דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / דוח עמותת על"ם: כ-900 בני נוער וצעירים חסרי בית

מניתוח פעילות העמותה עם כ-20 אלף בני הנוער והצעירים בסיכון בהם היא טיפלה השנה עולה תמונה קשה | תופעות מרכזיות: זנות, אובדנות והיעדר מסגרת משפחתית

נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
דוד טברסקי

עמותת על"ם טיפלה השנה ב-3800 בני נוער וצעירים חסרי בית, גרים במסגרת חוץ ביתית, חלקם ללא עורף משפחתי כלל. מהדו"ח השנתי שהגישה העמותה לנשיא המדינה ראובן ריבלין עולה כי מדובר בכחמישית מכלל הצעירים שפוגשת העמותה, שמספרם מוערך בכ-20 אלף בשנה.

רבע מתוך הצעירים חסרי הבית (909) לנים מדי לילה ברחוב, ב"זולות" או בגנים ציבוריים. 6% מהם לנים במקום מסַכּן כגון בית פוגע, או אצל אדם זר תמורת שירותי מין ("סידורי לינה נצלניים"), 41% שוהים במסגרות חוץ ביתיות של שירותי הרווחה כגון פנימיות, משפחות אומנה או מעונות חסות הנוער, ו-29% גרים במקום לא קבוע וארעי.

הנערה לולה רחמינוב בת ה-17, העומדת לפני גיוס, סיפרה באירוע הגשת הדו"ח בבית הנשיא כי "מרכז הנוער נתן לי כלים להתמודד עם דברים, את היכולת להאמין בעצמי ובמסוגלות שלי לעשות דברים ולימד אותי שאני לא צריכה להתבייש לדבר או לבקש עזרה. המרכז מנע ממני להיות ברחוב או להתעסק בשטויות. אני מרגישה שהבחירות שלי השתנו והתעצבו, אני רוצה לעשות בגרות מלאה ואני שואפת לעשות שנת שירות או מכינה שבמסגרתה אוכל להמשיך להגיע ל"מיקס" (מרכז הנוער) גם כחיילת. בעבר הצבא לא היה מעוניין לגייס אותי ומיקס סייעו לי מאוד בשינוי הקביעה ובעיצוב הבחירה שלי בקריירה הצבאית".

"הקושי הכי גדול זה הבדידות. בדידות שאין לך אף אחד. עלם הייתה כמו משפחה, תמיד היה מישהו שתפס אותי והאמין בי", סיפרה תאלין אבו חנא, צעירה טרנסג'נדרית בת 22, מיס טרנס ישראל ודוגמנית שנעזרה בעלם בגיל 16. תאלין הוסיפה: "בגיל 16 הסתובבתי ברחובות חיפה עוד כנער. פגשתי בניידת של עלם, הכרתי מתנדבים ועובדים מקסימים שהתעניינו בי, ויכולתי לדבר איתם על הכל. קיבלתי חום ואהבה, בישלנו ביחד וקיבלתי תשובות לשאלות שלא היה לי מקום לשאול", תאלין סיפרה עוד: "הייתי בודדה ומבולבלת. לא ידעתי כלום, איך למצוא דירה, איך לשלם חשבונות ובכלל איך להסתדר בחיים. עלם עזרו לי קודם כל להבין שאני בסדר, שאני בן אדם טוב ושיכול לצאת ממני משהו".

נתון מדאיג נוסף בדו"ח הוא שכ-5% מבני הנוער והצעירים המקבלים סיוע מעלם פגעו בעצמם או ביצעו ניסיון אבדני (סה"כ 910). מתוכם, 588 ביצעו פגיעה עצמית כגון חתכים, כוויות ופציעות של חלקי הגוף. על פי הממצאים, פגיעות עצמיות ואובדנות שכיחות הרבה יותר אצל בנות (623) לעומת בנים (234). בתוך כך, ב-Yelem, אתר התמיכה הנפשית והסיוע של עלם באינטרנט נרשמו במהלך 2016 כ-9,000 כניסות, ומתוכן התקיימו 1,860 התערבויות טיפוליות.  370 מבני הנוער שפנו ל- Yelem הביעו ביטויי דיכאון וחרדה (4%).

בנוסף ממפה הדו"ח את בני הנוער והצעירים המקבלים סיוע מעלם ונמצאים על רצף הזנות: 336 מעורבים בזנות באופן מזדמן ו-451 מעורבים בזנות באופן קבוע. בנות מעורבות בזנות פי 3 מבנים (550 לעומת 179). כמו כן 58 טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות מעורבים בזנות. רעות גיא, ראש תחום קצה ונערות בעמותת עלם אמרה כי "מעורבות בזנות הינה תופעה חבויה, מורכבת לאיתור, הסובלת מתת דיווח ומתרחשת בכל הזירות השונות של הזנות, כגון מועדוני חשפנות, במסיבות, ברחוב, באתרי ספא ובאינטרנט. קטינים רבים מספקים שירותי מין תמורת אתנן, אך אינם מודעים לכך שהם מעורבים בזנות. אנו עדים להתגברות התופעה בה הזנות מתרחשת בחדרי צ'ט באינטרנט, בקבוצות פייסבוק סגורות, ובאתרי היכרויות תמימים לכאורה, דבר המקשה מאוד על איתור הקטינים".

1,442 בני נוער מהחברה הערבית קיבלו סיוע מעלם במהלך 2016. 242 בני נוער מקבלים סיוע במסגרת מרכזי הנוער "פינג'אן" בכפרים הבדואים, כולם חיים בעוני ובמקום מגורים לא קבוע ומוסדר; 74% (180) מבני הנוער בכפרים הבדואים חוו אלימות או היו מעורבים באלימות; 15% (106) מכלל הפונים למרכזים של עלם לצעירים חסרי בית הינם מהחברה הערבית ;30% (236) מבני הנוער והצעירים הנמצאים על רצף הזנות בעלם הינם מהחברה הערבית.

ענבל דור קרבל, מנכ"לית עלם, אמרה כי "בני נוער בחברה הערבית מתמודדים לרוב עם מציאות חיים קשה של עוני, היעדר תשתיות בסיסיות, שירותי בריאות, חינוך ורווחה ראויים, לצד סוגיית השתייכותם למיעוט במדינת ישראל והעיסוק בשאלת הזהות. עלם שמה לה למטרה להרחיב את המענים עבור בני נוער בסיכון בחברה הערבית, לאור חוסר במענים מותאמים. בני נוער מהחברה הערבית משולבים במגוון המענים של עלם: מרכזי נוער "פינג'אן" בכפרים הבדואים בנגב; סניף טיפולי בשפרעם לקטינים פוגעים מינית וקורבנות אלימות מינית; שילוב בני נוער בתכניות עלם בערים מעורבות: ניידות הלילה, תכניות לקטינים וצעירים בזנות; מרכזים לצעירים חסרי בית;  תכניות שיקום על ידי ליווי אישי ותעסוקה."

נאוה ברק, נשיאת עלם, אמרה עם הגשת הדו"ח כי "עמותת עלם נמצאת בחזית המאבק למען טיפול בצעירים וצעירות חסרי בית, אותו אנו מובילים יד ביד עם צעירים המקבלים מאיתנו סיוע ומגיעים באופן קבוע לדיונים בועדת המשנה לטיפול בצעירים חסרי בית בכנסת, על מנת להשמיע את קולם."

בימים אלו מתקיים מבצע ההתרמה השנתי של עלם, במטרה להקים שלטר לצעירות חסרות בית בירושלים. "אנו פועלים בימים אלו להקמת שלטר חדש לצעירות חסרות בית בירושלים, ומגייסים את תמיכת הציבור למימון הפרויקט באמצעות הדסטארט" מסרה ברק, "השלטר שיוקם יהיה פתוח 24/7 ויספק לצעירות מקום חם לישון, אוכל מזין, סיוע נפשי ואף סדנאות למידה והעשרה, וייתן לצעירות הזדמנות אמיתית להרים את הראש מעל המים, לעבוד ולבנות לעצמן מסלול חיים נורמאטיבי". לתרומות לפרוייקט ניתן לפנות לאתר העמותה www.elem.org.il

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!