דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

בעולם / טראמפ בביקור בסעודיה, "יום אדיר. השקעות עצומות בארצות הברית"

הביקור הראשון של הנשיא האמריקאי החדש מחוץ לארה"ב נראה כהצלחה מסחררת | טראמפ חתם על עסקאות נשק בשווי 110 מיליארד דולרים עם הסעודים | במשך היום ינאם על המאבק בדאע"ש ובאיסלם הקיצוני | מחר (שני) ינחת הנשיא האמריקאי בישראל

מלך סעודיה, סלמאן והנשיא טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
מלך סעודיה, סלמאן והנשיא טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
מיכל רוטנברג

אתמול (שבת) נחת המטוס הנשיאותי 'אייר פורס 1' בשדה התעופה בריאד שבסעודיה. טראמפ שהגיע עם רעייתו מלניה, בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר, התקבל בשדה על ידי המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז ובכירים נוספים מבית המלוכה, כשלצידם משמר הכבוד.

עיסקאות הענק עליהן חתם טראמפ עם הסעודים, יכולות להגיע בעש השנים הקרובות אף ל-350 מיליארד דולרים, והן כוללות טנקים, ספינות קרב, מערכות הגנה מפני טילים, מכ"ם ותקשורת. משרד החוץ האמריקאי אמר כי ההסכם יכול ליצור "עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים בארצות הברית".

"זה מה שאני אוהב לעשות!"

שעות אחדות לפני צאתו לדרך, כתב טראמפ בטוויטר: "אני מתכונן למסע הגדול שלי בחו"ל. אגן בכל כוחי על האינטרסים האמריקניים – זה מה שאני אוהב לעשות!". סעודיה היא בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במפרץ, ושותפה גדולה שלה במאבק נגד איראן.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/865573793531478017

זוהי למעשה נסיעת החוץ הראשונה של הנשיא מאז נבחר, כשאחת מהמטרות המוצהרות של הביקור היא לתת תחושת ביטחון לבעלות הברית של ארה"ב שנמצאות שמעבר לים. יתרה מכך, מנסה טראמפ לשפר את המסחר בין המדינות הערביות –לארה"ב, ובמסגרת זאת ישתתפו יותר מ-90 מנכ"לים של חברות ענק בוועידת עסקים משותפת.

מטרה נוספת וחשובה ביותר הוא ניסיונו של הנשיא לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק בארגון הטרור דאע"ש ובאיראן, וכן לקרב את היחסים בין ארצות הברית והעולם הערבי, בין היתר במטרה להתניע מהלך מדיני בין ישראל והפלסטינים.

טרום ביקורו של טראמפ נערכה ישיבת ממשלה בסעודיה בראשותו של המלך סלמאן, בה אמר המלך, "אני מקווה שהפסגה ההיסטורית הזו תניח יסודות לשותפות אמיתית במאבק נגד הטרור והקיצוניות ובהפצת ערכי הסובלנות, הדו-קיום, הגברת הביטחון והיציבות ושיתוף הפעולה על מנת לשרת את ההווה והעתיד של העמים שלנו". במקביל אישרה הממשלה באותה הישיבה לדון ולחתום על הסכם ומזכרי הבנות בין הצדדים, שם נרדף, כנראה, לעסקאות נשק והסכמים כלכליים. בסעודיה מעוניינים בהסכמים עם חברות אמריקניות ליישום תוכניתם הכלכלית השאפתנית 'חזון 2030' ואילו הממשל האמריקני מקדם עסקאות למכירת נשק בעשרות מיליארדי דולרים.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/865573793531478017

לנסיעה הצטרפו בין היתר שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר, דובר הבית הלבן שון ספייסר והיועץ סטיב באנון. היועצת קליאן קונוויי וסגן הנשיא מייק פנס נשארו בארצות הברית.

במהלך הביקור, טראמפ ייפגש גם באופן פרטי עם המלך סלמאן ועם מנהיגי מדינות המפרץ, וכן ישתתף בוועידה עם 55 מנהיגים ממדינות ערב המתונות, כולל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ומנהיגי עיראק, אפגניסטן ופקיסטן.

בטקס חנוכת מרכז בינלאומי למאבק באידיאולוגיה קיצונית, הוא יישא את הנאום המרכזי שלו. נושא הנאום יהיה האסלאם, וטראמפ צפוי לדבר על הקואליציה של "מדינות האסלם המתונות" ולקרוא למאבק משותף בקיצוניות ובטרור. בנוסף לכך, טראמפ ישא דברים בנושא רשתות חברתיות.

ביום השני לביקורו ייפגש עם מלך בחריין, אמיר קטאר ונשיא מצרים. לאחר מכן ישתתף בפגישה של מועצת מדינות המפרץ. הנשיא יוועד גם עם אמיר כוויית ונציג רשמי מעומאן. בערב תיערך פסגת מנהיגי מדינות ערב, שבה ידונו, בין היתר, בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

היעד הבא – ישראל

בתום הביקור בריאד ימריא הנשיא לישראל, ויגיע הישר מנתב"ג לירושלים. הוא ייפגש עם הנשיא ראובן ריבלין במשכנו, משם ימשיך לביקור בעיר העתיקה של ירושלים, כולל כנסיית הקבר והכותל המערבי, ולאחר מכן ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון "המלך דוד" ובמעון הרשמי ברחוב בלפור. למחרת, ייפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם, יסייר במוזיאון יד ושם ויסיים את ביקורו עם נאום במוזיאון ישראל.

הביקור הנשיאותי נערך תחת מתיחות רבה בבית הלבן, ב'ניו יורק טיימס' דיווחו שטראמפ אמר לרוסים "פיטרתי את קומי המשוגע, הוסר ממני לחץ גדול",  וב-CNN דיווחו על כך ש"אנשי הבית הלבן החלו להיערך לאפשרות של הליך הדחת הנשיא". עוד דווח ב-CNN, מפי גורמים בממשל אובמה, כי בכירים רוסים נהגו להתרברב בקשר ההדוק שטיפחו עם מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של טראמפ, ושהקשר יוכל להשפיע על טראמפ וצוותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!