דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט בעולם / גול עצמי: פרשיית מכירת משחק כדורגל מסעירה את השבדים

לשוער קבוצת הכדורגל השבדית 'איק סולנה' הוצע כסף תמורת השפעתו על תוצאת המשחק כך שקבוצתו תפסיד | "זוהי מתקפה מאוד רצינית נגד הכדורגל השבדי ומשהו שלעולם לא נקבל אותו", אמרו בהתאחדות השבדית

שחקני קבוצת ה-AIK בשחור במשחק מול מאימו (צילום: AP Photo/TT, Janerik Henriksson)
שחקני קבוצת ה-AIK בשחור במשחק מול מאימו (צילום: AP Photo/TT, Janerik Henriksson)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות הכדורגל בשבדיה הודיעה השבוע על דחיה של משחק הצמרת בין שניים מהמועדונים הגדולים והאהודים ביותר בשבדיה, איק סולנה וגטבורג. המשחק נדחה בעקבות ידיעה על כך ששחקן איק סולנה, קיבל פניה מגורמים חיצוניים למכור את המשחק. המשחק אמור היה להתקיים בפרינדס ארנה, מגרשה הביתי של גטבורג, שיארח ביום רביעי הקרוב את גמר הליגה האירופית בין מנצ'סטר יונייטד ואייאקס.

לפי הפרסומים, שחקנה של איק קיבל הצעה לסכום כסף גבוה בתמורה לכך שיגרום להפסד של קבוצתו, במחזור התשיעי של הליגה השבדית לגטבורג. בשל זה עדיין לא ברור האם השחקן סירב והודיע למועדון או למשטרה, או שהמידע הגיע בדרכים אחרות. מנהל המועדון, מאטס גרין, אישר שהשחקן היה אחד משוערי הקבוצה, וככל הנראה מדובר בשוער הפותח, אוסקר לינר בן ה-20.

לאחר שנודע לה על הניסיון לקנות את הפסד הקבוצה, דחתה התאחדות הכדורגל השבדית את המשחק. המזכיר הכללי של ההתאחדות, הקאן סג'וסטנד, הגיב לדברים ואמר, "זוהי מתקפה מאוד רצינית נגד הכדורגל השבדי ומשהו שלעולם לא נקבל אותו. בטוח לא מדובר פה במשחק יחיד, לכן נפעל במקרה הזה בכל הכוח. נקודת ההתחלה של כל המשחקים שלנו היא שאנו מוגנים ופועלים במרחב הספורטיבי. לפי המידע שיש בידינו כעת אנו איננו יכולים להבטיח זאת."

מועדון הכדורגל איק סולנה הודיע לשחקנים על איסור גורף להתראיין לכלי התקשורת ולדבר על הפרשה. מאמן הקבוצה, ביורן ווסטרום, אמר במסיבת העיתונאים שגורם טיפולי חיצוני יוזמן לדבר עם השחקנים, בנסיון לסייע להם לעבור את המשבר שפקד את הקבוצה. המאמן הוסיף כי "הפושעים ניצלו הזדמנות אדירה, להשפיע על משחק כלכך נפיץ."

מכה עולמית

למרות ההלם בשבדיה, והתחושה הקשה של אוהדי הכדורגל המקומי, לא מדובר בתופעה חדשה בעולם הספורט והיא חובקת עולם ונוגעת לכל ענפי הספורט. רק לפני חודש דווח על מכירה של משחק מול ברצלונה בליגה השלישית בספרד או מכירת המשחק בין נבחרות סנגל ודרום אפריקה במוקדמות המונדיאל ע"י שופט המשחק.

ברחבי העולם עוסקים בנסיונות לעצור או לצמצם את התופעה הזו. מישל פלאטני תיאר זאת ב-2013, בזמן שהיה נשיא אופ"א, התאחדות הכדורגל האירופאי, "אם מחר נלך לראות משחק שהתוצאה בו ידועה מראש, אז הכדורגל מת!". כריס איטון, אשר היה ראש האבטחה בפיפ"א, דיבר על הצורך בהקמה רשת בינלאומית שתעקוב אחרי מכירת משחקים ברחבי עולם הכדורגל. דבריו נאמרו בעקבות מעצר של 14 חברי כנופיה בסינגפור, שהיו חשודים בהטעיית תוצאות 680 משחקים ב-30 מדינות שונות בעולם.

תעשיית ההימורים הבלתי חוקיים על משחקי ספורט, מגלגלת לפי הערכות שונות מיליארדי דולרים בשנה. בשנים האחרונות מבצעות המשטרות באיטליה, צרפת, אנגליה, יוון מעצרים של שחקנים, מאמנים ומנהלי קבוצות בהאשמת מכירת משחקים. הרשאות בתיקים מהסוג הזה הן די נדירות, וגם כאשר כבר מוכח מעבר לכל ספק מכירת משחקים, לרוב התאחדויות הכדורגל פעולות באופן סלחני.

מחר זה כל מקום אחר בעולם

דוגמה מובהקת לסלחנות הזאת קיבלנו רק ביום שישי האחרון, כאשר התאחדות הכדורגל האיטלקית קיצרה את השעיית מגן גנואה מהליגה הבכירה, ארמנדו איזו, מ-18 חודשים לחצי שנה, וצימצמה את הקנס שעליו לשלם מ-50 אלף יורו ל-30 אלף יורו. איזו הושעה בעקבות מעצר של 10 בכירים של המאפיה הנפוליטאית, שסיפרו שהשחקן מכר להם משחקים בעונת 2013-14 של קבוצתו אבלינו, נגד מודנה ורג'ינה, בליגה השניה באיטליה.

למרות הדחיה של משחק הכדורגל בשבדיה, ברור שכל עוד חזונו של כריס איטון לא יתגשם, לפיו תוקם רשת בינלאומית שתלחם בשוחד והטעיית משחקי כדורגל, לא נוכל לדעת או להבטיח שמשחקי הכדורגל בעולם ובישראל לא יהיו מוכרעים עם תוצאה ידועה מראש. היום זה שבדיה, מחר זה כל מקום אחר בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!