דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מזה כחודש נמשכות מהומות במדינה מוכת המשבר שבדרום אמריקה

עשרות הרוגים ועימותים שהולכים ומחריפים בין מתנגדי הממשלה לכוחות המיוחדים של הממשלה על רקע המשבר הכלכלי ההולך ומעמיק

מפגינים נגד ממשלת ונצואלה (AP Photo/Jose Luis Magana)
מפגינים נגד ממשלת ונצואלה (AP Photo/Jose Luis Magana)
דוד טברסקי

מנהיג סטודנטים נורה למוות אמש בוונצואלה במהלך הפגנות זעם נגד הממשלה והעומד בראשה, הנשיא ניקולאס מדורו. ההפגנות מתרחשות על רקע המשבר הכלכלי החמור שפקד את המדינה עם תום כהונתו של הנשיא הקומוניסטי לשעבר של המדינה, הוגו צ'אבס, עם מותו. המשבר הוביל למחסור חמור במזון, תרופות ועוד מצרכים בסיסיים. אחת ההשלכות הכבדות של המצב הכלכלי הוא אחוז הפשיעה שקפץ לממדים עצומים במדינה כשב-2015 למשל, שיעור הרצח עמד בה על 90 נרצחים לכל 100 אלף איש.

הפגנות סוערות, שכבר גבו את חייהם של כ-35 מפגינים, מתקיימות מזה כחודש ברחבי ונצואלה נגד מפלגת השלטון הקומוניסטית והעומד בראשה, מדורו. המפגינים מאשימים את הממשלה בשחיתות ובהחרפת המשבר הכלכלי וקוראים לבחירות. בחמישי האחרון קהל של סטודנטים הפגין בבירה קרקאס ובתגובה שלחה הממשלה כוחות מיוחדים לפיזור הפגנות של המשטרה שאף ירו גז מדמיע אל עבר קהל המפגינים.

על-פי דיווח בסוכנות הידיעות AFP, סטודנט נהרג כשהפגין עם חבריו ביום חמישי במדינת אנסואטגי הצפונית. "אחד הנוכחים ניגש אליו, ירה בו מספר פעמים ואז ברח על אופנוע" הודיע מטה המפגינים. המטה לא דיווח אם ההרג היה מכוון ספציפית בגלל ההשתתפות של אותו סטודנט בהפגנה אך הצהיר שההפגנות מלוות במתח אלים מאוד. בנוסף, בהפגנות שנערכו בעיר התעשייתית ולנסיה, גם היא בצפון המדינה, דווח על מפגינים שבזזו חנויות, הציתו מכוניות והתנגשו עם שוטרים. לפחות חמישה פצועים דווחו מהעימותים, אחד מהם במצב קשה, כך על פי דיווחי החדשות המקומיים.

ונצואלה היא אחת המדינות העשירות בעולם בעתודות הנפט שלה והיא נחשבה עד לא מזמן למובילה במדינות ברית OPEC אך בשנים האחרונות היא התגלגלה למשבר כלכלי חמור, בעיקר עקב השפל הנמשך במחירי הנפט בעולם שהספיקו לרדת במחצית תוך מספר שנים, דבר שפגע קשות במדינה שכמעט 90 אחוז מכלכלת הייצוא שלה התבססה על נפט ומוצריו. במהלך 2016 מדד המחירים לצרכן קפץ במדינה ב-800% בעוד שהפעילות הכלכלית הצטמצמה ב-18.6%, כך על-פי נתוני הבנק המרכזי במדינה. הממשלה עצמה ועסקים רבים במדינה מדווחים על מחסור חמור במטבע חוץ וחוסר יכולת לרכוש מוצרים מחוץ למדינה.

ממשלת השמאל בראשותו של הנשיא מודרו שנבחרה בשנת 2013 האשימה את מתנגדיה הפוליטיים בכך שהם מנהלים 'מלחמה כלכלית' נגד המדינה בתמיכת ארה"ב. במספר מסיבות עיתונאים בחודשים האחרונים טען מודרו שעסקים פרטיים המקושרים לאופוזיציה מייצרים באופן מלאכותי משבר כלכלי בעזרת ספקולציות על המחירים. כהונתו של מודרו אמורה להסתיים ב-2019 אך האופוזיציה מבקשת להקדים את הבחירות בדחיפות עקב המשבר ומאשימה את השלטונות בליבוי האלימות. בתגובה למחאות, ברביעי האחרון הכריז מודרו שהוא מתכוון לכנס את ועדת החוקה בשביל לנסח חוקה חדשה למדינה. "זו היא הדרך לשלום ולהתחדשות בשביל ונצואלה", אמר מודרו בחמישי בטלוויזיה. "זוהי מלחמה מורכבת, אבל אף אחד לא ייקח מאתנו את מולדתנו". על-פי הסקרים האחרונים במדינה שלטונו של מודרו זוכה רק ב-30% תמיכה.

כאמור, משנת 2000 הוביל הנשיא המנוח צ'אבס מהלך שכונה המהפכה הבוליבאריאנית שכללה השקעה מאסיבית של המדינה בפיתוח תשתיות ציבוריות, בדגש על גישה לשירותי חינוך ובריאות ציבוריים רחבים לכל תושבי המדינה והעלאת משכורות. המהלך גובה בעיקר ע"י עתודות הנפט העצומות של ונצואלה ונתמך בעלייה המתמדת במחירי הנפט העולמיים במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000. המשבר הכלכלי בוונצואלה התפתח עקב המיתון העולמי שהחל בעקבות משבר הבנקים בוולסטריט ב-2008 וגרם להאטה כלכלית כללית וצמצום בביקושים מחד והתרחבות השימוש בצריכת אנרגיה שאינה מבוססת נפט בארה"ב מאידך. שילוב המהלכים הללו הוביל לירידה חדה במחירי הנפט העולמיים וזרק את ונצואלה במהירות לעבר מיתון חריף שהוביל בתורו לאינפלציה קשה, מחסור במטבע זר, מחסור במוצרי יסוד ועליה באבטלה לשיעור של 17%-20% מאז שהתחיל המשבר.

"אינני יודע כמה זמן המחאות הולכות להימשך" מסר ל-AFP הנריקה קאפרילס, ממנהיגי האופוזיציה הבכירים, "אם היינו אלימים ואם היינו לא דמוקרטיים, כבר מזמן היינו מחליפים את הממשלה". עוד טען קאפראליס שהמשמר הלאומי, עליו נסמך מודרו, לא הולך להיות נאמן לו עוד זמן רב, ובכך רמז על אפשרות של הפיכה צבאית כנגדו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!