
דרך קצרה מובילה מ"הפצת פייק" נגד מערכת המשפט ל"הכחשת פסקי דין מחייבים, להתעלמות מחובות על פי חוק, ואף ל'פִּתְרוֹן' מחלוקות בכוח ובאלימות", כך אמר היום (שני) נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית בכנס לשכת עורכי הדין באילת. "הפצת הפייק להופכת למהלך משלים להקצנת השיח כלפי מערכת המשפט. הפייק מכין את הקרקע, והאלימות צומחת פרא".
לדברי עמית, פייקים על מערכת המשפט הופצו בין היתר בנושא הכותל ("נפוצו כותרות שלפיהן בג"ץ קבע הסדרי תנועה בכותל, אך ההחלטה עוסקת באכיפת עמדה של הממשלה עצמה); ובנושא הפרימטר ברצועת עזה ("מדובר במיחזור של פייק ישן על עתירות שנדונו ב-2018"). הוא טען שגם הטענה ש"בחר את עצמו" לנשיא העליון היא פייק שכן, "בחירתי נעשתה בהחלטה של הוועדה לבחירת שופטים, וכמובן שבהצבעה זו לא השתתפתי בעצמי".
לדברי עמית, "לאחרונה אנו עדים להשתלחויות גם כלפי חברי המשנה לנשיא, השופט נֹעם סולברג, עקב מילוי תפקידו כיו"ר ועדת הבחירות – השתלחויות אישיות ובוטות שמימד הפייק ניכר גם בהן". נשיא העליון התייחס לחששות ביחס לטוהר הבחירות: "לפני יותר מחמש שנים התייחס לכך השופט פוגלמן, בתפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בציינו כי תכנֵי 'דיפ פייק', ואני מצטט, 'עלולים לערער בקרב הציבור את האמונה בכך שיש אמת בבחירות בכלל'. מכאן שגלומה בהם סכנה לעצם קיום הליכי הבחירות ולקיום המערכת הדמוקרטית".
שר המשפטים יריב לוין הגיב לדברי עמית: "מי שנבחר כחוק לא צריך להסביר כל כך הרבה שכך היה. רק מי שיודע ש'בחירתו' נעשתה באופן בלתי חוקי, נדרש להסברים ולתירוצים בלתי פוסקים. השופט עמית רוחש בוז עמוק לציבורים עצומים. בהתנשאות הוא רומס את הכרעת העם ואת מעמד הממשלה והכנסת. אבל, גם הוא יודע שיש דבר אחד שאי אפשר לכפות על הציבור בשום צו – אמון. והציבור אינו מאמין לו ואינו מכיר בו".
היועמ"שית: "אנחנו ב'פאזה' קיצונית יותר של הרפורמה המשפטית"
"הכרסום בחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית הואץ מאוד בתקופת המלחמה", טענה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. "אנחנו מצויים במה שניתן לכנות שלב ב' של הרפורמה המשפטית, 'פאזה' קיצונית יותר של המהלך. אם בעבר התייחסנו לכך שדמוקרטיות נופלות בצעדים קטנים, בשל הקרבה לתום הקדנציה של הכנסת הנוכחית נפתח מרוץ לחיסול המוסדות הדמוקרטיים".
"אלמלא נתעשת, ויפסקו פעולות מצד גורמי שלטון לקעקוע מעמדה של הרשות השופטת, לא ירחק היום שבו פסק דין של בית המשפט ייתפס בעיני הציבור כבלתי מחייב", אמרה היועמ"שית, "רצונה של הממשלה ותו לא הוא שייקבע, בלי בלמים, בלי דמוקרטיה". לדבריה, "לא ניתן לשתף פעולה, מבחינה משפטית, עם מצב שבו ביד אחת הממשלה מגבירה את הנטל על המשרתים; וביד השנייה הממשלה מאפשרת השתמטות המונית, ויש שיאמרו אף מעודדת אותה. התנערות הממשלה מהחלטות בית המשפט פוגעת בגיוס, ואת המחיר משלמים המשרתים".
הפצ"ר אופיר: "אנחנו חלק מהמערך המבצעי"
הפרקליט הצבאי הראשי אלוף איתי אופיר גם נשא דברים בכנס, לאחר שבשנה שעברה הפצ"רית דאז יפעת תומר ירושלמי, שמאז נפתחה נגדה חקירה בחשד לשיבוש הליכי משפט והודחה מצה"ל, לא הורשתה לעשות זאת בהחלטת השר ישראל כ"ץ.
"כניסתי לתפקיד ברגע של משבר קשה עבור הפרקליטות הצבאית מחייבת אותי לפעול להשבת אמון המפקדים בצה"ל, המשרתים והציבור הישראלי במערכת המשפטית בצה"ל", אמר האלוף אופיר. "תפיסתה של הפרקליטות הצבאית בראייתי היא לא תפיסה של 'מתבוננים מהצד' המשקיפים על הנעשה בצה"ל וקובעים לו סייגים וגדרות. להפך: הפרקליטות הצבאית היא חלק מהמערך המבצעי של צה"ל, שייעודו לשמור על ביטחון המדינה ואזרחיה, לנצח במלחמה, ובתוך כך עלינו להבטיח כי צה"ל עושה זאת בהתאם לדין.
"תפישתי היא שהמפקד אינו מקבל החלטה, ולאחריה 'ממתין לאישור משפטי'. הוא
פועל מלכתחילה יחד עם היועץ המשפטי, כחלק מהצוות שלו, לטובת קבלת ההחלטה הטובה ביותר במכלול השיקולים".


