כמה מהמנהיגים החזקים בעולם ביקרו השבוע בביג'ין, בה נערכה פסגת השקה לתכנית "חגורה אחת, דרך אחת". בסינית זה נשמע יותר טוב (יִי דָי יִי לו ּאוֹר). תכנית הפיתוח הסינית, שעלותה הכוללת כ-900 מיליארד דולר, מיועדת ליצור "דרך משי מודרנית" שתגדיל את רשת המסחר הסינית, תקל על תנועת הסחורות והשירותים, תיצור תלות בסין ולמעשה תהפוך אותה ל"מרכז העולם".
תחנות כוח בפקיסטן, מסילות ברזל מסין למוסקבה, פארק תעשיה בקמבודיה, נמל ימי בסרי לנקה, גשרי ענק בבנגלדש, רכבת בין בודפשט לבלגרד, צינורות גז ונפט החוצים את ערבות אסיה, כל אלה הם רק קמצוץ ממאות הפרויקטים של תכנית "חגורה אחת, דרך אחת" אותה השיק בתחילת השבוע נשיא סין, שי ג'ינפינג, בוועידת הפסגה בביג'ין.
בוועידה בלטו בנוכחותם כמה מהמנהיגים החזקים בעולם: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ראש ממשלת פקיסטן נוואז שריף, מנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.
הנשיא הסיני שחשף את התכנית לראשונה בנאום שערך בקזחסטן בספטמבר 2013, הודיע בוועידה החגיגית כי הוא מתחייב להשקיע מייד 124 מיליארד דולר בתכנית, שעלותה הכוללת נאמדת בכ-900 מיליארד דולר. "זוהי התשובה הסינית להאטה בכלכלה העולמית" נטען בעיתון סיני ממשלתי. "זוהי סימפוניה של כל הגורמים הרלוונטיים" אמר וונג יי, שר החוץ של סין.
"הנשיא שי מאמין שזו תוכנית לטווח ארוך, שתערב את הדור הזה ואת הדורות הבאים ותדחוף את הצמיחה הכלכלית של סין ושל כל העולם", אמר קאו ונליאן, בכיר סיני העוסק בפיתוח התכנית, "היא נועדה להוביל גלובליזציה 2.0".
עם זאת, ארה"ב, אוסטרליה ומערב אירופה לא מתלהבות מהתכנית. "עד כה, לא נענו דרישותיהן של מדינות האיחוד האירופי בנושאים כגון סחר חופשי, כינון זירה הוגנת ותנאי עבודה שווים," אמרה שרת הכלכלה הגרמנית, בריגיטה ציפריס בפתיחת וועידת הפסגה. "לכן אנחנו אומרים כרגע שאם זה לא יקרה, לא נוכל לחתום. אך הכנס מסתיים מחר, ונראה מה יקרה".
China unveils ambitious plan to revive the ancient Silk Road trade routes https://t.co/0py2eQYPje pic.twitter.com/7KZ7vQM16l
— AFP News Agency (@AFP) May 15, 2017
תכנית "חגורה אחת, דרך אחת" המתפשטת על פניהן של 60 מדינות וצפויה להשפיע ישירות על 65% מהאנושות, קוראת תיגר על הדומיננטיות של ארה"ב ומערב אירופה בכלכלה העולמית. הדומיננטיות של ארה"ב ומערב אירופה התאפשרה בין היתר אודות ל"תכנית מרשל", במסגרתה השקיעה ארה"ב כ-13 מיליארד דולר (כ־130 מיליארד דולר במונחים של ימינו) בשיקום ופיתוח של בנות בריתה באירופה לאחר מלחמת העולם השניה.
תכנית מרשל הצליחה לשקם את אירופה במהירות ולהפוך מדינות חרבות כמו מערב גרמניה, צרפת ובלגיה למעצמות כלכליות במהירות. אך היה לזה מחיר. ההשקעה האמריקאית לא סופקה בחינם. ארה"ב הבטיחה בעזרת ההשקעה הגדולה את השפעתה הפוליטית, כלכלית, צבאית, חברתית ואף תרבותית. קוקה-קולה והוליווד לא היו זוכים לדומיננטיות ממנה הם נהנים היום בלעדי תכנית מרשל. ברמה הכי ישירה ובוטה: היו סעיפים בתכנית שהבטיחו כי סרטי הוליווד יוקרנו בבתי הקולנוע, וקוקה קולה תמכר ללא מכס.
עכשיו תחשבו שוב על "חגורה אחת, דרך אחת", או אולי מוטב היה לקרוא לתכנית "סין אחת". ג'ינפינג וחבריו מהשלטון הסיני מזהים את הפוטנציאל האדיר במדינות המתפתחות ברחבי אסיה ומבקשים לתקוע יתד. הפיתוח שיביאו עתיד להיטיב עם מליארדי בני אדם. עיירות רדומות בבנגלדש שיזכו לכביש מהיר, כפרים מבודדים בפקיסטן שיתחברו לחשמל, מובטלים בלאוס שיועסקו בעבודה קבועה. אך כל זה יבוא עם תג מחיר שארה"ב ומערב אירופה לא ממהרות לחבק: הגה הגלובליזציה עובר לידיה של סין.
מה שבטוח הוא שהעולם ישתנה: "חגורה אחת, דרך אחת" הוא מהלך הפיתוח הנרחב ביותר בציוויליזציה האנושית.