דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאס

מדיני-בטחוני / איסמעיל הנייה נבחר לראש "הלשכה המדינית" של חמאס במקום משעל

הנייה, בן 54, יליד מחנה הפליטים שאטי בעזה, הוא הדמות החזקה והכריזמטית ביותר של ארגון הטרור ברצועת עזה | לא ברור בשלב זה מהיכן ימלא את תפקידו החדש

איסמעיל הנייה (צילום ארכיון: עבד רחים כאתיב/ פלאש90)
איסמעיל הנייה (צילום ארכיון: עבד רחים כאתיב/ פלאש90)

בבחירות שנערכו בעזה ובמקביל בקטאר נבחר איסמעיל הנייה לתפקיד מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, במקומו של חאלד משעל שהודיע כבר אשתקד כי לא יתמודד שוב על התפקיד לאחר שתי קדנציות. עד כה, שימש הנייה כסגנו של משעל ועד לאחרונה כיהן כמנהיג חמאס בעזה.

לאחר ההכרזה על יורשו, הדגיש משעל את האחדות של הארגון ואמר "כל אנשי חמאס יעמדו מאחורי הנייה וההנהגה החדשה. אני בטוח ביכולות של ההנהגה החדשה לשאת באחריות כדי להביא לשחרור האסירים, לשחרור ירושלים ולשבירת המצור על עזה".

הערכות סותרות לגבי המיקום ממנו יבצע הנייה את תפקידו החדש. משעל התמקם בקטאר בשנים האחרונות על מנת לאפשר לעצמו מפגשים במקומות שונים בעולם. מן הסתם, גם איום התנקשות מצד ישראל בחיי מנהיג ארגון הטרור תרם להתרחקותו מעזה. הנייה לעומתו גדל בעזה וכיהן כראש ממשל חמאס בעזה מאז תפש הארגון את השלטון שם באלימות רבה ב-2007.

הנייה, בן 54, יליד מחנה הפליטים שאטי בעזה, הוא הדמות חזקה והכריזמטית ביותר של חמאס ברצועת עזה. ב-1987 סיים את לימודי תואר ראשון בספרות ערבית באוניברסיטה האיסלאמית ברצועה והחל להיות פעיל בזרוע של האחים המוסלמים בקרב האוניברסיטאות, שהביאה לאחר מכן להקמת ארגון חמאס.

ב-1989 הנייה נשפט ונכלא בכלא הישראלי על חברותו בארגון הטרור ולאחר מכן גורש ללבנון לתקופה של שלוש שנים. ב-1997 היה לראש הלשכה של השייח' אחמד יאסין המנהיג הרוחני של החמאס. במשך האינתיפאדה השנייה מעמדו של הנייה התחזק בשל קרבתו ליאסין. בהמשך כאמור הועמד בראש הארגון בעזה, תפקיד אותו מילא עד לאחרונה.

הנייה נתפש כדמות כריזמטית מאוד ובעלת יכולת השפעה על העם הפלסטיני. על פי חלק מהפרסומים הנייה חי אורח חיים צנוע אולם נשמעו גם טענות כי הנייה ניצל את מעמדו לצבירת הון ורכישת נדל"ן.

תהליך הבחירות הפנימי והחשאי של חמאס נמשך כחצי שנה ונעשה במסגרת חברי המועצה המייעצת (השורא) בעזה ובדוחא במקביל. בהליך הבחירות מונה יחיא סינוואר למנהיג חמאס ברצועת עזה ומוחמד ערמאן מונה למנהיג חמאס בבתי הכלא בישראל. זהות מנהיג חמאס בגדה המערבית נותרה חשאית בנתיים מחשש למעצר מיידי על ידי ישראל ועקב המצב המתוח בין פת"ח לחמאס בגדה המערבית. חמאס בחרה גם את חברי הלשכה המדינית שהם בעצם ההנהגה העליונה של הארגון. שמותיהם עדיין לא פורסמו. כמו כן נבחר מנהיג חמאס בחו"ל שזהותו איננה גלויה גם כן.
משעל טוען כי סירב לתפקידים הרבים שהוצעו לו בחמאס ועל פי הערכות תפקידו הבא יהיה ראש מועצת השורא של החמאס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!