דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ראש ה-FBI לשעבר יפקח על חקירת קשרי טראמפ עם רוסיה

משרד המשפטים האמריקני מינה את רוברט מולר לתפקיד חוקר מיוחד שיזכה לסמכויות נרחבות בניהול החקירה, ויוכל לתבוע במידת הצורך | מולר יוכל לחקור לא רק את מערכת הבחירות אלא גם אירועים כמו פיטוריו של ראש ה-FBI בשבוע שעבר

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב ב-2016. (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב ב-2016. (צילום: סוכנות AP).

רוברט מולר, מי שעמד בעבר בראשות לשכת החקירות הפדרלית (FBI), מונה לחוקר מיוחד בבדיקת המעורבות הרוסית בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, כך הודיעה הלילה (חמישי) מחלקת המשפטים האמריקנית. למולר הוענקו סמכויות חקירה נרחבות הכוללות כל אפשרות לבדיקה של כל פעולה החשודה בעיניו כמפוקפקת של מקורבי הנשיא דונלד טראמפ. גם בדיקת פיטוריו הפתאומיים של ג'יימס קומי, ראש ה-FBI עד השבוע שעבר, נמצאת בתחום סמכויותיו, אך טרם נודע אם אכן תיחקר.

ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני (AP Photo/J. Scott Applewhite)
ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני (AP Photo/J. Scott Applewhite)

מינויו של מולר על ידי מחלקת המשפטים, מהווה הכרה בדרישה הציבורית, ההולכת וגדלה, להעביר את החקירה הטעונה מבחינה פוליטית לידיו של גורם חיצוני שזוכה לתמיכת שתי המפלגות הגדולות. הצעד בא אחרי שבועות בהם הועלו שאלות על מידת העצמאות של מחלקת המשפטים מהבית הלבן וחודשיים אחרי שהתובע הכללי, ג'ף סשנס, נאלץ להשעות את עצמו מהחקירה בשל קשרים עם הממשל הרוסי עליהם לא דיווח בזמן אישורו לתפקיד.

"אני מקבל על עצמי את האחריות הזו, ואמלא אותה כמיטב יכולתי", מסר מולר בהודעה שפרסם.

בהודעה שפרסם הבית הלבן, אמר טראמפ כי "כפי שציינתי מספר פעמים, חקירה יסודית תאשר את מה שאנחנו כבר יודעים – לא היה כל שיתוף פעולה בין מטה הבחירות שלי לכל ישות זרה. אני מצפה לסיום מהיר של העניין".

כחוקר מיוחד, ינהל מולר את חקירת המודיעין המסכל של ה-FBI, הבודקת אם רוסיה פעלה כדי להטות את תוצאות הבחירות שנערכו בארה"ב בנובמבר 2016, ואם אכן פעלה כך, האם הדבר נעשה בתיאום עם אנשיו של טראמפ. במידת הצורך תהיה לתובע המיוחד הסמכות להעמיד לדין כל אדם שיימצא מעורב בפשעים שייחשפו. המנדט שהוענק לו כולל בדיקת הקשרים הספציפיים בין טראמפ לרוסיה, אך גם "כל נושא שלה, או שעשוי לעלות, מהחקירה". נוסח כתב המינוי מרמז שמולר יוכל לבדוק גם פיטוריו של קומי – שחשף לציבור את קיומה של החקירה במהלך שימוע בקונגרס בחודש מרץ – כמו גם את השיחה שהתקיימה-כביכול בין טראמפ וקומי, בה ניסה הראשון לחבל בחקירת ה-FBI בעניינו.

במינויו של מולר, בחרה מחלקת המשפטים בדמות בעלת ניסיון עשיר במערכת אכיפת החוק האמריקנית. הוא עמד בראשות ה-FBI אחרי מתקפות ה-11 בספטמבר, והוביל את המאבק של הסוכנות בטרור במשך עשור. מולר, תובע פדרלי לשעבר, ששירת תחת ממשלים של שתי המפלגות ומונה לראשות הסוכנות ימים ספורים לפני המתקפות, הוערך כל כך על ידי הנשיא הקודם, ברק אובמה, עד שזה ביקש ממנו להישאר בתפקידו שנתיים נוספות מעבר לעשר שנות כהונתו.

חברי קונגרס, משני הצדדים, שיבחו את המינוי. הסנטורית הדמוקרטית הבכירה בוועדת הסנאט לענייני משפט, דיאן פיינסטיין, אמרה כי "לא היה יכול להיות מינוי טוב יותר לתפקיד הזה". ואילו ריצ'ארד בר, סנטור רפובליקני מקרוליינה הצפונית ויו"ר ועדת הסנאט לענייני מודיעין, כינה את המינוי "החלטה טובה".

"מינויו של מישהו כמו  בוב מולר לעמוד בראש כל חקירה שהיא, מבטיח לציבור האמריקני שאין כל התערבות לא ראויה בעצמאות של מחלקת המשפטים", אמר בר, שהוועדה בראשותו מנהלת חקירה משלה בנושא.

היועץ המשפטי של הבית הלבן קיבל את ההודעה על מינוי של מולר אחרי שהצו המיוחד בנושא נחתם. גורם בכיר בממשל תיאר את תגובתו של טראמפ למינוי כ"מדודה". אותו גורם אמר כי בקרב הצוות של הנשיא שוררת הסכמה רחבה כי מינויו של מולר תספק לטראמפ ולאנשיו את ההזדמנות "להתחייב ביתר שאת לקידום סדר היום שלנו".

מחלקת המשפטים הודיעה כי מולר התפטר מעבודתו במשרד עורכי הדין ווילמרהייל, על מנת לקחת על עצמו את התפקיד. באותו משרד יש לציין, מועסק גם ג'יימי גורליק, שייצג בעבר את ביתו של טראמפ, איוונקה. שותף אחר במשרד, רג'ינלד בראון, מייצג את פול מנפורט, שהיה יו"ר מטה הבחירות של טראמפ, ונאלץ להתפטר מתפקידו בשל קשריו עם רוסיה.

כחוקר מיוחד, מולר ייהנה מכל הסמכויות של התובע הראשי של ארה"ב, אם כי בסופו של דבר יהיה כפוף לסגן התובע הכללי רוד רוזנסטיין. הוא יכול להשאיר את החוקרים הנוכחיים בתפקידם או לבקש צוות חדש או נוסף, כולל חוקרים מחוץ למחלקת המשפטים.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!