דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט עולמי / שחקני הכדורגל של ונצואלה לא פוחדים להביע מחאה על המגרש

השבועות הסוערים והמדממים שעוברים על ונצואלה, עם הפגנות ענק במחאה על המצב הכלכלי, זכו בשבוע האחרון לשחקני חיזוק | קבוצות הכדורגל נעמדות לדקת דומיה לזכר קורבנות האלימות המשטרתית, שמפעיל הנשיא ניקולס מאודרו

מפגינים אנטי ממשלתיים מוחים נגד המשמר האזרחי של ונצואלה שחוסם את הדרך מסטודנטים ללהפגין מול משרד החינוך בקראקס, בירת ונצואלה (צילום: AP Photo/Fernando Llano).
מפגינים אנטי ממשלתיים מוחים נגד המשמר האזרחי של ונצואלה שחוסם את הדרך מסטודנטים ללהפגין מול משרד החינוך בקראקס, בירת ונצואלה (צילום: AP Photo/Fernando Llano).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ספורטאים שנוקטים עמדה, ומשלמים על כך מכיסם או במעמדם, הם עניין די נדיר במחוזותינו. ואולם, נראה שדווקא כדורגל, בהיותו ספורט המוני ופופולרי כל כך, הופך יותר ויותר לזירת מחאה פוליטית. שתי קבוצות כדורגל בוונצואלה החליטו שהן לא יכולות לשתוק יותר, ועמדו לדקת דומיה לזכר קורבנות ההפגנות האחרונות מול השלטון.

"הדיקטטורה של מאודרו"

בששת השבועות האחרונים מתקיימות ברחבי וונצאולה הפגנות כנגד שלטון הנשיא ניקולס מאודרו. ההפגנות הן תוצאה של המשבר הכלכלי החמור הפוקד את המדינה המונה כ-30 מליון בני אדם.

בתגובה להפגנות החליט הנשיא לסגור את הפרלמנט, ולשלוח כוחות ביטחון ש"יטפלו" במפגינים בעזרת ירי של גז מדמיע ואפילו ירי חי לעברם. האלימות הקשה של כוחות הביטחון הלהיטה עוד יותר את השטח, ואזרחים רבים נוספים הצטרפו למוחים ברחובות, שהפכו מזמן לשדה קרב.

המפגינים מקווים להמשיך את ההפגנות ולגרום לכך שהנשיא יודח מתפקידו ובמקביל יתקיימו בחירות חדשות. בין המפגינים נשמעים יותר ויותר אנשים הטוענים שהגיעו לחרפת רעב, ודורשים להפיל את "הדיקטטורה של מאודרו", שנאחז בקרני השלטון.

בנסיון להפיס את העם, הכריז הנשיא מאדורו, בתוכניתו השבועית בטלוויזיה, 'ימי ראשון עם מדורו' על העלאה של 60% בשכר המינימום במדינה ואף על חלוקה של מאות בתים בחינם. "אנחנו נדאג כעת לפועלים ולא לאוליגרכים", אמר בתוכנית. למרות ההצהרות היפות, גם עם העלאת שכר המינימום וסובסודיות המזון להן זוכים מליונים מאזרחי ונצואלה, השכר השבועי שווה בערכו לפחות מ-50 דולר אמריקאי.

בשבוע שעבר החליטו קבוצות הכדורגל בוונצואלה לא להמשיך כרגיל כאילו במהלך ההפגנות לא נהרגו אזרחים מירי המשטרה, וכאילו לא בכל יום נוספים עוד ועוד דיווחים על שימוש בכוח מופרז המופנה כלפי האזרחים.

במשחק בין הקבוצות 'דפורטיבו אנזטגואי' ו'דפורטיבו לארה', התארגנה דקת דומיה סודית, שאף אחד לא ידע על קיומה. ברגע שנשרקה שריקת הפתיחה של המשחק ונבעטה בעיטת הפתיחה, השופט התחיל לזוז כדי לעקוב אחרי המשחק, אך לפתע שחקני שתי הקבוצות נעמדו בדממה והרכינו את ראשם. השופט והאוהדים היו מופתעים ולא הבינו לכמה שניות מה קורה במגרש. דקת הדומייה תוכננה באופן מופתי וסודי, חוץ מהשחקנים על המגרש אף אחד לא ידע על האירוע. דקת הדומייה התבצעה לאחר שריקת הפתיחה, על מנת למנוע משידורי הטלוויזיה להפסיק את שידור המחאה, כפי שנעשה במשחק אחר בליגה.

במהלך השבוע האחרון הצטרפו עוד ועוד קבוצות והתחילו את המשחקים בעמידה משולבת של השחקנים באמצע המגרש עם הורדת הראש מטה. קבוצת 'דפורטיבו אנזטגואי', אשר מובילה את המחאה השקטה, עלתה השבוע למשחק הליגה נגד 'פורטיגיזה' עם סרטים שחורים לזכר קורבות האלימות המשטרתית בהפגנות. המחאה השקטה של קבוצות הכדורגל גרמה לדיון סוער במדינה, האם זה לגיטימי להביא עמדה כנגד השלטון דרך ניצול הבמה לה מקבלים דרך משחק הכדורגל.

כעת גם הכוכב הגדול ביותר של הכדורגל הוונצואלי סאלמון רונדון חלוץ וסט ברומיץ' מהפריימיר ליג התייחס בפוסט שכתב אחרי שער שכבש במדי קבוצתו מול ברנלי.   "השער שלי מוקדש הפעם לעם שלי, למדינה שלי. בשביל אלו שכבר לא איתנו ואלה שעדיין ממשיכים להילחם בשביל אלו שנמצאים בליבי כל יום ויום. אני יודע שזה לא יעזור לפתור את המשבר של המדינה שלנו. אבל אני מרגיש שאני עושה את המעט שאני יכול. האם יש זמן טוב יותר מלהגיד שאני אוהב באופן עמוק את מדינתי?" וחותם את דבריו בהכרזה – "אנחנו הוונצואלים הם הגלדיאטורים האמייתים".

 

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!