דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנומרטור

כלכלה וחברה / חברי הכנסת נגד ה'נומרטור': "כלי דרקוני לחסימת כל הצעת חוק"

חברי הכנסת זהבה גלאון, מיקי לוי ומשה גפני הניחו לאחרונה הצעות חוק לביטול ה'נומרטור' | בפועל, משמש הנומרטור לסכל הרחבה תקציבית, והשקעה כספית בחקיקה חברתית | ח"כ מיקי לוי: "גם חברי כנסת מתוך הקואליציה מבינים את הנזק שהכלי הזה יוצר"

ח"כ משה גפני וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90).
ח"כ משה גפני וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בימים האחרונים שלוש הצעות חוק הונחו על שולחן הכנסת לביטול הנומרטור. ההצעות שגובשו על ידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ח"כ ומיקי לוי (יש עתיד), שלושתם חברי ועדת הכספים, שראו מקרוב את ההשפעות ההרסניות של הנומרטור על תהליכי החקיקה ויכולת קבלת ההחלטות של נבחרי הציבור. בהמשך הצעות החוק צפויות להתאחד, והממשלה צפויה להתנגד.

ח"כ מיקי לוי נימק את הצעת החוק שלו כשאמר ל'דבר ראשון', "הנומרטור פוגע קשות בריבונותה של הכנסת ובכוחם של חברי הכנסת להתוות סדרי עדיפות תקציביים. אין ספק כי יש צורך באיזון ובשמירה על מסגרת תקציבית על מנת לחזק את היציבות הכלכלית של המשק. על כך אין איש חולק. יחד עם זאת הנומרטור הפך לכלי דרקוני לחסימת כל הצעת חוק תקציבית טובה ככל שתהיה, ללא לכל שיקול דעת, בצורה טכנית. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת. לא ייתכן שנוסחה מתמטית תכתיב את סדרי העדיפויות בדמוקרטיה במקום הממשלה והכנסת. צריך לשים לכך סוף". עוד הוסיף לוי כי, "הצעת החוק שהגשתי מבקשת לבטל את הנומרטור לאלתר ואין לי ספק שהיא תזכה לתמיכת חברים באופוזיציה ובקואליציה כאחד. גם חברי כנסת מתוך הקואליציה מבינים את הנזק שהכלי הזה יוצר וישמחו להוריד את האזיקים הללו מעל ידיהם".

ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90
ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90

מהו הנומרטור?

הנומרטור הוא כלל פיסקאלי שהצטרף עם אישור תקציב 2015-2016 לכלל ההוצאה ולכלל הגרעון. הנומרטור סופר למעשה את הוצאות הממשלה לשלוש השנים הבאות (מעבר לשנת התקציב הנוכחית). הנומרטור אוסף את תחזית התחייבויות הממשלה הנובעות מחקיקה, פסיקה, החלטות ממשלה, הסכמים ועוד. אליהן מוסיף הנומרטור את תחזית הגדילה של האוכלוסיה ומשתנים סטטיסטים נוספים להם יש משמעות תקציבית (לדוגמא הארכת גיל הפנסיה כתוצאה מגדילת תוחלת החיים).

אל תחזית התחייבויות הממשלה, המכונה 'הטייס האוטומטי', מצרפים את תחזית ההכנסות, תחזית הגירעון ותחזית צמיחת התמ"ג. בסופו של דבר הנומרטור בוחן האם בשנים הבאות צפויה הממשלה לחרוג מכלל ההוצאה וכלל הגרעון. במצב כזה, עבור כל החלטה ממשלתית בעלת משמעויות תקציביות עתידיות תצטרך הממשלה להראות מקור תקציבי עתידי, בין אם בהגדלת ההכנסות או בקיצוץ הוצאות.

למעשה, משמש הנומרטור כלי לריסון תקציבי שנועד למנוע חקיקה שיש בה הגדלת הוצאות הממשלה. מדובר בכלי בעייתי ביותר שכן הוא נסמך על תחזיות עתידיות שאמינותן מוטלות בספק. קל להדגים את העניין דרך התבוננות על תחזיות הכנסות המדינה ממיסים, כפי שמפרסם משרד האוצר בכל שנה. לתחזיות אלה נטיה להערכת חסר של הכנסות המדינה ממיסים, כך שבכל שנה משרד האוצר מעדכן את התחזית כלפי מעלה במהלך השנה.

מדוע יוצאים חברי ועדת הכספים נגד הנומרטור?

ההחלטה של חברי ועדת הכספים לגבש הצעות חוק לביטול הנומרטור אינה מפתיעה. כבר במהלך 2016, בזמן הדיונים על התקציב הדו שנתי, הצהיר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני על כוונתו לפעול לביטול הנומרטור. גפני אמר אז, "העברות לא מסבירים, רוצים חוק הסדרים ענק, תקציב אחת לשנתיים ובסוף גם יש נומרטור. מה יהיה לנו לעשות פה? שיביאו לנו מוצצים ויסגרו את הבניין הזה".

חברי הכנסת, נבחרות ונבחרי הציבור, חשים כי הנומרטור הוא כלי בידי משרד האוצר לעקוף את יכולתם לקבל החלטות ביחס לתקציב. "הנומרטור יהיה התירוץ שירצו לפסול יוזמות חברתיות", אמר גפני באותם הדיונים על התקציב הדו שנתי. באותה העת הגיבו אנשי משרד האוצר לדבריו כשאמרו כי "הנומרטור הוא כלי חשוב לריסון תקציבי". ככל שהדיונים על התקציב התקדמו, החריף גפני את עמדתו והבטיח לפקידי האוצר כי הוא יגיש הצעת חוק לביטול הנומרטור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!