דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנצחים ומפסידים

ספורט / האם כל שיאי האתלטיקה שהושגו עד לשנת 2005 - ימחקו?

כך מאיים ארגון האתלטיקה הבינלאומי, המפסיד של השבוע. מנצחים: כדורגלני ונצואלה שתככנו מחאה, שמרו על סודיות והצליחו להפתיע | כל המנצחים והמפסידים של השבוע בספורט

האצן המרוקאי הישאם אל גארוז' לצד שלט התוצאה של שיא העולם בריצת 1500 מטר אותו קבע ב1998(צילום: AP Photo/Andrew Medichini).
האצן המרוקאי הישאם אל גארוז' לצד שלט התוצאה של שיא העולם בריצת 1500 מטר אותו קבע ב1998(צילום: AP Photo/Andrew Medichini).
צור רוזנצוויג
יאיר צוקר
ליאור ברטל
אור גואטה

מנצחים כי מחוברים לעמם – הכדורגל בוונצואלה

ליאור ברטל

בוונצואלה חיים כ-30 מיליון אזרחים, בחודש האחרון ברחבי המדינה מתקיימות הפגנות אלימות שהתלקחו וגרמו למותם של לפחות 23 אזרחים. ההפגנות מאורגנות על ידי האופוזיציה לנשיא ניקולס מאודרו, הן פרצו בגלל המצב הכלכלי הרע במדינה, והחלטה מעוררת מחלוקת של נשיא וונצואלה שהתקבלה לפני כחודש לסגור את הפרלמנט.

נציגי המפגינים דורשים קיומן של בחירות, שנדחו על ידי הנשיא, והימנעות משליחת כוחות הביטחון נגד מפגינים. בין המפגינים נשמעים קולות אישים יותר שטוענים שהגיעו למצב של חרפת רעב ודורשים לבטל לפי טענתם את "הדיקטטורה של מאודרו" הנאחז בקרני השלטון.

כאות מחאה, החליטו שחקני הקבוצות ״אנזטגואי״ ו״לארה״ לארגן דקת דומייה סודית להרוגי ההפגנות. ברגע שנשרקה שריקת הפתיחה של המשחק ונבעטה בעיטת הפתיחה, השופט התחיל לזוז כדי לעקוב אחרי המשחק, אך לפתע שחקני שתי הקבוצות נעמדו בדממה והרכינו את ראשם. השופט והאוהדים היו מופתעים ולא הבינו לכמה שניות מה קורה במגרש. דקת הדומייה תוכננה באופן מופתי וסודי, חוץ מהשחקנים על המגרש אף אחד לא ידע על האירוע. דקת הדומייה התבצעה לאחר שריקת הפתיחה על מנת למנוע משידורי הטלוויזיה להפסיק את שידור המחאה, כפי שנעשה במשחק אחר בליגה. במשחק עצמו ניצחו אנזטגואי 0:2 והתקדמו למקום הרביעי בטבלה. אבל מעבר לניצחון, הרגע החשוב בתחילת המשחק הזכיר לכל אזרחי ונצואלה שיש דברים יותר חשובים מכדורגל, בתקווה להפסקת שפיכות הדמים של אזרחי המדינה.

מפסיד כי הלך רחוק מדי: ארגון האתלטיקה הבינלאומי

יאיר צוקר

לשבור את שיא העולם הוא חלומו של כל אתלט ורק מעטים זוכים להגיע לכך, נדרש לשם כך כשרון רב ועבודה קשה, פיזית ומנטלית. שיאי עולם רבים שהושגו נשברים כעבור שנה או כל ארבע שנים באולימפיאדה, אך ישנם שיאים אחדים שמחזיקים מעמד עשרות שנים והופכים למיתולוגיים. אתלטים רבים עובדים קשה לאורך כל הקריירה על מנת להצליח לנפץ את שיא העולם במקצוע בו הם מתאמנים, אולם בשבוע האחרון התרחשה תפנית מפתיעה, שעשויה לשנות את עולם האתלטיקה, ומרגיזה מאוד את שיאני העולם הוותיקים.

ארגון האתלטיקה הבינלאומי ה-IAAF, שנלחם בשנים האחרונות בנגע הסמים באתלטיקה, הציע לבחון פסילת שיא עולם שהושגו לפני שנת 2005, אז התחיל הארגון לבצע בדיקות סמים לספורטאים.

תופעת הסמים היא עניין רחב ומדאיג מאוד בעולם ספורט בעשור האחרון. למעלה מ-100 ספורטאים וספורטאיות נתפסו והוענשו על שימוש בחומרים אסורים. זכורות לנו פרשיות כמו פרשת 'הסימום בחסות המדינה' בה הושעתה נבחרת האתלטיקה של רוסיה מאולימפיאדת ריו 2016 בעקבות חומרים אסורים שהתגלו בדמם של כל חברי נבחרת האתלטיקה. זכורה לנו גם פסילת מדליית הזהב של יוסיין בולט ונבחרת השליחים של ג'מייקה מאתונה 2008 משום שהתגלה שחבר הרביעייה נסטה קרטר השתמש בחומרים אסורים.

תופעת הסמים בספורט היא אכן עניין מדאיג שמאיים על האתלטיקה ועל הספורט העולמי כולו אבל לא שטוח שההצעה לבטל את כל שיאי העבר יכולה לעמוד במבחן המציאות,  כפי שאמרה לאחרונה האצנית הבריטית, שיאנית העולם במרתון משנת 2003, פולה רדקליף "אני מבינה את הרצון והצורך באמינות בספורט, אך עם זאת, אני לא מרגישה שצעד כזה ישיג את המטרה. זה פוגע מאוד ואף לא חוקי, אפעל כנגד זה במידת הצורך. זה יעשה נזק כבד למוניטין ולכבוד שלי".

רדקליף היא לא היחידה שצפוייה להיפגע מהמהלך, שיאי עולם רבים וזכורים כמו של ג'ונתן אדוארדס מבריטניה בקפיצה משולשת שהושג ב-1995 ושיאו של האצן המרוקאי האגדי הישאם אל גארוז' בריצת 1,500 מטר אותו קבע ב-1998, עשויים להימחק ולאבד את תקפם, אם אכן הצעה זו תתקבל.

בסקר רחב שנערך בבריטניה בעקבות ההצעה של ארגון האתלטיקה נשאל: האם לדעתך הצעה זו נשמעת הוגנת או מרחיקה לכת? 50 אחוז מהנשאלים ענו שזוהי החלטה מרחיקת לכת ו-31 אחוזים ענו שהם לא בטוחים, מה שמראה שישנה הבנה רחבה שתופעת הסמים בספורט צריכה להיעלם, אך האם נכון לעשות זאת על חשבונם של שיאני העולם הוותיקים?

כפי שאמר השבוע קולין ג'קסון שיאן הולם לשעבר ב-110 משוכות בראיון לBBC : "אני מבין את הסיבה שארגון האתלטיקה העולמי עושה את זה, כולנו מבינים את המצב עם הסימום, אבל זה לא באשמת הספורטאים הנקיים".

ההחלטה בעניין הצעתם של הארגון הבינלאומי עדיין לא התקבלה והיא צפויה להגיע לאישור בחודש יולי ולהיכנס לתוקף במהלך 12 החודשים הקרובים. בינתיים, ראוי שארגון האתלטיקה העולמי יחשוב על פתרונות נוספים לבעיה, אשר לא יפגעו בספורטאים וספורטאיות גדולים ששברו את שיאי העולם ולא הואשמו מעולם בשימוש בסמים.

מנצחות ונפגשות בשער הניצחון – פריס סן ג׳רמן ואולימפיק ליון

ליאור ברטל

ביום שבת התקיימו שני משחקי הגומלין בחצי גמר ליגת האלופות לנשים. בכל אחד מהמשחקים צפו כ-20 אלף צופים ועודדו בצורה מדהימה את קבוצתם. בחצי הגמר הראשון ניצחה קבוצת פריס סן ז'רמן את ברצלונה 2:0 (5:1 בסיכום הכללי). המשחק התנהל בשליטה של פ.ס.ז' בדקה ה-51 כריסטיאן הכוכבת הברזילאית נשלחה לתוך הרחבה והוכשלה על ידי השוערת פינאס. סאברינה דלנוי בעטה את הפנדל והעלתה את פריס סן ז'רמן ליתרון מוצדק. בדקה ה-61 טעות קשה בהגנה של בארסה, כדור חופשי עולה מעל ההגנה, פינאס השוערת יצאה לכדור שפוגע ברגל של אחת משחקניות ברצלונה מרים דיאגוז וניתז לתוך השער, על קו השער אירנה פארדיס הספרדית הבינלאומית בעטה את הכדור בעוצמה פנימה. אחרי השער השני שחקניות ברצלונה התחילו לתקוף את השער הצרפתי, אך לא הצליחו לפרוץ את קו ההגנה של הפריזאיות.

במשחק המאוחר יותר בערב, ניצחה אלופת אנגליה מנצ'סטר סיטי 1:0 במשחק החוץ את אולימפיק ליון, אלופת צרפת ואירופה. לצערה הרב של הקבוצה בעלת היומרות מאנגליה, הניצחון הזה לא הספיק לעלות אותם למשחק הגמר, כי ליון ניצחה 1:3 במשחק הראשון בניהם שהתקיים במנצ'סטר. החבורה הלוחמנית של המאמן ניקולס קוצ'ינג הכריזה לפני המשחק שהסיטי לעולם לא נכנעות ולא מוותרות ושהן יבואו להראות לכל אירופה את חזקן המנטלי והבלתי מתפשר מול האימפריה הצרפתית החזקה.

במדי ליון משחקות שש מתוך 11 השחקניות המצטיינות של פיפ"א לשנת 2016 והיא נחשבת בצדק לקבוצה האיכותית בעולם. בגלל היתרון היחסי של ליון, רוב השליטה במשחק וההזדמנויות המצויינות היו של הצרפתיות בזכות חוד התקפי שכולל את אלכס מורגן האמריקאית, אדה הגרברג הנורבגית ולה סומר הצרפתייה. השליטה ההתקפית העמידה את ההגנה של הסיטי בנסיונות רבים, אך גם כאשר הצרפתיות כבר הצליחו לגבור על לוסיה ברונז (שחקנית השנה פעם שנייה ברציפות באנגליה), דמי סטוקס או סטף הוגנטון, שחקניות ההרכב של נבחרת אנגליה, פגשו את השוערת קרן בארדסלאי הוותיקה שתפסה יום אדיר ומנעה מספר שערים בטוחים. בדקה ה-57 טעות קשה של שוערת ליון שרה באוהדי שבעטה כדור יש לגופה של קרלי לויד, לויד הכוכבת האמריקאית הוותיקה, אמרה תודה ופרצה לתוך הרחבה הצרפתית והכניעה את השוערת הצרפתייה עם 1:0 מוצדק שכמובן אינו מספיק. בסוף המשחק ליון למרות ההפסד חוגגת עליה נוספת לגמר. כעת נשאר לנו רק לחכות לאירוע השיא – הגמר הגדול בין שתי הקבוצות המרשימות ביותר השנה באירופה.

מנצחים את ארה"ב בדרך למדליה: נבחרת ישראל בטניס כיסאות גלגלים

יאיר צוקר

נבחרת ישראל בטניס כיסאות גלגלים בדרך להישג נהדר באליפות העולם. הנבחרת  בדרגת קוואד (דרגת נכות קשה) הכוללת את נעם גרשוני האלוף הפראלימפי מלונדון 2012, שרגא ויינברג המנוסה (מקום 19 בעולם) ואת פטריק בן אוריאל, החלה ביום שלישי (2.5) את אליפות העולם הנערכת בעיר אלגרו שבאיטליה. הנבחרת שובצה לבית A , הקשה על הנייר, יחד עם הולנד, איטליה וארצות הברית.

הבחורים מישראל פתחו את הופעתם בניצחון חשוב ומעורר כבוד 1:2 על ארצות הברית המדורגת ראשונה בטורניר, והראו שהם מסוגלים להגיע רחוק באליפות. הראשון לשחק היה נעם גרשוני, מדליסט הזהב מהמשחקים הפראלימפים בלונדון 2012, גרשוני גבר על בראיין בארטן המדורג שביעי בעולם, 4:6, 3:6. במשחק השני הפסיד פטריק בן אוריאל 0-6 2-6 לדיוויד וונגר המדורג 2 בעולם ובמשחק הזוגות הקובע ניצחו הזוג מאיל"ן רמת גן, נועם גרשוני ושרגא וינברג את ניק טיילור ודיוויד וגנר 6:3 6:3.

שחקני הנבחרת המשיכו את הופעתם המוצלחת גם במשחק השני מול נבחרת איטליה המקומית ויצאו עם ניצחון 2:0 שהבטיח את מקומם בחצי הגמר של הטורניר. נעם גרשוני גבר על די קוסמו (מדורג 33 בעולם) 6-1 6-1 ושרגא ויינברג ניצח את אלברטו קרדי (מדורג 15 בעולם) 6:3 7:6.

לנבחרת נותר עוד משחק אחד בשב המוקדם של בית A מול נבחרת הולנד, והיא תגיע להתמודדות על המקום ראשון הבית כשכבר המקום בחצי הגמר מובטח לה. באליפות הקודמת סיימה נבחרת ישראל במקום הרביעי ועם היכולת הגבוהה שהבחורים הראו עד כה, אפשר בהחלט לכוון למדליה ולשחזר את הזכייה האחרונה באליפות שהושגה בדרום קוריאה בשנת 2012. שווה לעקוב.

מנצחים כי הלכו עד הסוף: מכבי אחמד נוג׳ידאת

צור רוזנצוויג

לא שמעתם על זה בחדשות וכנראה שלא קראתם על כך בעיתון, אך בסוף השבוע האחרון הסתיימה עונת הכדורגל בליגה ג׳, מחוז גליל תחתון, עם הפתעה מרעישה שבה קבוצת מכבי אחמד נוג׳ידאת העפילה לליגה ב׳ מהמקום הראשון.

כדי להבין למה עלייה של קבוצה מליגה ג׳ היא כל כך מרעישה צריך לחזור לחודש פברואר אז עמדה הקבוצה במקום ה-3, הרחק מעירוני טמרה ובני שעב, שנלחמו בינהן על המקום הראשון ממנו ההעפלה ישירה.

באותו חודש מונה מאמן חדש בשם מאיר ארמה. מאיר שבעברו אימן את עירוני טבריה, מס כרמיאל/צפת וסקציה מעלות היה מוכן למשימת העלייה והחליט להגיע לכפר השוכן צמוד לבקעת בית נטופה ועוד באימון הראשון צוטט אומר לשחקניו "אנחנו קבוצה טובה ותאמינו בעצמכם שאתם מסוגלים לעשות את זה".

קבוצת הכדורגל של נוג׳ידאת הוקמה בשנה שעברה והוחלט לקרוא לה על שם אחמד נוג׳ידאת, תושב הכפר שנהרג בתאונה. יחד עם אמונת המאמן והגעתם של כ-400 אוהדים למשחקים "הביתיים" שמתקיימים באיכסאל, יצרה הקבוצה רצף של 8 משחקים שהסתיימו בניצחון, ויותר מזה עם מאזן של 36 שערי זכות ורק 2 שערים שהיא ספגה, המועדון פרח יחד עם ארמה.

פיניש כזה הלקוח מסרט ספורט לא יכול היה להיות מתוק יותר כאשר נפגשה הקבוצה עם הממוקמת שנייה בליגה, עירוני טמרה, לקרב ראש בראש שהסתיים בניצחון 1-0 שהביא המון כבוד לסגל השחקנים ולצוות המאמנים. ניצחון שהעלה אותם לליגה ב׳.

אף פעם אסור להגיד אף פעם, כך למדתי אני מטהא זבידאת מלך השערים ומזכי נוג'ידאת המגן הצעיר שעלה מהנוער וממאיר ארמה שעוד צוטט אומר לאחר העלייה "יש כאן מקום עם פוטנציאל אדיר.. אין ספק שאפשר לעשות עונה טובה גם בשנה הבאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!