דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

צרפת / מקרון הושבע לנשיאות: "אירופה והעולם כולו זקוקים לצרפת חזקה"

הנשיא הצעיר ביותר בתולדות הרפובליקה הושבע בארמון האליזה לפי כללי הטקס, אך האתגר הפוליטי עדיין לפניו: הבחירות לאסיפה הלאומית, שבהן למפלגתו אין אף נציג מכהן

נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
אוריאל לוי

גשום, מתבהר, גשום… כך היה מזג האוויר בפריז אתמול (ראשון), בבוקר, שעה ששרביט הנשיאות הועברה לעמנואל מקרון, הנשיא השמיני לרפובליקה החמישית של צרפת. הנשיא הצעיר ביותר מאז נפוליאון (וה-25 מאז המציא נפוליאון את התפקיד ב-1848) הושבע לנשיאות בארמון האליזה, על לפי כללי הפרוטוקול המשלב טקסיות מלוכנית וטקסטים רפובליקנים. לורן פביוס, שהיה ראש ממשלתה הצעיר ביותר של הרפובליקה החמישית כשהתמנה לתפקיד ב-1984, ושימש כשר החוץ בממשלתו של פרנסואה הולנד, השביע את מקרון לתפקיד.

היתה זו הפעם הראשונה בה נערך הטקס ביום ראשון, יום המיסה הנוצרית, אולם בשונה מטקס ההשבעה שנערך לנשיא טראמפ בוושינגטון מוקדם יותר השנה, הטקס בארמון האליזה היה חילוני למהדרין. פביוס השביע את מקרון לשמור על צרפת כמדינה דמוקרטית, חופשית, חילונית וסוציאליסטית, לפתח את התרבות הצרפתית, לשמור על השפה הצרפתית, ולדבוק בערכי האומה הצרפתית.

נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).

"העולם כולו צפה במערכת הבחירות שלנו, בכל מקום אנשים שאלו את עצמם האם העם הצרפתי יביט לאחור על עברו המדומה, האם הצרפתים יתעלמו מההתקדמות שעברה על העולם, יוותרו על הישגי הדמוקרטיה, יאחזו ברוח הפלגנות ויפנו את גבם לאור, או שנהפוכו: יחבקו את העתיד ויתאחדו מחדש סביב הערכים שהפכו אותנו לאומה נהדרת". כך פתח מקרון את נאום ההשבעה שלו, שבוע לאחר שהביס את מארין לה-פן בבחירות.

"אירופה והעולם כולו זקוקים לצרפת חזקה", אמר מקרון במבט נחוש. הנשיא החדש המשיך ושיבח את כל אחד משבעת הנשיאים שקדמו לו, מאז הקים שארל דה-גול את הרפובליקה החמישית בשנת 1958, תוך שהוא מפרט בכמה מילים את האתגרים אותם צלח כל מנהיג. את קודמו בתפקיד, פרנסואה הולנד, שיבח על כך "שהנהיג את הסכם פריז להפחתת גזי החממה, והגן על האומה הצרפתית בעולם מוכה טרור."

בהמשך נאומו התייחס מקרון לשני אתגרים מרכזיים העומדים בפני האומה הצרפתית: להביא לצמיחה כלכלית וטכנולוגית שאפיינה את צרפת מאז שנוסדה, ולהבטיח את ביטחונם של כל אזרחי צרפת. לאתגר השני, המאבק בטרור, הקדיש מילים רבות בהרבה מאשר לראשון. ברוח סיסמת המהפכה הצרפתית אמר מקרון כי ""העולם זקוק למה שהגברים והנשים בצרפת תמיד חשבו: חוצפתה של החירות, הדרישה לשוויון, והכמיהה לאחווה."

סלפי באליזה – ביתה ונכדתה של הגברת הראשונה בריג'יט מקרון מצטלמות בביתן החדש.

טקס ההשבעה נערך שעות ספורות לאחר שהגיע מקרון לארמון האליזה. על פי הפרוטוקול הצרפתי של חילופי הנשיאים, עם הגעתו לארמון קיבל הנשיא הנכנס את הגישה לנשק הגרעיני בו מחזיקה צרפת. לאחר שבריטניה תשלים את הליך עזיבת האיחוד האירופי ב-2019, צרפת בהובלת מקרון תהפוך למדינה היחידה באיחוד האירופי המחזיקה בנשק גרעיני. היא גם תהיה המדינה היחידה באיחוד שיש לה זכות וטו ומושב קבוע במועצת הביטחון של האו"ם. מקרון נועד עם הנשיא פרנסואה הולנד כשעה ארוכה על ענייני השעה. בסוף שיחתם בירך הולנד את מקרון, עזב את הארמון והפקיד אותו בידיו של הבנקאי הצעיר שנבחר לנשיאות במערכת הבחירות הראשונה שניהל בחייו.

לאחר ההשבעה יצא הנשיא החדש לחצר הארמון, שם ניגנה תזמורת כלי נשיפה צבאית את "המרסייז" המפורסם. לאחר תרועות המרסייז נורו 21 פגזים. על פי מסורת חיל הים בימי המלוכה (עד המאה ה-18) נהוג היה לירות 101 פגזים כשיורש העצר נכנס לארמון. מאז הקמת הרפובליקה החמישית יורים רק 21 פגזים מעל נהר הסיין, סמוך לקבר נפוליאון. נציין כי מדי שנה ביום הבסטילייה (ה-14 ביולי) נערך טקס דומה, בו נורים 21 פגזים להוקרת המהפכה הצרפתית. על רקע ירי הפגזים, הועברה למקרון הסמכות לפקד על הצבא, שרק לפני 100 שנים אחז בטריטוריות נרחבות ברחבי העולם. רמטכ"ל מעוטר דרגות, שהחזיק חרב בידו הימנית, פירט לפניו את שמות הבטליונים כגון "צי הים התיכון", "הבטליון השלישי" וכדומה. בהמשך נסע הנשיא החדש ברכב פתוח, כשהוא מוקף פרשים מהודרים בכובע בסגנון נפוליאוני.

לאחר ההשבעה נערכה בארמון ארוחת צהריים חגיגית בהשתתפות 300 אורחים. בהמשך נסע מקרון לאנדרטת החייל האנונימי בפריז, ואחר הצהריים ערך פגישה ראשונה עם ראשת עיריית פריז אן אידלגו.

https://twitter.com/LCI/status/863793205678137344

משימתו הראשונה של מקרון היום (שני) תהיה למנות את ראש ממשלה, שימנה את שרי הממשלה שמקרון יבחר. אבל האתגר הפוליטי הבא שלו מורכב בהרבה: לצלוח את הבחירות לאסיפה הלאומית של צרפת שייערכו בחודש הבא, שבה מפלגת המרכז החדשה שהקים מתחילה מאפס – ללא נציג מכהן אחד.

https://twitter.com/LCI/status/863757107778244608

האסיפה הלאומית מוגדרת אמנם כבית הנבחרים התחתון בצרפת, אך נחשבת לחשובה יותר מבין שני בתי הנבחרים במדינה ומהווה את הרשות המחוקקת. האסיפה מורכבת מ-577 נציגים, שכל אחד מהם מייצג מחוז בחירה שבו כמאה אלף אזרחים בממוצע. הנציג צריך להיבחר במעל 50% מקולות המחוז, ובמידת הצורך נערך סיבוב שני. על מנת להקים קואליציה באסיפה הלאומית יזדקק מקרון לתמיכתם של 289 צירים. אולם כרגע כלל לא ברור כמה צירים ייבחרו ממפלגתו של מקרון, "קדימה!", שכרגע אינה מיוצגת בפרלמנט בכלל.

מקרון הבטיח להביא חברי פרלמנט חדשים, שיפיחו רוח רעננה במערכת הפוליטית של צרפת. ביום חמישי פרסמה מפלגתו החדשה של מקרון את שמותיהם של 428 המועמדים מטעמה לאסיפה הלאומית, ביניהם 214 גברים ו-214 נשים. בדומה לנשיא הטרי, 52% מהמועמדים לא נבחרו מעולם בשום מערכת בחירות, וכוללים לוחמת שוורים, שופט שהרבה לעסוק בתיקי שחיתות, טייסת חיל האוויר הצרפתי ששירתה בסוריה, וחוקר מתמטיקה בעל שם עולמי. אם מקרון לא יזכה ברוב באספה הלאומית, הוא יאלץ להדיח כמה מהשרים שימנה בשבוע הקרוב, לפי דרישות המפלגות שיסייעו לו.

בחודש ספטמבר הקרוב ייערכו בחירות למחצית ממושבי הסנאט הצרפתי – הבית העליון. הסנאט מרכיב את הוועדות המפקחות על הממשלה, ונחשב לבית הנבחרים הפחות חשוב בצרפת. מחצית מצירי הסנאט – בו 348 צירים המכהנים 6 שנים – מתחלפים אחת לשלוש שנים בבחירות עקיפות בהן מצביעים כ-150,000 צירים. גם כאן תצטרך מפלגתו של מקרון, שאין לה ולו נציג אחד בבתי הנבחרים, להוכיח את עצמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!