דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה עולמית / סכסוך עבודה מקומי בנמל במדגסקר קיבל תפנית עולמית

עובדי נמל טאוזמינה, המרוויחים שכר חודשי של 40$, פוטרו לאחד שניסו להתאגד. בחודשים האחרונים מפעיל ארגון עובדי התחבורה העולמית לחץ על הנהלת הנמל כדי שתחזיר אותם לעבודה. רוצים לקחת חלק?

נמל טומאסינה מדגסקר (צילום: JialiangGao/ ויקימדיה קומונס).
נמל טומאסינה מדגסקר (צילום: JialiangGao/ ויקימדיה קומונס).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

סכסוך עבודה מקומי באי מדגסקר הנמצא מזרחית לאפריקה קיבל בחודשים האחרונים תפנית עם התערבותו של פדרציית ארגוני עובדי התחבורה הבינלאומית (ITF), שמפעילים לחץ על הנהלת הנמל לאפשר לעובדי הנמלים להתארגן ולהקים איגוד מקצועי.  עובדי הרציפים פוטרו לאחר שהצטרפו לאיגוד מקצועי על מנת לשפר את תנאיהם, וזאת למרות שבית המשפט המקומי פסק שעל הנהלת הנמל לאפשר להם את ההתאגדות.

עובדי הנמל טאומזינה במדגסקר הם בין מקבלי השכר הנמוכים בעולם. עובד נמל על הרציף מקבל כ-40$ לחודש, וזאת כשהעבודה במקום מאופיינת בשעות עבודה ארוכות, בעבודה קשה ומסוכנת בתנאי בטיחות לא הולמים. ניסיונם של העובדים להתארגן במסגרת האיגוד המקצועי המקומי סיגמא (SYGMMA) החל ב-2012. בתגובה לניסיון ההתארגנות, הנהלת הנמל הכריחה אותם לבחור באופן מידי: לעזוב את האיגוד או להיות מפוטרים. העובדים עמדו על זכותם להתאגד ופוטרו. לאחר הפיטורים קבע בית המשפט של מדגסקר כי על הנהלת הנמל לאפשר לעובדים להתאגד, אך זו לא שינתה את החלטתה.

בחודש פברואר האחרון פתח האיגוד המקצועי העולמי לעובדי התחבורה  (ITF) בקמפיין בינלאומי שמטרתו להפעיל לחץ על הנמל להכיר ביציגותו של האיגוד המקצועי במקום. בחודש מרץ איגודים מקצועיים מכל העולם העבירו לקונסוליות השונות של מדגסקר מכתבי דרישה להשבת העובדים שפוטרו לעבודתם. מאות פעילים נוספים שלחו ישירות לממשלת מדגסקר דוא"ל הקורא לה לכבד את חוקי העבודה במדינה המגנים על זכות העובדים להתאגד.

ב-3 באפריל הגישו פדרציית עובדי התחבורה העולמית (ITF), קונפדרציית האיגודים המקצועיים העולמית (ITUC) ואיגוד העובדים SYGMMA, תלונה רשמית לארגון העבודה הבינלאומי (ILO) בשם 43 מהעובדים המפוטרים.

נשיא ה ITF  פאדי קרומלין, הצהיר כי ממשלת מדגסקר צריכה להבין שתנועת העבודה העולמית עומדת ביחד עם העובדים בטאומזינה. "לא ננוח עד שהעובדים האלה ישיגו צדק. הפעולה היום תשלח מסר ברור – העובדים האלה חייבים להיות מורשים לחזור לעבודה" אמר קרומלין. במקביל, הפגנות התרחשו מחוץ לשגרירויות מדגסקר בסידני, וושינגטון, בריסל, רוטרדאם, פאריס, איסטנבול והלסינקי.

נמל ה ICTSI של טזמניה בשל מיקומו מהווה מעבר סחורות ל 360 מיליון דולר של מוצרי טקסטיל מיוצאים לאירופה, 100$ מיליון דולר לדרום אפריקה, ו 60$ מיליון לארה"ב. מותגים בינלאומיים גדולים בתחום הביגוד עוברים בנמל זה כמו חברת הביגוד ליוויס, שזכתה גם היא לביקורת בעקבות סיכול ההתאגדות.

במדינת מדגסקר, הידועה בשל הטבע הייחודי והחיות האקזוטיות בה, קיימת מציאות קשה של עוני והפרת זכויות עובדים. העוני הוביל להפיכה ב-2009, שהובילה למשיכת כל העסקים והתמיכה הבינלאומית מהאי, מלבד עזרת חירום. מדגסקר אישרה את אמנות ארגון העבודה הבינלאומי בנוגע לחופש ההתאגדות אך בפועל לא נעשית אכיפה מטעם המדינה.

בעולם בו תהלכי הגלובליזציה הולכים וגוברים, מהווה המאבק על הנמל במדגסקר סמל לניסיונם של איגודי העבודה הבינלאומיים להשפיע גם על הזירה המקומית. גם הקוראים הישראלים יכולים לשלוח מכתבה תמיכה במאבק של עובדי הנמל במדגסקר דרך אתר לייבור סטארט שיגיע לשר העבודה של מדגסקר, ולקרוא לו לאכוף את זכויות העובדים ולפעול להשבתם לעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!