דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

בעולם / השוער הברזילאי ששוחרר ממאסר לאחר שרצח את אם בנו ישוב לכלא

בית המשפט בברזיל פסק כי הכדורגלן המכונה ברונו, ששוחרר מהכלא בעקבות פרצה בחוק וחזר למגרש, ישוב לכלא | אמה של הנרצחת אמיליה סומדה: "הצדק נעשה"

ברונו פררנדז דה סוזה (צילום: AP Photo/Felipe Dana, File).
ברונו פררנדז דה סוזה (צילום: AP Photo/Felipe Dana, File).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

השבוע נעשה צדק בברזיל כאשר השוער ברונו פרננדס דה סוזה נשלח חזרה לתא הכלא להמשיך את ריצוי עונשו. בכך נמנע ממנו להמשיך לשחק כדורגל מקצועני בקבוצתו בואה אשפורטה בברזיל. ברונו שנשפט ל-22 שנים בכלא בעקבות רצח אם בנו, ימשיך לרצות את עונשו ולא ימשיך לשחק כדורגל בליגה השנייה בברזיל. בכך הסתיימה אחת הפרשות הקשות בברזיל, כאשר רוצח מורשע הסתובב ברחבי ברזיל מייצג בגאווה קבוצת כדורגל מקצוענית.

ברזיל, המדינה החמישית בגודלה בעולם עם 207 מיליון תושבים, היא ארץ הכדורגל הגדולה בעולם. במדינה אולי לא המציא את משחק הכדורגל, אך הוא נחשב לדת הלאומית שלה. בברזיל ישנם 2.1 מיליון שחקני כדורגל רשומים שמשחקים ברחבי העולם או באחת מ-29,208 הקבוצות הרשומות בליגות ברחבי המדינה. כשהטרוף הנפלא הזה עוטף את האהבה הבלתי נגמרת לכדורגל, שחקנים שמביאים אליפות הופכים לאגדות חיות ואילו כשהם מביאים את ההפסד המר, הם מייצרים שברון לב. הרוח והתשוקה היחודית של העם הברזילאי שמתאחד סביב מגרש הכדורגל, הופכת את האהבה סביב המשחק וגיבוריו לרוח החיה של האומה הברזילאית.

בחודשים האחרונים התנהל מחול שדים עצום סביב אחד האירועים הקשים ומזעזעים ביותר שהתרחשו בעולם הכדורגל בברזיל, כאשר היחס לזילות חיי הנשים במדינה עמד למבחן מול חזרתו של גיבור כדורגל למגרש – השוער ברונו פרננדס דה סוזה בן ה-32 שוחרר מהכלא וחתם בקבוצת בואה אשפרטה מהליגה השניה בברזיל, למרות שמתנהל נגדו משפט על רצח מזעזע של אם בנו, אמיליה סומדה.

15 נשים נרצחות בכל יום בברזיל

בברזיל נרצחות בכל יום בין 10 ל-15 נשים, כאשר בכל שנה המספרים מגיעים עד ל-5,000 מקרי רצח נשים ולפי לפי לשכת הסטטיסטיקה בברזיל ב-2016 דיווחו 11% מהנשים במדינה על אלימות שחוו בביתם. כמו כן, ב-2015 דווח על 47,646 מקרי אונס, כלומר בכל 11 דקות מתרחש אונס. במשך שנים ארוכות העונשים שניתנו לרוצחי נשים היו קלים יחסית והנורמה החברתית הקלה ראש בפגיעה פיזית בנשים. מאז 2006 חוקקו מספר חוקים בפרלמנט הברזילאי נגד פגיעה בנשים ואפילו הוקמו תחנות משטרה מיוחדות שמתמחות במניעת אלימות כנגד נשים ברחבי המדינה ומציעות עזרה ומקלט לנשים הרבות שפונות אליהן.

אך למרות המאמצים הנעשים, האלימות ממשיכה להשתולל ולגבות קורבנות. ב-2015 התקיימה חתימה חגיגית על חוק חדש שמגדיר את הפגיעה בנשים על כל סוגיה ומגביר את הענישה כלפי הפוגעים ואת העזרה לקורבנות. ואף על פי כן, הרשויות בברזיל רחוקות מלעצור את נגע האלימות והלגיטימיות שלו בעיני האזרחים בברזיל.

"שחרורו המוקדם היה מעורר זעם"

ברונו היה שוער מצטיין בקבוצת פלמנגו בברזיל, אך בשיא הקרירה שלו בשנת 2010 רצח את אליזה סומדה לאחר שבית המשפט קבע כי עליו לשלם לה דמי מזונות על בנם, לאחר שסירב להכיר בתינוק המשותף.

לאחר פסיקת בית המשפט, חטף ורצח ברונו את סומדה יחד עם אשתו והמאהבת שלו, ובעזרת שוטר לשעבר ובן דודו הקטין. ברונו שטען לעורך כל המשפט כי הוא אינו יודע דבר על מקום הימצאה של סומדה והכחיש כל קשר להיעלמותה, הודה לבסוף במעשיו, אך המשיך לטעון כי הוא אינו זה שרצח או ביקש לרצוח את אליזה. לאחר שלוש השנים בהן נערך המשפט, הורשע השוער ב-22 שנות מאסר.

למעשה, ברונו היה אמור להכלא עד 2032, אך בגלל בעיות בירוקרטיות וסחבת בערעור שהגיש בנדון הרשעתו בתיק הרצח הצליח עורך דינו להשיג שחרור מוקדם ומעורר מחלוקת על ידי מערכת המשפט בברזיל. ברונו שוחרר בפברואר השנה לאחר שריצה רק שבע שנים בכלא. מיד עם שיחרורו חיפש קבוצה בליגה הראשונה או השניה שתתן לו הזדמנות. כל הקבוצות אליהן פנה סרבו לו, פרט לקבוצה אחת, בואה אשפורטה, שעוררה סערה לאחר שלפני כחודש החתימה את ברונו לשנתיים, וזאת למרות הביקורת הציבורית.

בעקבות החתימה התקיימו הפגנות מחוץ למגרש, ספונסרים של הקבוצה הפסיקו את תמיכתם והצעד הבעייתי זכה לביקורת ציבורית רבה. לעומת זאת, זכה ברונו גם לתמיכתם של קבוצת אוהדים שהרימה שלטים עם הסיסמה "כולנו ברונו". ברונו הספיק לשחק חמישה משחקים רשמיים במדי קבוצתו.

שחרורו של ברונו יצר סערה תקשורתית בברזיל וחצי הביקורת הופנו בעיקר כלפי מערכת המשפט. בראיונות שנתנה לתקשורת המקומית, אמה של סומדה הביעה תמיהה על שחרורו המוקדם של ברונו, לצד חשש מפגיעה שלו בה או במשפחתה. בעקבות הביקורת הציבורית, התערב התובע הכללי בברזיל רודריגו ג'אנוט על מנת להחזיר את ברונו אל מאחורי הסורגים, וכאמור, השבוע נעשה צדק כאשר שלושה מתוך ארבעה שופטים בבית המשפט העליון בברזיל פסקו כי על ברונו לשוב באופן מיידי לבית הכלא, עד שיתקיים משפט הערעור על הרשעתו.

בשבוע שעבר התייצב ברונו בתחנת המשטרה בוארג'ינה במדינת מינאס ז'ראיס ומשם הועבר לבית הכלא בסנט לואיזה. עורך דינו לואיס אדולפו סיפר לתקשרות המקומית כי ברונו "כועס ומוטרד מהחלטה".

מי ששמחה מאוד לקבל את הבשורה על החלטת בית המשפט העליון בברזיל, היא סוניה, אמה של סומדה. "אני מרגישה הקלה, כי שחרורו המוקדם היה מעורר זעם, כמו גם שמספרים שצחק בזמן שעזב את הכלא." לדבריה, "הצדק נעשה" בעקבות שליחתו של ברונו לכלא. סומדה גם ניצלה את הבמה וביקרה את מועדון בואה אשפורטה על החלטתו להחתים את ברונו כשחקן וככוכב ילדים בני גילו של נכדה בן השבע, בנו של ברונו, כך לדבריה. בנוסף סיפרה כי על מנת שלא להדאיג את נכדה היא החליטה להרחיק אותו מהסיקור התקשורתי סביב הפרשה בה מעורב אביו, "הטלוויזיה תהיה דולקת אצלינו רק אחרי השעה 21 בערב, כאשר הוא כבר הולך לישון" והוסיפה כי "עדיף שהילד יחיה בלי הידיעה על מעשי אביו ותהיה לו ילדות שמחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!