דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / חשד: טראמפ חשף מידע מודיעיני רגיש בפגישה עם בכירים רוסים

הוושינגטון פוסט דיווח הלילה (ג'), כי במהלך פגישה שערך עם שר החוץ הרוסי ושגריר רוסיה בארה"ב, חשף הנשיא מידע שהעבירה שותפה של ארה"ב | על אף העובדה כי לא מדובר במעשה פלילי, בכירים בממשל טענו כי הדבר עשוי להסב נזק מדיני ומבצעי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בבית הלבן ב10.5.17 (צילום: Russian Foreign Ministry via AP).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בבית הלבן ב10.5.17 (צילום: Russian Foreign Ministry via AP).
אוריאל לוי

חשד: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף בפני שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, והשגריר הרוסי בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, מידע על תכנית פעולה של ארגון דאע"ש, שנחשב כמסווג ביותר, במהלך פגישה שערכו השלושה בבית הלבן בשבוע שעבר, כך דיווח הלילה (שלישי) העיתון וושינגטון פוסט. לברוב אמר הבוקר כי "הדיווחים על כך שטראמפ העביר לרוסים מידע מודיעני מסווג – מזויפים"

על פי הפרסום, המידע שטראמפ העביר נאסף על-ידי שותפה של ארה"ב דרך הסכם שיתוף מודיעיני, שנחשב רגיש עד כדי כך שחלק מהפרטים לא מועברים גם לבנות ברית והוא מועבר באופן מוגבל גם בממשל האמריקאי. עוד מסרו בכירים לעיתון כי חשיפת המידע מסכנת מקור מודיעיני קריטי שאוסף מידע על דאע"ש. עוד עולה מהפרסום כי השותפה המודיעינית לא נתנה לארה"ב אישור לשתף את הפרטים עם רוסיה, ובכירים בממשל אמרו שבהחלטה זו טראמפ מסכן את שיתוף הפעולה עם בת הברית שיש לה מודיעין בתוככי ארגון דאע"ש.

הממשל האמריקאי הכחיש הבוקר  את הידיעה וטען כי טראמפ לא העביר מידע סודי אודות פעילות צבאית של ארה"ב או של אף אחת משותפותיה. לאחר ההכחשה פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כי שני בכירים בממשל אימתו את הדלפת המידע הסודי לשר החוץ הרוסי.

"הנשיא ושר החוץ סקרו מידע על איומים משותפים מארגוני טרור כולל איומים על תעופה" אמר היועץ לביטחון לאומי, הגנרל ה. ר. מקמסטר, שהשתתף בפגישה, "בשום שלב לא נדונו מקורות מודיעיניים או שיטות איסוף מודיעיניות, כמו גם פעילויות צבאיות שלא היו ידועות כבר לציבור". עם זאת, יש לציין כי בידיעה שפורסמה בוושינגטון פוסט לא נטען כי טראמפ חשף מקורות ושיטות איסוף מודיעין או פעילויות צבאיות.

אנשי הסגל של הבית הלבן הודיעו כי טראמפ יערוך שיחה טלפונית עם עבדאללה מלך ירדן היום בבוקר. שיחה זו, שהוכנסה לסדר היום של הנשיא לאחר פרסום הידיעה, מעלה את החשד כי ירדן היא המדינה שנפגעה מהדלפתו של טראמפ. ההערכה כי מקור המודיעין הוא בירדן, נתמכת גם מהמידע שפורסם בתקשורת בשנים האחרונות, ובספרו של חתן פרס פוליצר, ג'ובי ווריק, "דגלים שחורים – העליה של דאע"ש", לפיו ירדן מפעילה כמה סוכנים בארגון דאע"ש עוד מראשית ימיו. על מידע לא מאומת, שפורסם ברשת טלוויזיה סורית, אחד הסוכנים הירדנים שהגיע לדרגת אמיר בדאע"ש נמלט לאחרונה מסוריה במבצע מורכב שיוחס ליחידות מיוחדות בצבא ארה"ב. הוא חולץ באמצעות מסוק, בין הערים א-רקה ודיר א-זור,לאחר שארבעה נוסעים שהיו איתו ברכב חוסלו.

חשוב לציין כי כנשיא, יש לדונלד טראמפ את הסמכות להסיר סיווג ביטחוני כמעט מכל מידע, ולכן לא נראה שהוא עשה פעולה שאינה חוקית. אך בכירים בממשל האמריקני הביעו דאגה מהדרך בה טיפל טראמפ במידע כה רגיש, כמו גם מרמת ההבנה שהראה ביחס לתוצאות של צעד כזה. לטענתם, חשיפה של זרם מודיעיני שסיפק תובנות קריטיות על דאע"ש, עלול לפגום ביכולת של ארה"ב ובנות בריתה לזהות איומים עתידיים.

"אני בשוק מוחלט" אמר, לוושינגטון פוסט, בכיר אמריקני לשעבר המקורב לבכירים בממשל טראמפ, "טראמפ נראה לא זהיר ולא מבין את חשיבות הדברים שהוא מתמודד איתם, בייחוד כשמדובר במודיעין וביטחון לאומי, וכל הבעיות שיש לו עם רוסיה מטילות עננה על הנושא".

הוושינגטון פוסט הודיע כי הוא נמנע מלפרסם חלק מהמידע כי כמה בכירים הפצירו בהם שהגילוי עלול להעמיד בסכנה מיידית "יכולות מודיעיניות". סוכנות הביום המרכזית (CIA) והסוכנות לביטחון לאומי (NSA) סירבו להשיב לבקשת תגובה של כתב של הוושינגטון פוסט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!