דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / צרפת: האשמות הדדיות על ניסיון הטיית תוצאות הבחירות

ביום ראשון הקרוב ייגשו אזרחי צרפת לסיבוב השני בבחירות לנשיאות המדינה | המתח, הגבוה ממילא, במירוץ לנשיאות התגבר עם פתיחת חקירה מקדמית של הניסיון להשפיע על התוצאות באמצעות הפצת חדשות מזויפות ומתקפות האקרים

מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת. צילום ארכיון: XtoF / ויקיפדיה.
מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת. צילום ארכיון: XtoF / ויקיפדיה.
דוד טברסקי

טענות לפרסום חדשות מזויפות ומתקפות האקרים תופסות חלק הולך וגדל במערכת הבחירות המתוחה בצרפת, בין עמנואל מקרון, מועמד מפלגת המרכז-שמאל, לבין מרין לה פן, מועמדת הימין הקיצוני. הסבב השני לבחירת נשיא צרפת ייערך ביום ראשון הקרוב.

כרזות של המועמדים עמנואל מקרון ומרי לה פן מחוץ לתחנת קלפיות בצרפת (צילום: מריון זינדל / פלאש 90).
כרזות של המועמדים עמנואל מקרון ומרי לה פן מחוץ לתחנת קלפיות בצרפת (צילום: מריון זינדל / פלאש 90).

התביעה הצרפתית פתחה אמש (חמישי)  בחקירה מקדמית שתבדוק אם נעשה ניסיון להשפיע על תוצאות הבחירות באמצעות הפצת "חדשות מזויפות". הודעה זו באה בזמן שהמועמדים, לה פן ומקרון, קיימו את אספות התמיכה הגדולות, והאחרונות שלהם לפני הבחירות, בחלקים שונים של המדינה.

האפשרות שמידע כוזב שמופץ באינטרנט או שהאקרים יוכלו להשפיע על תוצאות הבחירות, בדומה לבחירות האחרונות בארה"ב, עוררה חשדות רבים בצרפת. אך חששות אלו, ברובם הגדול, לא התגשמו. כל זאת עד שאתמול הגיש מטה הבחירות של של מקרון הגיש תביעה נגד המקור האנונימי X, בעקבות טענה שהעלתה יריבתו בעימות היחיד שהתקיים בין השניים ביום רביעי. במהלך העימות, טענה לה פן כי ייתכן שמקרון בנקאי לשעבר, מחזיק בחשבון בנק מחוץ לצרפת. "אני מקווה שאנחנו לא נמצא שאתה מחזיק בחשבון בנק באיי הבאהמה" אמרה.

לה פן התייחסה, ככל הנראה, לשתי ידיעות מזויפות שפורסמו מספר שעות לפני תחילת העימות. הפרסומים טענו למעורבות של מקרון בבנק באיים הקאריביים ובחברה הרשומה באי נאביס.

מטה הבחירות של  מקרון מסר שבנקאי ההשקעות לשעבר נפל קרבן ל "קמפיין אינטרנטי כוזב". בראיון שהעניק לתחנת רדיו צרפתית, האשים מקרון את לה פן בהפצה של חדשות מזויפות, ואמר שמעולם לא החזיק חשבון בנק " בשום גן עדן להעלמת מס בשום מקום". עוד הוסיף כי "כל זה לא נכון באופן מוחלט".

פיתול נוסף בעלילה הגיע כשמטה הבחירות של של לה פן טען כי האקר שמאלני-קיצוני שנעצר השבוע, הודה בתקיפות מרובות על אתר האינטרנט של המועמדת. בהודעה שפרסם אתמול, מסר מטה הבחירות פרטים מועטים בלבד על מידת החומרה של ההתערבות, שיכולה להשתרע בין חבלה וטשטוש תכנים של האתר עד להצפתו בטראפיק מזויף.

המשטרה הצרפתית הפנתה את סוכנות הידיעות איי.פי. לתביעה לקבל תגובה, אולם שם בחרו שלא להגיב לדברים.

לה פן עצמה נשאה אתמול נאום רגשני, בשדה חקלאי בצפון צרפת, אותו כיוונה לחקלאים המיואשים, המובטלים והמאוכזבים. לה פן תיארה את עצמה כ"קולו של העם", והאשימה את מקרון בכך שהוא ימשיך ליישם את המדיניות הנוכחית והכואבת.  אלפי תומכים, שהגיעו לעצרת ממקומות מרוחקים, טיפסו על ערימות החציר שהוצבו בשדה שבכפר אנאמאיין כדי לשמוע את הנאום, וקראו "אנחנו אוהבים את מרין" ו"מארין לנשיאות!".

המועמדת לנשיאות צרפת, מארין לה-פן, מנופפת לקהל בכנס בחירות. (צילום: AP Photo/Thibault Camus).
המועמדת לנשיאות צרפת, מארין לה-פן, מנופפת לקהל בכנס בחירות. (צילום: AP Photo/Thibault Camus).

לה פן אמרה שהיא מייצגת את "אלמנתו של החקלאי שהתאבד מכיוון שלא יכול היה לעמוד בזה יותר… מנכ"ל החברה" שרואה מכרזים ממשלתיים שהולכים לחברות זרות, ונהג המונית שאיבד את עבודתו תודות ל"אובריזציה". "אל תתנו להם לגנוב את הבחירות", הזהירה לה פן, וקראה לתומכיה לקחת חלק "ביום ההיסטורי" שראשון הקרוב.

"אנשים חושבים שכפרים קטנים כמו שלנו מצביעים לחזית הלאומית (מפלגתה של לה פן, ד.ט.) בגלל שאנחנו שונאים ערבים ובגלל שאנחנו גזענים" אמר גאלה וינסנט , תושב מקומי בן 35 , לסוכנות הידיעות איי.פי, "אנחנו לא גזענים, אנחנו חייבים לשמור על האדמה שלנו ועל הערכים שלנו".

באותו זמן, ביקר מקרון עיירה אלבי שבפירנאים, בגבולה הדרומי של צרפת. המועמד סייר במפעל זכוכית בעיר, ונפגש עם העובדים רגע לפני שקיים את עצרת הבחירות האחרונה שלו, בה קרא לבוחרים מימין ומשמאל לבחור במצע הרפורמיסטי, והפרו-אירופאי, אותו הוא מייצג.

עמנואל מקרון (צילום: AP Photo/David Vincent).
עמנואל מקרון (צילום: AP Photo/David Vincent).

את פניו של מקרון קיבלה עצרת של כתריסר עובדים זועמים, שצעקו ססמאות בגנותו. אלר לאחר כרבע שעה, הצליח להרגיע את הרוחות של חלק מהם. בעצרת שקיים בכיכר המרכזית של אלבי, בתחייב מקרון "להעניק את העצמה חזרה למדינה" ו"לבנות חברה יעילה יותר וצודקת יותר".  ראש האיגוד המקצועי המקומי, מישל פארוד, תיאר את מקרון כ"איש ישר ומנומס",  אך אמר כי אינו חושב שהמועמד הפרו-עסקי יעשה רבות עבור עובדי התעשייה.

רמיזתה של לה פן בדבר חשבונות בנק סודיים של מקרון, היא חלק מניסיונה לתאר את יריבה כבנקאי לשעבר של האליטה, המנותק מצרות היומיום של הציבור הצרפתי. לה פן חזרה בה, בינתיים, מהטענה על חשבונות הבנק מחוץ לצרפת, אך התביעה פתחה כבר בחקירה של החשדות לזיוף והפצת ידיעות כוזבות שכוונו להטיית דעת הבוחרים.

בינתיים קיבל מקרון תמיכה מנשיאה לשעבר של ארה"ב, ברק אובמה. "אני מעריץ את מסע הבחירות שמנהל עמנואל מקרון" כתב הנשיא בדימוס בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של מקרון, "הוא נלחם עבור הערכים הליברליים. הוא שם בקדמה את החזון עבור התפקיד המרכזי שמשחקת צרפת באירופה ומסביב לעולם. והוא מחויב לעתיד טוב יותר לאזרחי צרפת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!