דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / חוק הבריאות הרפובליקני עבר בבית הנבחרים בארה"ב ברוב זעום

לאחר הכישלון להעביר את החוק לפני כחודש, עבר החוק החדש בבית הנבחרים | מטרת החוק היא להחליף את "אובמה-קר" שנועד לתת ביטוח בריאות בר השגה לאמריקאים | אמריקאים רבים צפויים לאבד את האפשרות לביטוח בריאות

נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
יונתן קירשנבאום

לאחר שנכשל בהעברת חוק הבריאות בחודש שעבר, עבר בהצבעה בבית הנבחרים חוק מחודש, אשר מיועד לבטל ולהחליף את חוק "בריאות בר השגה" (Affordable Care Act) הידוע בשם "אובמה-קר". החוק יצטרך לעבור בהצבעה גם בסנאט לפני שייכנס לספר החוקים, שם הוא צפוי להיתקל בהתנגדות גם מצד הסנאטורים הרפובליקנים. עם זאת, טראמפ ערך מסיבת עיתונאים בשבוע שעבר בה אמר : "כן, הפרמיות ירדו, אבל הכי חשוב הוא שזו תכנית אדירה".

חוק הבריאות הרפובליקני, אשר שונה לאחר מו"מ בעקבות התנגדות רפובליקנית לחוק, עבר ברוב זעום של 213-217, עם התנגדותם של 20 מחברי בית הנבחרים הרפובליקנים. החוק צפוי עוד למאבק ומו"מ בסנאט. משרד האוצר האמריקאי טרם הספיק להעריך את השפעות ההצעה על היקף המבוטחים באמריקה, אך עפ"י ההערכה לגבי הנוסח הקודם של החוק, כ-24 מיליון אמריקאים עתידים לאבד נוספים את הביטוח, ומספרם הכולל של הבלתי-מבוטחים יעמוד על 58 מיליון.

הצעת החוק מכילה מספר שינויים משמעותיים מחוק ה-ACA של אובמה. המפלגה הרפובליקנית מבקשת לבטל את החובה על כל אזרח אמריקאי לרכוש ביטוח בריאות, העומדת בבסיס החוק הנוכחי. עפ"י הצעת החוק הרפובליקנית, לא תהיה חובה חוקית של אזרחי ארה"ב להחזיק בביטוח בריאות, וחובה זו תוחלף בקנס של 30% תוספת לפרמיות על הביטוח, במידה וביטוח הבריאות של יחיד יופסק מעבר לחודשיים. כאמור, חובת הביטוח עמדה בבסיס חוק ה"אובמה-קר", ומומחים למדיניות ביטוחי הבריאות בארה"ב הזהירו כי ביטולה עלול להקשות על משפחות עניות לרכוש ביטוח בריאות היות ואלו יוותרו על ביטוחיהם במידה ויקלעו למצב כלכלי קשה והקנס שיוטל עליהם יקשה עליהם לחדש אותו גם במידה ומצבם ישתפר.

בנוסף, עפ"י ההצעה, תבוטל החובה על מעסיקים גדולים לבטח את עובדיהם, דבר שסיפק ביטוח לעובדים רבים בארה"ב בשנים האחרונות. עוד בוטלו במסגרת הצעת החוק המיסים הנוספים אשר הוטלו על בעלי הכנסה גבוהה, ועל חברות ביטוח הבריאות, לצורך מימון הרחבת תכנית המדיקאייד במסגרת החוק הנוכחי.

מדיקאייד, תכנית ביטוח הבריאות הציבורי בארה"ב, אשר מבטחת את האזרחים העניים ביותר במדינה, צפויה לספוג קיצוץ גדול במסגרת הצעת החוק. עפ"י ההערכות יקוצצו כ-800 מיליארד דולר מתכנית המדיקאייד בעשור הקרוב, דבר הצפוי לדחוף אמריקאים רבים, אשר נשענו על שירות זה, אל מחוץ לביטוח הבריאות.

חוק אובמה קר איפשר למדינות אשר בחרו בכך להרחיב את שירותי המדיקאייד לאזרחים נוספים תוך קבלת תקצוב נוסף מהממשלה הפדרלית, ובכך לדאוג שאמריקאים רבים יותר יבוטחו. כ-31 מדינות בארה"ב בחרו להרחיב את שירותיהם מאז חקיקת החוק. עם זאת, בהצעה בחוק הרפובליקנית יבוטל תקצוב זה, ולא יתאפשר למדינות נוספות להצטרף לתכנית. מדינות אשר הרחיבו עד כה את שירותי המדיקאייד יורשו להמשיך לספק שירותים אלו במימון פדרלי עד שנת 2020, אז יופסק המימון.

הצעת החוק החדשה, שכאמור עברה בבית הנבחרים, תאפשר למדינות גם להגביל את יכולתם של אזרחים לקבל שירותי מדיקאייד, ע"י הצבת תעסוקה כתנאי לקבלת שירות זה. בנוסף, יבוטל הסעיף בחוק הנוכחי, בו מוטל איסור על חברות הביטוח לסרב להעניק שירות, או לדרוש תשלום גבוה יותר מאזרחים אשר סובלים מ"בעיות רפואיות מקדימות". חברות הביטוח יוכלו לדרוש תשלום גבוה יותר מאזרחים בעלי בעיות בריאותיות, אך הממשל הפדרלי יספק כ-8 מיליארד דולר לסבסוד פרמיות גבוהות לאזרחים חולים.

עם זאת, הסעיף מתוך חוק "אובמה-קר" שמחיל את ביטוח הבריאות של הורים על ילדיהם עד גיל 26 ישאר בתוקף. זהו סעיף חשוב, אשר מאפשר לאמריקאים רבים לבטח את ילדיהם. למרות סעיף זה, הצעת החוק עתידה להיות ריווחית ביותר לחברות הביטוח אשר יוכלו להעלות את פרמיות הביטוח, ולאמריקאים בעלי הכנסה גבוהה, אשר נאלצו עד כה לשלם מיסים לצורך מימון תכניות בריאות של מדיקאייד. בניגוד להם, אמריקאים רבים עתידים לאבד את האפשרות לביטוח בריאות, או לוותר על הוצאות חיוניות אחרות כדי לממן אותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!