דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

צבא וחברה / החל הדיון בערעורו של אלאור אזריה, בקשות ההגנה נדחו

בית הדין הצבאי לערעורים החל בשמיעת הטיעונים בערעור שהגיש אזריה על הרשעתו בהריגת מחבל מנוטרל בחברון | סנגורו, עו"ד יורם שפטל, ביקש להציג 17 מקרי עבר דומים ולהגיש ראיות חדשות | בית הדין ישוב לדון בערעור בשבוע הבא

אלור אזריה בערעור בבית הדין הצבאי בקריה (צילום: פלאש 90).
אלור אזריה בערעור בבית הדין הצבאי בקריה (צילום: פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הצבאי לערעורים בקריה בתל אביב החל אתמול (רביעי) לדון בערעורו של אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בחברון ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל. הרכב השופטים, בראשות נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אלוף דורון פיילס, דחה את שתי הקשות שהציג סנגורו של אזריה, עו"ד יורם שפטל: להציג 17 מקרי עבר ולהגיש חומרים מהפגישה שהתקיימה בין התביעה לסנגוריו הקודמים של אזריה לאחר גזר הדין. "אין כאן חשש לאפליה ואין בסיס לטענות העולות בבקשה. קבלתה היא להתחקות אחר חומר חקירה רב. שתי הבקשות נדחות", אמר פיילס.

אביו של אזריה, צ'ארלי ועו"ד יורם שפטל במסיבת העיתונאים בה הציגו את הערעור. צילום: פלאש 90
אביו של אזריה, צ'ארלי ועו"ד יורם שפטל במסיבת העיתונאים בה הציגו את הערעור. צילום: פלאש 90

כזכור, אזריה מערער על עצם הרשעתו בהריגת המחבל הפצוע, עבד אל-פתאח א-שריף, בחברון בחודש מרס 2016. לפני כחודשיים הורה בית הדין לעכב את תחילת ביצוע עונש המאסר עד לאחר ההכרעה בערעור. אזריה טען בערעור כי השופטים שגזרו את דינו התעלמו משורת ראיות שהוצגו בפניהם, עוד נטען בערעור כי חוקרי מצ"ח היטו עדים באופן שביסס את החשד נגדו.

עו"ד שפטל פתח את דבריו ביידיש והודה על "המצווה והזכות הכי גדולה להגן על חייל יהודי. עצם העמדתו לדין עומדת בניגוד מוחלט של העמדה לדין של חייל. גם אם מדובר בטעות מבצעית, על זה מעולם לא מעמידים לדין". הוא הוסיף כי בכוונתו לפרט "17 מקרים שמלמדים כי כאשר מדובר בירי שהורג מחבלים, פשיסטים או ערבים מאיו"ש אין העמדה לדין".

בין המקרים שתיאר, היה גם לוחם מג"ב, בזיאד ג'ילאני, שירה במחבל שדרס לוחמי מג"ב במזרח ירושלים והתיק נגדו נסגר. "גם אז החייל ראה את המחבל הרוצח שוכב על גבו, זז וחשש שהוא בא להפעיל מטען", אמר. השופט (בדימוס) צבי סגל, מבית המשפט המחוזי בירושלים, התערב בדבריו ואמר כי "במקרה ג'ילאני החייל הפעיל נוהל מעצר חשוד. בוא נעמיד דברים במקום".

בהמשך דבריו, הציג שפטל את טענות הערעור  – רובן חוזרות על הטענות שהעלו פרקליטיו הקודמים של אזריה במהלך משפטו. לדבריו, "רוח המפקד של הרמטכ"ל ושר הביטחון היא שהובילה לכתב אישום ולהרשעה". בהמשך התייחס שפטל לעדותו הראשונה של מפקד הפלוגה של אזריה, רס"ן תום נעמן,  בה הוא לא הזכיר את אמירותיו של אזריה כי למחבל מגיע למות וציין שאזריה אמר כי ראה את המחבל זז וחשש מסכנה. לטענת שפטל, עדותו של נעמן השתנתה מתוך "שיבוש חקירה".

שפטל ביקש חומרי חקירה גם על המקרה שבו נרצח בתחילת 2016 אזרח אמריקני ביפו: "שוטרים רדפו אחריו לגן צ'רלס קלור. אחרי שהוא נורה אחד השוטרים ירה בו שוב, אחרי שהקהל בזירה צעק לשוטרים לירות בו. מפקד מחוז תל אביב החליט להמליץ להעניק לאותו שוטר צל"ש והשבוע הוחלט שלא להעמידו לדין. השיער סומר על שזממו בכלל להאשים את אזריה".

בתגובה לטענותיו של שפטל הגיב התובע הצבאי במשפט, סא"ל נדב וייסמן, שהביע התנגדות לבקשה לקבלת חומרי חקירה. "לפי הפסיקה הברורה, על מנת לצלוח בקשה שכזו צריך להתייחס למישורים שמהם התעלם שפטל" אמר וייסמן, "עיתוי הבקשה ואם היה ניתן להגישה בערכאה הראשונה, שכן כל הראיות ממבקשת ההגנה היו קיימות בשנה האחרונה. היבט נוסף: טקטיקה מסוימת – ההגנה סוטה מקו שנוהל על ידה בערכאה הקודמת ובתי משפט לא מקבלים זאת".

התובע במשפטו של אלאור אזריה, סא"ל נדב וייסמן (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
התובע במשפטו של אלאור אזריה, סא"ל נדב וייסמן (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

 וייסמן הדגיש כי "אנו לא מכירים שוב מקרה כזה שהיה מונח בפנינו כתביעה. באף אחד מהמקרים ששפטל העלה אין עדות שהיורה אמר אחרי הירי – 'יריתי כי למחבל הגיע למות'. באף מקרה ששפטל ציין אין סרטונים תומכים כמו שהיה במקרה אזריה".

על מקרי העבר שהציג שפטל במהלך הדיון העיר ויסמן: "עניין ג'ילאני הוא פסק דין שההגנה כבר התייחסה אליו בסיכומי המשפט הקודם והוא כלל לא נכלל בבקשה החדשה. רובם המכריע של המקרים נסגרים וטוב שנסגרים כי רוב החיילים והשוטרים יורים כדין. הבקשה של שפטל חריגה ומוזרה".

על המקרה של השוטרים שירו במחבל ביפו בשנה שעברה אמר וייסמן כי "השוטר שם אמר שחש סכנה, לא היו שם 11 דקות המתנה. אותו שוטר שירה על המחבל רדף אחריו בזמן שהמחבל בעודו ירוי ומדמם ממשיך לדקור עוד 8 אזרחים".

וייסמן התנגד לבקשה נוספת של עו"ד שפטל, לקבל חומרים על הפגישה בין כץ ובסרגליק לצוות התביעה לאחר גזר הדין ובטרם הצוות הקודם התפטר. "זו ראיה בלתי קבילה. ברגע שפגישה מסתיימת ללא הסכמה אז הכול פתוח", אמר התובע.

אחר הצהריים הסתיים הדיון והוא יימשך ביום שני הקרוב ב-9:00, עם השלמות של עו"ד שפטל ושמיעת התשובות והערעור של התביעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!