
ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את ההסדר לקידום מתקנים אגרו-וולטאיים בישראל. לפי הצעת החוק, שמקדם משרד האנרגיה והתשתיות, יינתן פטור זמני של שנה מהיטל השבחה על הקמת מתקנים אגרו-וולטאים, מתקנים לייצור חשמל באמצעות פאנלים סולאריים המוקמים בשטחים חקלאיים, תוך שילוב בין הפקת אנרגיה מתחדשת לבין המשך הפעילות החקלאית בקרקע.
המשמעות היא שבעלי קרקע שיקימו מתקנים אגרו-וולטאיים במהלך תקופת הפטור לא יידרשו לשלם היטל השבחה – תשלום חד-פעמי המוטל בדרך כלל בעקבות עליית ערך הקרקע כתוצאה מאישור תוכניות בנייה או שינויי תכנון.
במסגרת ההסדר יינתן גם פטור זמני מהיטלי תיעול וסלילה עבור עבודות הנדרשות להקמת מתקנים סולאריים, כל עוד לא חל שינוי בייעוד הקרקע. את הפיצוי לרשויות המקומיות על אובדן ההכנסות מההיטלים צפויה להעביר רשות מקרקעי ישראל.
חלק מתוכנית רחבה יותר
הפטור הזמני שמקדם משרד האנרגיה הוא חלק מתוכנית רחבה יותר להרחבת ייצור האנרגיה האגרו-וולטאית בישראל, תחום שנחשב עדיין צעיר יחסית בארץ ובעולם. במשרד האנרגיה מקווים כי הפחתת עלויות ההקמה ויצירת ״חלון הזדמנויות״ כלכלי לשנה הקרובה, יעודדו יזמים וחקלאים להקים מתקנים נוספים.
על פי משרד האנרגיה, הפטור הזמני נועד לספק ודאות ליזמים ולאפשר את המשך קידום התחום, עד לגיבוש הסדר קבוע בנושא היטלי ההשבחה למתקנים אגרו-וולטאיים על ידי צוות בין-משרדי.
עתיד של חקלאות ואנרגיה מתחדשת
במשרד מעריכים כי עד שנת 2035 ניתן יהיה להקים בישראל מתקנים אגרו-וולטאיים בהיקף של כ-5,000 מגה- וואט. לדבריהם, הצלחת המהלך עשויה לחזק הן את הביטחון האנרגטי ואת תחום האנרגיות המתחדשות, והן את החקלאות הישראלית.
רון אייפר, ראש החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, אמר: ״היום התקדמנו עוד צעד במימוש החזון שלנו להפוך את ישראל לראשונה בעולם בתחום האגרו-וולטאי, שכן אנחנו מובילים גם בחקלאות וגם בייצור אנרגיה מתחדשת מהשמש. להערכתנו, חלק משמעותי מהאנרגיה המתחדשת שתוקם בישראל בעשור הקרוב תהיה משולבת בחקלאות דבר שיעזור לנו לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת ובמקביל לשמור על בטחון המזון והבטחון באנרגיה של ישראל״.


