דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

טבע ישראלי / עונת הקינון בעיצומה, בואו ניזהר שלא לפגוע בציפורים

העלייה בפופולריות של תחביב הצילום ומצלמות הטלפונים הניידים הביאו לעלייה במקרי הפגיעה בקני ציפורים - במיוחד ציפורים המקננות במחילות - ולסיכון הביצים והגוזלים | אז בפעם הבאה שאתם יוצאים לטבע, היזהרו שלא להפריע לבעלי הכנף

זוג שרקרקים מצויים, אף הם מקנני מחילות (צילום: יורם שפירר)
זוג שרקרקים מצויים, אף הם מקנני מחילות (צילום: יורם שפירר)

עונת קינון הציפורים נמצאת בעיצומה בימים אלו ממש. בעוד העיטים הגדולים כבר הפריחו את גוזליהם, ציפורים אחרות עסוקות בהאכלתם או בהענקת צל מהשמש. מינים אחרים עמלים קשה על חפירת מחילות, אוורור תנאי חוסר החמצן במחילות בהן הם מקננים, ושמירה על הטריטוריה.

הקינון, ודאי של עופות המקננים בכוכים ובמחילות באתרים נגישים וקרובים למקומות יישוב, הוא מחזה מרגשים ומרהיבים, המדגים את מלוא עצמתו של הטבע. אך בתוך ההתלהבות והסקרנות שמעוררים בנו מראות אלו, חשוב להיזהר שלא לגרום נזק לציפורים.

כחל, מקננת במחילות (צילום: Francesco Veronesi/wikimedia).
כחל, מקננת במחילות (צילום: Francesco Veronesi/wikimedia).

קרבתו של האדם עלולה להבהיל את בעלי הכנף ולגרם להם לנטוש את הקנים, ובכך לחשוף את הביצים והצאצאים לחום ולקרינה ישירה או, לחלופין, דווקא לחימום הנדרש בחלק מתקופת הקינון. כך עלול מחזור החיים הטבעי להשתבש, דבר ממנו יצאו יפסידו גם הטבע וגם האדם.

ברשות הטבע והגנים התריעו על התגברות התופעה של הטרדת הקנים ודוגרי מחילות בשנים האחרונות. העלייה בפופולריות של תחביב הצילום, הזמינות הגדולה של מצלמות הטלפונים הסלולריים, והשיתוף המתרחב ברשתות החברתיות, הביאו לכך שסקרנים וצלמים  – שהם אמנם אוהבי טבע בכל מאודם, אך אינם שומרי טבע בהכשרתם – מתקרבים לקנים בתקופה זו של הקינון, כדי לתפוס תמונה טובה שיוכלו לשתף עם חבריהם, אך בפועל יוצרים נזק גדול.

ציפור נוספת המקננת במחילות – כּוֹס הָחֳרָבוֹת (צילום: محمد الفلسطيني/wikimedia).
ציפור נוספת המקננת במחילות – כּוֹס הָחֳרָבוֹת (צילום: محمد الفلسطيني/wikimedia).

אנשי הרשות ביקשו להזכיר כי החוק להגנת חיית הבר אוסר על הפרעה למינים המוגנים, והוא תקף כמעט לכל הציפורים בארצנו, וגם כשמדובר בפעולות לשם צילום או תיעוד.

בכל שנה מקבלת רשות הטבע והגנים לא מעט פניות ועדויות על הטרדת דוגרי מחילות (שרקרקים, כחלים, כּוֹס הָחֳרָבוֹת) ודוגרי קרקע במקווי מים (כשחפיות ותמירונים), לא מעט מהן מתועדות, ובגינן אף ננקטים הליכים כנגד עברייני הסביבה. יחד עם זאת, בשלב בו מגיע המקרה לטיפולו של החוק, זה כבר עלול להיות מאוחר מדי לקן ולציפור שנפגעה ולגוזלים שלא יראו אור.

שחפנית, דוגרת קרקע במקווה ימי (צילום: JJ Harrison/wikimedia).
שחפנית, דוגרת קרקע במקווה ימי (צילום: JJ Harrison/wikimedia).

על כן, בכל הקשור לקנים וציפורים, אמרו ברשות הטבע והגנים, יש להתנהג בהתאם ולהימנע מפגיעה הרסנית בטבע ובחי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!