
שר הביטחון, ישראל כ"ץ, הודיע היום (שני) כי תשעה יישובים נוספים בצפון יוכרו מעתה כיישובי קו עימות. היישובים – שדה אליעזר, כסרא-סמיע, יסוד המעלה, אור הגנוז, מירון, בר יוחאי, ספסופה (כפר חושן), בית ג'אן וחולתה – יצטרפו לרשימת היישובים הזכאים להטבות ולמענים הביטחוניים והכלכליים הניתנים לכלל יישובי קו העימות.
"מדובר בהחלטה חשובה וצודקת, שמעניקה לתושבי היישובים הללו את ההכרה הראויה ואת הזכויות הנלוות למעמדם כיישובי קו עימות", אמר השר כ"ץ עם פרסום ההודעה. ביישובים עצמם התקבלה ההודעה בברכה, אך לצד ביקורת נוקבת על עיתוי ההחלטה. התושבים טוענים כי אילו תשעת היישובים, אשר נלחמו על ההכרה מתחילת המלחמה, היו זוכים בה קודם לכן, היו עומדים לרשותם כלים כלכליים טובים משמעותית כדי לתמוך באוכלוסייה לאורך כל תקופת המלחמה.
יש לציין כי עוד קודם להכרזת שר הביטחון, כל תשעת היישובים המדוברים נכללו בתוכנית הרב-שנתית לשיקום ופיתוח הצפון. תוכנית זו צפויה להעביר ליישובים כ-12 מיליארד שקלים עבור מיגון מלא והשקעות בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה והתשתיות.
במסגרת תוכנית השיקום, היישובים בקו העימות אמורים להיות זכאים להטבות מס נוספות, לצד הנחות בארנונה, סבסוד מסגרות חינוך ותוכניות פינוי מותאמות במקרה הצורך. שיעור הטבות המס צפוי לגדול בהתאם להחלטה עתידית של שר האוצר. כיום, הנחת המס ביישובים אלו נעה בין 7% (חולתה) ל-14% (כסרא-סמיע), והיא צפויה לעלות באופן זמני לכשתתקבל החלטת ממשלה רשמית בעניין.


