דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל אנגלי / מקבוצת חובבים לקרב על הליגה השנייה: סיפורה יוצא הדופן של קבוצת פליטווד

לפני כעשור הייתה קבוצתה של העיירה פליטווד, הידועה בעיקר בדגי הבקלה שלה, קבוצת חובבים נטולת יומרות בליגה ה-9 באנגליה. היום כשהיא נאבקת על כרטיס לליגה השנייה זה הזמן להתבונן בסיפור ההצלחה הייחודי שסחף אחריו חבל ארץ שלם

אצטדיון הבית של קבוצת פליטווד טאון,אצטדיון הייבורי (quisnovus /flickr)
אצטדיון הבית של קבוצת פליטווד טאון,אצטדיון הייבורי (quisnovus /flickr)
צור רוזנצוויג
צור רוזנצוויג
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

.בעיירת דייגים מנומנמת במחוז לינקשייר מסתתר אחד מסיפורי הכדורגל האנגלי הגדולים של השנים האחרונות: קבוצת חובבים ששוברת את תקרת הליגה פעם אחר פעם ומצליחה לסחוף אחריה חבל ארץ שלם, ומעפילה מליגות החובבים עד לקרב על עלייה לליגה השנייה. בימים הקרובים יוכרע אם תצליח לעלות קבוצת הכדורגל של פליטווד שלב נוסף במסעה מעורר ההשראה, אך נראה כי בכל מקרה הם כאן כדי להישאר.

פליטווד טאון אף סי הוא מועדון כדורגל המייצג את עיירה בת 25 אלף התושבים בשם פליטווד, הידועה במסחר דגים, במיוחד דגי "הקוד" אשר אנחנו מכנים "בקלה". דגים אלו הם הסוג האהוב במנת ה 'פיש אנד ציפס" הטיפוסית. הקבוצה הוקמה בשנת 1908 ולאורך השנים בילתה בליגות האזוריות והחובבניות, וזאת ללא כל יומרה להפוך את המועדון הצנוע למקצועני או קרוב לכך.

סיפור התפנית מתחיל בשנת  2004 כשנקנו ה"קודס", ששיחקו באותה תקופה בליגה ה-9, על ידי איש עסקים מבלקפול השכנה בשם אנדרו פילי. פילי, מחליט לרכוש את המועדון ומשנה את כל ההסתכלות על ההווה והעתיד. "זה היה מועדון פאב.. ברמה שביום הראשון שהגעתי לאצטדיון נגעתי בחלון והוא פשוט נפל.. במשחק הראשון שלי בתור הבעלים היו 80 אוהדים, בעיקר משפחות של שחקנים".

ממועדון משפחתי לגאוות האזור

המסע של פליטווד לצמרת היה מהיר במיוחד, ועד שנת 2011 העפילה הקבוצה 4 ליגות תוך 7 שנים. מ-80 אוהדים ב-2004 מצאו עצמם השחקנים משחקנים בפני 2000 אוהדים במשחקים הביתיים, כשהגרעין הקשה של האוהדים מכנה עצמו "צבא הקודים". עם הפיכתו של חלום העלייה לליגה הרביעית לקרוב מתמיד, נראה היה שצבא הבקלות בשל לכבוש את הליגות המקצוענית.

בעונת 2011/2012, לאחר שאת העונה הקודמת סיימה הקבוצה במרכז הטבלה, מחליטה ההנהלה שהשנה היא שנת המפנה,וקונה מקבוצה בשם האליפקס שחקן צעיר בן 24 העונה לשם ג'ימי ורדי. אותו ורדי לא מבזבז זמן וכבר עולה למשחק בכורה ביום החתימה שלו שהסתיים ב0-0. את הגול ראשון הוא מבקיע במשחק השלישי שלו וב-36 משחקים רשמיים הכניס לרשת 31 גולים שמביאים את קבוצתו להיסטוריה והיסטריה ומעפילים לליגה הרביעית מהמקום הראשון בטבלה.

אצטדיון הכדורגל בפליטווד (מתוך ויקימדיה).
אצטדיון הכדורגל בפליטווד (מתוך ויקימדיה).

וזה לא השיא היחידי שרשום על שמו: באותו קיץ נמכר ורדי ללסטר במחיר של מיליון פאונד, הסכום הגבוה ביותר ששולם עד היום למעבר של שחקן מליגה חובבנית לליגה הבכירה. מעבר נדיר זה הופך אותו לשחקן הכי מוכר של פליטווד ואת לסטר בין השאר לאלופה ארבע שנים מאוחר יותר.

שתי עונות מספיקות לפליטווד כדי להעפיל לליגה השלישית לאחר ניצחון מרגש בגמר הפלייאוף מול ברטון אלביון מבעיטה נדירה של אנטוני סרביק. כנראה שזו השיטה של המועדון: שנת התרגלות והכשרה, ולאחריה שנת עלייה.

"תכנית 10 השנים" מצליחה ובגדול, והמועדון  של אנדרו הופך למעצמת האזור. הרעב לכדורגל גדל ומתפתח, אצטדיון הייבורי שופץ והוגדל ,קבוצות כדורגל לילדים נערים ונוער נפתחים, מגרשי אימון מוקמים ואנשים מכל ענפי התעסוקה מצטרפים לקהילה הספורטיבית של העיירה. הצלחת המועדון מייצרת עוד כ-400 מקומות עבודה והופכת לאחד ממקומות העבודה הגדולים בעיירה.

אוהדים שחקנים והשנה שהייתה

את השנה הנוכחית פתחה פליטווד עם האמירה "בואו נישאר בליגה". אחרי שנה לא פשוטה במאבק נגד הירידה, חיפש פיילי איך ליצור ביטחון ולהרגיע את השחקנים. בקיץ מונה אובה רוסלר, חלוץ עבר עם קריירה בגרמניה ובאנגליה, להיות המאמן החדש. הגרמני בן ה-45 נענה להצעה ולאתגר וזו התחנה השלישית בשבילו באי הבריטי, לאחר קדנציה לא מוצלחת מדי בלידס.

הביטחון שהקרינו האוהדים וההנהלה לרוסלר הביא תוצאות על המגרש: הקבוצה הצעירה רשמה העונה רצף של 18 משחקים רצופים ללא הפסד וקולות של "בואו רק נישאר" הפכו במהרה ל"אנחנו יכולים להעפיל שוב".

הקשר בין הקבוצה לקהילה ממשיך להיות קרוב ומחובר זאת לאחר שהשבוע התקיים פרס נבחרי האוהדים בפאב של ג'ים. את תואר שחקן השנה קטף סיאן בולגאר הבלם האירי הידוע ביכולת הנגיחה המרשימה שלו שהביאה לקבוצה חמישה שערים. את תואר השחקן הצעיר של המועדון קיבל  אהוב האוהדים קייל דמפסי הקשר בן ה-21 שבא השנה בהשאלה מהאדרספילד וקנה את לב האוהדים במשחקי הקרבה ובגול מיוחד וקסום במשחק הליגה האחרון בו כבש בדקה ה-92 שער ניצחון.

ובתואר השחקן האהוב על האוהדים הצעירים זכה אלכס קירנס, שוערה של הקבוצה ששמר 18 פעמים על רשת נקייה וגם האריך את החוזה שלו ממש לפני תחילת הערב.
שלושת נבחרי האוהדים הגיעו בקיץ האחרון על ידי רוסלר, ולפי מה שנראה זו תחילו של קשר ארוך ומחייב. שני שחקנים נוספים שראוי לציין הם,  בובי גרנט מלך שערי הקבוצה כבר שנתיים ברצף, ונתן פונד בן ה32 הבלם המבוגר אשר צועד עם הקבוצה כבר 13 שנה! והיה נוכח בכל העליות ושחקן הרכב ראשון.

לאחר שביום שבת האחרון סיימה הקבצה את משחקה האחרון בליגה בתיקו 0 מול פורט וויל, דרכה של הקבוצה לליגה השנייה לא תהיה קלה: מאחר והיא עלתה למשחקי הפלייאוף מהמקום הרביעי, תצטרך לנצח את ברדפורד במשחק בית וחוץ, ואז להתמודד מול מנצחת הפלייאוף המקביל במשחק אחד שיקבע את זהות העולה השלישית לליגה השנייה. אגב, את משחק הליגה האחרון שלה שיחקה פליטווד מול אצטדיון כמעט מלא של  4800 אוהדים.

בין אם תזכה להעפיל לליגה השניה ובין אם לא, סיפורה של הקבוצה ש"עברה את הקווים" בין ליגת החובבים לליגות המקצועניות של הכדורגל האנגלי יכול ללא ספק לספק השראה לאוהבי ספורט בכל מקום וזמן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!