי-השוויון והפגיעה בזקנים ובחלשים מסכנים את עתידנו | זו לא גזירת גורל וזו לא טעות - זוהי תוצאה של מדיניות

עבודה ביום העצמאות (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
עבודה ביום העצמאות (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמיר פרץ

מאז שדוכאה ההתקוממות כנגד השלטון הרומי והושלמה ההשתלטות הזרה על ירושלים והחרבת בית המקדש, קהילות יהודיות נפוצו לכל עבר ברחבי העולם. בארצות ערב ואירופה, בצפון אמריקה ובדרומה ובכל מקום אחר בו חיו יהודים, הם היו תלויים ברצון הטוב או הרע של אחרים.

אנו מציינים את יום העצמאות כשבוע לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הזוועה הגדולה ביותר בהיסטוריה היהודית וכנראה בהיסטוריה של המין האנושי בכלל.

חשוב לזכור כי למרות התקופות הקשות והאסונות שפקדו את העם היהודי בגולה, בגין יהדותו, הרי שהחיים בגולה לא היו תמיד ולא בכל מקום, רוויים בטרגדיה ובכאב. לעתים המצב היה הפוך. כך למשל, החיים במרוקו היו בטוחים והתאפיינו ביחסי שכנות טובה, עושר כלכלי ותרבותי. אלו הזיכרונות של משפחתי מבוג׳אד, עיירה למרגלות הרי האטלס במרוקו, ממנה עלינו ארצה בהיותי בן ארבע. הקהילה היהודית הצטופפה אז ב״מלאח״ (הרובע היהודי), בו בית הכנסת והמסגד של העיר חלקו קיר משותף. כאשר הגיעו פורעים לתקוף את המלאח, היו אלה שכנינו המוסלמים שהגנו עלינו באיומי קלשונים. היינו משולבים באופן מלא בחיי המדינה ועד היום ישנם מרוקאים רבים – מוסלמים ויהודים כאחד – שזוכרים את התקופה הזו בערגה.

בין אם היינו נתונים לרדיפה או לשגשוג, חיינו כבני חסות. הכיסופים לשיבת ציון היו שלובים בכמיהה לחופש. רק כאשר המאבק במנדט הבריטי צלח והסתיים בהכרה בינלאומית באו״ם ב-1947, בהכרזת העצמאות ובניצחון מזהיר כנגד אויבינו השכנים, בשנתיים שלאחר מכן – התאפשרו לנו חיי חופש אמתיים.

החירות הזו אפשרה לנו לייסד מדינה נהדרת: הישגים מדעיים פורצי דרך ויצירה אמנותית חדשנית, שוק תוסס, צבא חזק ומוסרי הפועל בתנאים כמעט בלתי-אפשריים ואוכלוסייה צומחת הקולטת גלי עלייה מכל קצוות תבל.  את כל זה היא עוד עושה בעברית שוטפת, כחלק ממקרה ייחודי בעידן המודרני של שפה שקמה לתחייה והפכה לשגורה ביומיום.

במבט של 69 שנים אחורה, בהחלט אפשר לזקוף את הראש: יש לנו עם יוצא מן הכלל ומדינה שהיא סיפור ההצלחה הכי גדול של בניית אומה במאה העשרים.

עם זאת, אומה עצמאית מורכבת מאזרחים בלתי-עצמאיים. כל ישראל ערבים זה בזה ותלויים זה בזה. זה נכון בשדה הקרב בו אנו נקראים להגן על הגבולות וזה נכון באותה המידה בתוך הגבולות. אין עצמאות אמיתית בלי ערבות הדדית.

יש מעל למיליון ילדים עניים, וכל זוג הורים בישראל שנדרש לשלוח את ילדו לגן מתמודד עם נטל כלכלי אדיר, שחוזר ועולה כשאותו ילד מבקש להירשם ללימודים גבוהים במכללה. לאותם ילדים והורים מגיע יותר סיוע.

במשק הישראלי יש הפרות של זכויות עובדים בהיקף נרחב מאד: אחד מתוך חמישה עובדים נאלץ להתקיים משכר מינימום נמוך (5,000 ש״ח בחודש בלבד). אחד מעשרה עובדים מועסק בהעסקה קבלנית דרך חברות כוח אדם, באופן שחותר תחת כבודו וזכויותיו. נשים וגברים אינם זוכים לשכר שווה על אותה עבודה. לעובדים במדינת ישראל מגיעה יותר ערבות הדדית.

כמעט מיליון אזרחים ותיקים, בהם ניצולי שואה, לא יכולים להתקיים מהקצבאות הזעומות הניתנות להם. כך גם רבע מיליון נכים, חולים וכל האוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל, אשר לא זוכות לרשת הביטחון החברתית והכלכלית הנדרשת מצד הממשלה. גם לחסרי הישע במדינת ישראל מגיעה יותר ערבות הדדית.

מדינת ישראל נהנית משיעורי הצמיחה הגבוהים מקרב המדינות החברות ב-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי). שיעור התוצר שלנו לנפש דומה לזה של מדינות כמו איטליה. הישגים אלה מחווירים לעומת הכישלון הגדול שלנו כחברה, המתבטא בפערים ובאי-השוויון הגבוהים ביותר בארגון. זו לא גזירת גורל וזו לא טעות – זוהי תוצאה של מדיניות.

אני מאמין שאנו יכולים לשנות מסלול לטובה. בניגוד לכמעט אלפיים שנה במהלכן היה עמנו בגלות ונעדר שלטון עצמי, כעת אנו יכולים לערוך את השינויים הנדרשים במדיניות לבניית חברה על יסודות של סולידריות, ערבות ואחריות הדדית. בעצמנו, בעצמאותנו, אנו רק תלויים אחד בשני.

עמיר פרץ הוא חבר כנסת מטעם המחנה הציוני, שר הביטחון לשעבר, ומתמודד לתפקיד יו״ר מפלגת העבודה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!