דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה וחברה

כלכלה וחברה / הכלכלן הראשי באוצר: בישראל מוביליות חברתית גבוהה ביחס לעולם

ע"פ מחקר שנערך במשרד הכלכלן הראשי, ילידי 1985-1975 משתכרים בבממוצע יותר מהוריהם | נתון מפתיע ביחס לעובדה שהפערים החברתיים-כלכליים רק העמיקו בעשורים האחרונים | יתכן שההסבר צריך להדאיג את ילידי המאה ה-21

ילדים בגן משחקים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לפולד / פלאש90).
ילדים בגן משחקים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לפולד / פלאש90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה, פרסם אתמול (שני) את ממצאי המחקר שנערך במשרדו באשר למוביליות החברתית בישראל ולאפשרות שיש לילדים שנולדו למשפחות ממעמד כלכלי נמוך לשפר את מצבם הכלכלי בבגרותם. על פי נתוני המחקר שפרסם נווה, בישראל נתונים חריגים בתחום זה המצביעים על מוביליות חברתית גבוהה מחד, המתקיימת כביכול במקביל לרמת אי-שוויון גבוהה מאידך. הנתונים מפתיעים כי נהוג להבחין בקשר שלילי בין מוביליות לאי-שוויון.

אנשי משרד הכלכלן הראשי השוו בין נתוני השכר של ילידי 1985-1975 בשנים 2014-2011, כלומר בהיותם בני 39-26, ובין נתוני השכר של הוריהם בעת שהיו בשנות החמישים לחייהם. מניתוח הנתונים בהסתכלות כללית על כלל האוכלוסיה עולה כי הסיכוי של ילד להורים במעמד כלכלי נמוך לעלות במעלה הסולם הכלכלי, גבוה בישראל לעומת מדינות אחרות. כך לדוגמא רק 27.7% מהילדים שהוריהם מתקיימים משכר נמוך (נמצאים בחמישון התחתון) ישארו גם בבגרותם ברמת שכר נמוכה. נתון הנמוך בכ-6% מהנתון המקביל בארצות הברית.

עם זאת מציין הכלכלן הראשי כי הסיכוי של ילד שהוריו נמצאים בחמישון התחתון להגיע לחמישון העליון נמוך יחסית לעולם ועומד על 10.5%. נתון הקרוב למקבילו בארצות הברית (בה רמת מוביליות נמוכה) ונמוך מהנתונים המקבילים בקנדה ודנמרק (בהן קיימת רמת מוביליות גבוהה). כלומר, על פי המחקר הנוכחי של הכלכלן הראשי, לילדים ממשפחות מעוטות הכנסה סיכוי גבוה לשפר את מצבם היחסי אך סיכוי נמוך להגיע לראש הסולם כשהסיבה לכך נעוצה בפערים הגדולים בישראל בין עשירים לעניים "ככל ששלבי הסולם רחוקים זה מזה קשה יותר לטפס במעלה הסולם".

בין ההסברים האפשריים אותם מציג הכלכלן הראשי להיותה של ישראל חריגה במתאם שבין אי-השוויון למוביליות חברתית, הוא מעלה את היותה של ישראל חברת מהגרים, שכן בחברת מהגרים ישנו פער משמעותי באפשרויות הכלכליות בין דור ההורים הנאלץ להתמודד עם קשיי הגירה ושפה לבין דור הילדים שגדל בארץ.

הנתון המעניין הנוסף שמציג המחקר ביחס למוביליות שבין חמישוני הכנסה מעיד על כך שבחמישון העליון נרשמת רמת מוביליות נמוכה יותר בעוד שבשלושת החמישונים האמצעיים רמת המוביליות גבוהה יחסית.  אם ניקח לדוגמא ילד שהוריו ממוקמים בחמישון האמצעי ניתן לראות כי סיכוייו למצוא את עצמו בחמישונים השני, השלישי והרביעי דומים יחסית (מעט מעל ל-20% בכל חמישון). לעומתו, ילד שהוריו ממוקמים בחמישון העליון רושם סיכוי גבוה מאוד (33.5%) להישאר בחמישון העליון גם בבגרותו.

בניין משרד האוצר. צילום ארכיון: פלאש 90
בניין משרד האוצר. צילום ארכיון: פלאש 90

התכנסות בין קבוצות אוכלוסיה שונות

פילוח הנתונים לקבוצות אוכלוסייה מעיד על התכנסות הפערים שבין אוכלוסיות המגיעות מרקעים שונים. בעוד שבדור ההורים הפערים בין ילידי הארץ ויוצאי מדינות אירופה ואמריקה לבין יוצאי אתיופיה, ערבים וחרדים היתה מובהקת מאוד, בדור הילדים קיימת התכנסות של הנתונים. השפעת המוצא או הלאום על הפערים בהכנסות יורדת כך שהאחוזון הממוצע של כל אוכלוסיה בנפרד מתקרב לקו האמצע. מצבם של יוצאי אתיופיה, הערבים ועולי ברה"מ משתפר ביחס לכלל האוכלוסיה ומצבם של יוצאי אירופה וילידי הארץ יורד לכיוון הממוצע של כלל האוכלוסיה. בנושא זה חריגה אוכלוסיית החרדים שמתרחקת מקו האמצע ויורדת מאחוזון הכנסה ממוצע של 42% לאחוזון 36%.

המחקר שמציג הכלכלן הראשי מתייחס למצב של ילידי סוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים לעומת דור ההורים. בחיבור בין אי-שוויון למוביליות חברתית קיים פגם שכן אי-השוויון מתקיים היום בעוד שהתנאים למוביליות החברתית נוצרו לפני שנים בזמן שהעובדים של היום היו ילדים. מאז שילדי שנות השבעים למדו במערכת החינוך השתנתה החברה הישראלית ועברה מהפכה ניאו-ליברלית של הפרטה ודלדול השירותים הציבוריים והקצנה של הפערים החברתיים. לכן נשאלת השאלה האם הילדים של היום יוכלו ליהנות מאותה מוביליות חברתית? ככל שהמדינה מסירה את אחריותה מהמערכות הציבוריות ומעבירה את האחריות לפרטים וככל שאי-השוויון עולה כך ניתן להניח שבעלי האמצעים יוכלו לספק חינוך טוב יותר לילדיהם לעומת מחוסרי האמצעים ולהביא את ילדיהם לנקודת מוצא טובה יותר בכניסה לשוק העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!