דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאות המעיין

זכויות עובדים / שערוריית 'מאורות המעיין': ההסתדרות מאיימת לתבוע הרשת בגין ביזוי בית הדין

חרף קביעת בית הדין לעבודה מחודש פברואר, כי על הרשת להחזיר את יושבת ראש הוועד לעבודה, היא עדיין מפוטרת | "נדמה כי הרשת סבורה כי היא יכולה להפר את פסיקתו הברורה של בית הדין לעבודה"

סייעת בגן ילדים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: סרגיי אטל / פלאש 90).
סייעת בגן ילדים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: סרגיי אטל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות שלחה מכתב התראה לפני פתיחה בהליך ביזיון בית הדין למנכ"ל רשת הגנים החרדיים 'מאורות המעיין' באשדוד, יוסי ריבוח. במכתב אוליטמטום מיום חמישי, דרשה ההסתדרות החזרתה לעבודה של יו"ר ועד העובדים ברשת ותשלום מלוא שכרה, לאחר שפוטרה במטרה לפגוע בהתארגנות. הרשת סירבה להשיב את העובדת לעבודתה, על אף פסק דין שניתן בפברואר השנה בבית הדין לעבודה. "נדמה כי הרשת סבורה כי היא יכולה להפר את פסיקתו הברורה של בית הדין לעבודה ואף להתל בהחלטת רשויות המדינה – ולא כך היא!" נכתב במכתבה של ההסתדרות.

בפסק הדין שניתן בבאר שבע נקבע כי הרשת פעלה לסיכול התארגנות העובדות בשורה של פעולות מפרות שתכליתן להשפיע על ציבור העובדות שלא להתאגד – ביניהן פיטוריה של יושבת ראש הוועד, אשר הועסקה כגננת משך שבע שנים, ורק לאחר תחילת ההתארגנות העלתה הרשת טענות באשר לאי עמידתה בתנאי ההכשרה הנדרשים לתפקידה. בית הדין הורה לבטל את הפיטורים, ולאפשר לעובדת להשלים את ההליך הבירוקרטי הנחוץ להמשך העסקתה.

אריה דרעי וגבריאל ריבוח, יוסי ריבוח מאחור מצד שמאל. (צילום: יעקב כהן, הבלוג בעולמם של חרדים)
אריה דרעי וגבריאל ריבוח, יוסי ריבוח מאחור מצד שמאל. (צילום: יעקב כהן, הבלוג בעולמם של חרדים)

על פי מכתב ההסתדרות, על אף ההחלטה המפורשת, הרשת למעשה לא ביטלה את הפיטורים, "והפסיקה לשלם לה את שכרה תוך ביזוי בית הדין באופן גס". כמו כן טוענים בהסתדרות כי הגדילה הרשת לעשות ואף פנתה מיוזמתה למשרד החינוך במטרה לסכל את פנייתה של העובדת להסדרת המשך העסקתה, "תוך שהיא טופלת בה האשמות קשות, מכפישה את שמה הטוב וגורמת לה עגמת נפש בכוונה תחילה". בהסתדרות טוענים כי במהלך זה היה משום ניסיון לעקוף את החלטת בית הדין, שלא לאפשר את פיטורי העובדת.

על אף שבתחילת השבוע נתן משרד החינוך לעובדת את האישורים הנדרשים להמשך העסקתה, ובהם אף ציין כי על סמך החומרים שהוצגו בפניו העובדת הועסקה במשך שנים רבות לשביעות רצון הרשת, וכי מערכת יחסי העבודה העכורים בין הרשת לעובדים אינה מהווה מבחינתו שיקול למתן אישור ההעסקה. כמו כן ציין משרד החינוך כי אין בכוונתו לשתף פעולה עם הניסיון להפוך אותו ל'ערכאת ערעור על החלטת בית הדין לעבודה'. גם על אף החלטת משרד החינוך – לא הושבה העובדת לעבודתה.

לפני כחודש, נערך כנס בהשתתפות יו"ר סיעת ש"ס אריה דרעי וח"כ יגאל גואטה לחיזוק ידיהם של מנהלי רשת מאורות המעיין המזוהה עם ש"ס, זאת על אף ההליך המתנהל נגדה בגין פגיעה בזכות ההתארגנות של עובדיה, וסירובה להשיב את יושבת ראש הוועד לעבודתה. טרם הפניה לבית הדין לעבודה, פנתה החטיבה החרדית בהסתדרות לבית הדין הרבני קרליץ בבני ברק, אשר אף זימן דיון בנושא – אולם נציגי הרשת בחרו שלא להגיע אליו. אנשי החטיבה החרדית בהסתדרות טוענים כי נחשפו להתנהגויות קשות כנגד עובדות הרשת המתארגנות, ואף לאלימות מילולית שהופנתה כלפיהן. כמו כן, לטענתם, נהוגה ברשת צורת העסקה פוגענית במיוחד, הגובלת לכאורה בפלילים. בין היתר נתקלו לדבריהם בהנפקת תלושי שכר כוזבים, מחיקת ותק ושעות נוספות לעובדות ואי הפרשה פנסיונית כחוק.

תגובתו של מנכ"ל הרשת יוסי ריבוח נתבקשה בשישי בבוקר, טרם כניסת השבת, ולא נתקבלה עד לפרסום הכתבה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!