דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האוניברסיטה העברית

בארץ / באוניברסיטה העברית לא תושר התקווה בסוף טקס "כדי לא לפגוע"

הוראתו של דיקן הפקולטה למדעי הרוח שלא לשיר את ההימנון הלאומי בטקס שיתקיים הערב מעוררות תגובות קשות | נתניהו: "החלטה מבישה, שיא של התרפסות" | ציפי לבני: "במקום לברוח מסמלים צריך לשמור על ישראל כמדינת העם היהודי עם שוויון לכל" | האוניברסיטה בתגובה: "אין בסיס לטענות"

האוניברסיטה העברית בירושלים (ארכיון. צילום: פלאש90).
האוניברסיטה העברית בירושלים (ארכיון. צילום: פלאש90).

בטקס הסיום של הפקולטה למדעי הרוח שיתקיים הערב (חמישי) באוניברסיטה העברית בירושלים לא יושר ההמנון הלאומי, התקווה, וזאת "כדי לא לפגוע" ברגשותיהם של הסטודנטים הערבים, כל על פי הקלטות שפורסמו היום בגל"צ. בקלטות ששודרו בתכנית בוקר טוב ישראל אומרת עובדת במשרד הפקולטה ששירת ההימנון לא תתבצע בגלל "הצד השני שמגיע" וכי ההוראה לא לשיר את ההמנון הגיע מלמעלה, כלומר מדיקן הפקולטה למדעי הרוח.

בעוד טקסים ממלכתיים מחויבים מוסדות אקדמיים לסיים בשירת התקווה, בטקסים אקדמיים אין הם מחויבים לכך בחוק. לפי פרסום בגל"צ, גם בשנה שעברה החליטה האוניברסיטה שלא לשיר את ההמנון בסיום הטקס, החלטה שעוררה התנגדות בקרב סטודנטים ופוליטיקאים. גם השנה עוררה החלטה זו התנגדות רבה מצד גורמים מכל רחבי הקשת הפוליטית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדברים ואמר "ההחלטה בפקולטה למדעי הרוח של האוניברסיטה העברית היא מבישה. זה שיא של התרפסות, ההיפך מגאווה לאומית. אנחנו גאים במדינה שלנו, בדגל שלנו, בהמנון שלנו, וזה רק מחזק את דעתי להעביר את חוק הלאום שאנחנו מובילים, כדי לעגן בחוק את הסמלים הלאומיים שהם כל כך יקרים לנו".

שר החינוך ויושב ראש המל״ג נפתלי בנט שוחח הבוקר עם נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים פרופ׳ בן ששון ואמר לו כי גם בטקסים שאינם ממלכתיים, השיקול אם לשיר את התקווה לא יכול להיות מושפע משיקול פגיעה ברגשות שהרי אחד מסמליה של מדינת ישראל לא מהווה פגיעה כלשהי. עוד הוסיף כי האוניברסיטה העברית היא מוסד ציבורי של מדינת ישראל, וכי חופש אקדמי משמעותו לא פגיעה בערכי המדינה.

פרופ׳ בן ששון התחייב לוודא שהתקווה תנוגן בטקסים הממלכתיים, ובנוסף לכך לבדוק את האירוע הנקודתי עם הדיקן למדעי הרוח.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) ביקרה את ההחלטה ואמרה "התקווה היא ההמנון של מדינת ישראל. במקום לברוח מסמלים צריך לשמור על ישראל כמדינת העם היהודי עם שוויון לכל. החלטת האוניברסיטה העברית היא טעות – ומשחקת לידי קיצוני הימין".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), חבר ועדת החינוך של הכנסת, אמר "פרשת ההמנון באוניברסיטה העברית מצביעה על ליקוי מאורות. האם ראשי האוניברסיטה ייבקשו גם להסיר את המונח עברית משם האוניברסיטה כדי לא לפגוע ברגשותיהם של אחרים?
נראה כי אין ברירה ועל יו"ר המל"ג להוציא הנחיה גורפת לכלל האוניברסיטאות שבכל טקס רשמי שמקיימים יש להשמיע את ההמנון".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר "נדהמתי והתביישתי לשמוע שאוניברסיטה במדינת ישראל מסרבת לנגן את המנון המדינה בגלל שהוא מפריע למישהו. מדובר בהחלטה מקוממת ושערורייתית שאיננה מתקבלת על הדעת מצד מוסד לימודים ציבורי ובכיר כל כך במדינת ישראל. מה הצעד הבא? לעבור לדבר בשפה אחרת כי למישהו מפריע לשמוע עברית באוזן?

זו איננה "התחשבות" אלא תבוסתנות, פחדנות ואיוולת שאין להסכים להם. מדינת ישראל הינה מדינת הלאום של העם היהודי ואם שירת ההמנון בטקס רשמי של מוסד אקדמי מפריעה למישהו, הוא מוזמן לצאת או שלא ללמוד במוסד מלכתחילה."

מהאוניברסיטה העברית נמסר:

"הטקס האקדמי בפקולטה למדעי הרוח התקיים במתכונתו הנוכחית גם בשנים עברו ולא התקבלה כל החלטה חדשה "לבטל" את שירת ההמנון, על כן אין כל הצדקה לביקורת החריפה המופנית כלפי האוניברסיטה העברית

"בכל טקס ממלכתי המתקיים באוניברסיטה, מנוגן ההמנון הלאומי של מדינת ישראל כמקובל, והאמור אף הובהר על ידי נשיא האוניברסיטה לשר החינוך בשיחתם. בנוסף, הבהיר הנשיא כי ההחלטה כיצד יש לנהל את מאות הטקסים האקדמיים שמתקיימים באוניברסיטה, נתונה לראשי היחידות הממונות– האקדמיות והמנהליות –  וזה שנים שיש מגוון בדפוסי ההתנהלות שלהן.

"האוניברסיטה העברית מהווה סימן ומופת למצוינות וציונות למעלה מ – 90 שנה ואף |הוקמה על ידי ראשי הציונות של היישוב היהודי בארץ ישראל. לא ניתן לפקפק במחויבותה של האוניברסיטה כלפי מדינת ישראל ובתרומתה האדירה לכלכלת ישראל ולעיר ירושלים. האוניברסיטה מתמודדת על בסיס יומיומי עם קשיים הנובעים מעמידתה בקו הראשון של צרכי המדינה והעיר, המאבק המתמיד בחרמות האקדמיים ומתן מענה מקצועי לצרכי החינוך הישראלי והחינוך היהודי בעולם.

"האוניברסיטה העברית פועלת לפי חוקי ונהלי המדינה ומוסדותיה תוך שמירה על פלורליזם וכבוד של כל הבאים בשעריה. האוניברסיטה מאפשרת חופש אקדמי וחופש ביטוי בכל מסגרות פעילותה, וערכים אלה הם מאבני היסוד של האוניברסיטה העברית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!