דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סוריה / בעקבות התקפות טורקיה: ארה"ב ורוסיה מתגברות את הכורדים בצפון סוריה

המעצמות התפרשו בחבל הכורדי האוטונומי רוג'בה, שהופצץ באינטנסיביות בידי טורקיה בשבוע האחרון | דו"ח חדש מנתח את הגרסאות הסותרות להסלמה בין טורקיה לכורדים ב-2015 - מי אשם, ארדואן או ה-PKK?

כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
אוריאל לוי

שיתוף פעולה מפתיע בין המעצמות בסוריה: צבאות ארה"ב ורוסיה תגברו בימים האחרונים את כוחותיהן ברחבי החבל האוטונומי רוג'בה בצפון סוריה, במטרה להגן עליו מפני מתקפות מצד טורקיה. זאת לאחר שטורקיה הפציצה בשבוע שעבר באינטנסיביות את החבל הרב לאומי, המונהג בידי כורדים הקשורים במפלגת הפועלים הכורדית (PKK) אותה מחשיבה טורקיה לארגון טרור. מההפצצות הטורקיות מהאוויר ומהארטילריה נהרגו עשרות לוחמים כורדים, אך התערבותן של רוסיה וארה"ב הצליחו למתן את ההפצצות.

https://twitter.com/AraratKurd_/status/858400355826229248

ההיערכות הרוסית-אמריקנית כללה פרישת כוחות של צבא רוסיה פרש לאורך הגבול הטורקי עם קנטון עפרין בצפון מערב סוריה, ופרישה של כוחות צבא ארה"ב, שחלקם הועברו מעיראק, בקנטונים גז'ירה וקובני. טורקיה, שאינה מעוניינת לפגוע בצבאות ארה"ב ורוסיה, המשיכה להפציץ את חבל רוג'בה במקומות בהם כוחות המעצמות אינם מוצבים.

בשבוע האחרון ביקרו בכירים רוסים ואמריקאים באתרים שהופצצו על ידי טורקיה, וגינו את ההפצצות. בסיורים אלה ניתן היה לראות קצינים בכירים אמריקאים ורוסים צועדים לצד אנשי PKK שפרס של מיליון דולר עומד על ראשם מטעם ממשלת טורקיה. באחד הסיורים אף צעד לצד קצין אמריקאי בנו המאומץ של ראש הזרוע הצבאית של ה-PKK בטורקיה, עבדוללה אג'לאן. יצויין כי גם וושינגטון מגדירה את ה-PKK כארגון טרור.

ארגון ה-PKK קרא לארה"ב לבחור בין שותפות עם טורקיה לבין הברית עם הכורדים "המבטיחים דמוקרטיה וזכויות אדם". לעומתו הנהגת חבל רוג'בה, שרבים מאנשיה היו חברים בעבר ב-PKK, התנערה מההצהרה. במסר פייסני נאמר כי ארה"ב לא צריכה לבחור בין השניים, אלא רק ליצור אזור אסור לטיסה בשמי צפון סוריה, במטרה להגן על הפליטים הרבים החיים במחנות עקורים בחבל רוג'בה.

היחס האוהד לו זוכים הכורדים בסוריה מהמעצמות נובע מהיותם הכוח היעיל ביותר בשדה הקרב נגד דאעש, והכוח טהור הנשק ביותר במלחמה בסוריה. הכורדים הוכיחו את נאמנותם לאמריקאים ולרוסים וכעת הם קוטפים את פירות הברית שיצרו. המחיר ששילמו עבור הברית עם רוסיה הוא הפסקת מלחמתם באסד שדיכא אותם לאורך שנים רבות עוד בטרם המלחמה בסוריה. המחיר שהם משלמים עבור הברית עם ארה"ב הוא החללים הרבים מקרבם הנופלים ועתידים ליפול במערכה לשחרור בירת דאעש א-רקה, אשר נמצאת מחוץ לשטח אותו הם תובעים בסוריה.

מאבק טורקיה והכורדים: גירסאות סותרות

Crisis Group, ארגון בינלאומי הפועל מבריסל, פרסם דו"ח הסוקר את המלחמה בין ה-PKK לשלטון הטורקי ומנתח את הנרטיבים של שני הצדדים בנוגע להסלמה במאבק בין טורקיה לכורדים בקיץ 2015, לאחר שנתיים וחצי של הפסקת אש.

ה-PKK, וכמה עיתונאים טורקים בכירים שהודחו, מאשימים את ארדואן ואחיינו שהם אלה שארגנו פיגועים בכיסוי כורדי, על מנת לתת אור ירוק למבצע צבאי נגד הכורדים. הם החלו בכך לאחר שארדואן איבד את הרוב המוחלט ממנו נהנה לפני כן בפרלמנט, ולאחר שהכורדים האשימו אותו בסיוע לדאע"ש ופיגועי דאע"ש נגד כורדים בתוך טורקיה. בתוך כך מאשימים ב-PKK את הארגונים הכורדים הקיצוניים (TAK ועוד), ששיתפו פעולה עם ארדואן על מנת להסלים את הסכסוך.

ארדואן מצידו טוען שהגולניסטים (תומכיו של המנהיג הגולה פטהולה גולן) הם שאפשרו ל-PKK להתחמש ולהתבסס בדרום-מזרח טורקיה. לטענת אנשי מפלגתו של ארדואן (AKP), גולניסטים שמילאו תפקידים בכירים במשטרה ובצבא העלימו עין מהחימוש וההתארגנות הצבאית של הכורדים והאלווים ב-PKK. ב-PKK מכחישים כל קשר לתנועה הגולניסטית, וטוענים שמדובר בתנועה מוסלמית לאומנית העוינת את הכורדים והאלווים החילונים.

לפי הדו"ח ב-21 חודשי הסכסוך נהרגו 2,748 בני אדם, כ-100,000 איבדו את ביתם וכ-400,000 פונו מביתם באופן זמני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!