דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אברה מנגיסטו

מדיני / ארגון זכויות אדם: על חמאס לשחרר את אברה מנגיסטו והישאם א-סייד

דוח חדש של Human Rights Watch קובע כי השניים הם ללא ספק מתמודדי נפש, ועל ארגון הטרור לשחררם | עד כה נמנעו ארגוני זכויות אדם מהתערבות פומבית בנושא, ובמטה לשחרור אברה מנגיסטו מקווים כי זה סימן לבאות

צעדה למען שחרורו של אברה מנגיסטו (צילום: דבר ראשון).
צעדה למען שחרורו של אברה מנגיסטו (צילום: דבר ראשון).
יהל פרג'

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, הפועל באזורנו למעלה משלושה עשורים, קבע בדוח חדש כי אברה מנגיסטו והישאם אל-סייד, שני האזרחים הישראלים אשר עברו את הגבול לרצועת עזה, ומוחזקים ככל הנראה בידי החמאס, הם ללא ספק מתמודדי נפש ואף אינם חיילים, כפי שטוען ארגון הטרור חמאס בפרסומיו.

לגבי האזרח הישראלי השלישי, ג'ומעה אבו ר'נימה בן ה-20, שחצה ככל הנראה את הגבול לעזה ביולי 2016, מציין הדוח כי אינו יכול לקבוע האם הוא מוחזק על ידי חמאס ואינו יכול לאמת את מצבו הנפשי.

אברה מנגיסטו (התמונה באדיבות המטה לשחרור אברה מנגיסטו)
אברה מנגיסטו (התמונה באדיבות המטה לשחרור אברה מנגיסטו)

עומר שאקר, רכז הארגון בישראל, אומר בסרטון: "חמאס צריכה ללא דיחוי לחשוף האם היא מחזיקה או לא בשני הגברים, והיא צריכה לשחרר אותם, אלא אם היא יכולה לספק הוכחות לפשעים שביצעו. כל עוד הם בשבי, חמאס צריכה להתייחס אליהם באנושיות ולאפשר להם ליצור קשר עם משפחותיהם."

בפגישה שערך הארגון בחודש ספטמבר 2016, עם מחמוד א-זהאר, אחד משני מייסדיו של החמאס, אמר א-זהאר כי "אין אזרחים בישראל", כלומר כולם חיילים משום ששירתו בצה"ל, וכי "ישראלים שנכנסים לעזה הם מרגלים."

החמאס מפעילים מערך תעמולה בה נטען כי א-סייד ומנגיסטו הם חיילים, הארגון בחן באמצעות ראיונות, עיון בדו"חות רפואיים ושיחות רבות שקיים, את מצבם הנפשי, וקבע ללא עוררין כי השניים מתמודדי נפש.

תמונה מתוך הסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס ב-1.4.16 בה נראים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד (צילום מסך מתוך youtube).
תמונה מתוך הסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס ב-1.4.16 בה נראים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד (צילום מסך מתוך youtube).

"אנחנו מנסים להשפיע על דעת הקהל הפלסטינית ועל זו העולמית", אמרה ל'דבר ראשון' שרי בשי, מנהלת תחום הסנגור ישראל-פלסטין בארגון. "היה לנו חשוב לתעד את ההיסטוריה הנפשית שלהם, ולהפריך את הטענה כי הם חיילים או מרגלים. חשוב לנו שהדוח ישפיע על דעת הקהל מכיוון שיש מאבק על הנארטיב, כל עוד "לגיטימי" להחזיק בהם כקלפי מיקוח, חמאס יכול להעלות את המחיר. אנחנו בטוחים שגם מנגיסטו וגם א-סייד הם מחוץ לכל משוואה, ואין להם כל קשר לסכסוך המזויין בין ישראל לחמאס. שניהם מגיעים מקהילות מוחלשות ושניהם פגועי נפש – צריך לשחרר אותם ללא דיחוי."

"סירוב של ממשלה להכיר באופן רשמי בכך שאדם נעצר או לחשוף את מקום הימצאו או גורלו של אדם לאחר מעצר, ובכך להעמיד את העצור מחוץ להגנת החוק, מהווה העלמה כפויה על פי המשפט הבינלאומי. העלמה כפויה פוגעת ברבות מן הזכויות המוגנות באמנה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ופוליטיות, אותה אישררה פלסטין בשנת 2014, ובהן גם החובה להביא את העצירים בפני שופט בהקדם. העלמות כפויות מותירות עצורים חשופים במיוחד לעינויים ולהתעללות", נכתב בדוח.

במטה לשחרור אברה מנגיסטו, מבהירים את חשיבות הדוח: "בעבר בכלל לא הכירו בזירה הבינלאומית בסיפור של אברה, אז זו התקדמות חשובה. הדוח מופץ בכמה שפות ואנחנו תקווה שעוד ארגוני זכויות אדם יצטרפו לקריאה החד משמעית לשיחרורו של אברה." והוסיפו, "אנו דורשים שלאור הדו"ח החשוב שהתפרסם אמש, ממשלת ישראל תתקן את העוול הנורא הזה, ותיקח אחריות מחובתה המוסרית והערכית להשיב את אברה לארצנו ולביתו, שתפעל בכל הזירות המדיניות והבינלאומיות, ולא תחדל עד שישוב אלינו."

הישאם א-סייד (צילום באדיבות המשפחה).
הישאם א-סייד (צילום באדיבות המשפחה).

"נפגשנו עם לא מעט גורמים בעזה" מתארת בשי, "בין הדברים הבנו כי הם מדברים בצורה אחת על אברה והישאם, ובצורה אחרת על ג'ומעה. אמרנו לנו כי כל מי שמוחזק אצלם מקבל טיפול הולם לפי החובות הדתיות שלהם. אבל סירבו לתת לנו פרטים מדויקים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!