דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טאמפ

ביקור טראמפ / טראמפ בישראל: ביקור בכותל, סלפי עם ח"כ חזן וחתירה לוועידה אזורית

הצהרותיהם של נשיא ארה"ב טראמפ וראש הממשלה נתניהו לאחר פגישתם אמש (ב') בירושלים, כמו מהלכיו של טראמפ בסעודיה, מכינים את הקרקע לוועידה אזורית | "אני רואה תקווה אמיתית לשינוי" אמר נתניהו, וטראמפ הודה לו על מחויבותו לתהליך השלום

  • טראמפ מתפלל בעת ביקורו בכותל (צילום: נתי שוחט \ פלאש90)
    טראמפ מתפלל בעת ביקורו בכותל (צילום: נתי שוחט \ פלאש90)
  • נשיא המדינה ורעייתו מארחים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו, בבית הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
    נשיא המדינה ורעייתו מארחים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו, בבית הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
  • רעיית ראש הממשלה הגב' שרה נתניהו ורעיית נשיא ארה"ב הגב' מלאניה טראמפ מבקרות בבגן הילדים בית החולים הדסה עין כרם (צילום: אבי אוחיון  לע"מ)
    רעיית ראש הממשלה הגב' שרה נתניהו ורעיית נשיא ארה"ב הגב' מלאניה טראמפ מבקרות בבגן הילדים בית החולים הדסה עין כרם (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
  • פגישת נתניהו וטראמפ במלון המלך דוד בירושלים, מאי 2017 (צילום: עמית שבי)
    פגישת נתניהו וטראמפ במלון המלך דוד בירושלים, מאי 2017 (צילום: עמית שבי)
דוד טברסקי

בסיום פגישתם של טראמפ ונתניהו, עמדו שני המנהיגים מול התקשורת, והכינו את הקרקע לכינונה של פיסגה איזורית, "זה לא יהיה קל, אבל לראשונה זה שנים רבות, ואדוני הנשיא, לראשונה בימי חיי, אני רואה תקווה אמיתית לשינוי", אמר נתניהו לאחר ששיבח את טראמפ על עמדתו מול איראן והתגובה האמריקאית לתקיפה הכימית בסוריה. "המנהיגים הערבים איתם נפגשת אתמול יכולים לסייע בשינוי האווירה וביצירת התנאים לשלום ריאלי. אלה הם סימנים מצוינים לרגל ביקורך ההיסטורי. וביחד איתך, להתעמת יחד עם האתגרים שאנחנו עומדים בפניהם במזרח התיכון."

הנשיא הרפובליקאי דיבר גם הוא שלום, "אנחנו רוצים שיהיה שלום בישראל. יש לנו המון הזדמנויות לפנינו, אנחנו צריכים לנצל את היתרונות של המצב, ויש הרבה דברים שיכולים לקרות עכשיו שלא יכלו לקרות בעבר. זה כולל לאחד כוחות נגד האיום האיראני שמפיץ כל כך הרבה סבל ואלימות. במהלך מסעותיי ראיתי הרבה מראות שאפשרו לי באמת להאמין שאפשר להשיג שלום אמיתי לאנשי האזור הזה, ובעולם כולו. אני מודה לראש הממשלה על מחויבותו לתהליך השלום. הוא עובד קשה לשם כך. זה לא קל. שמעתי שזאת אחת העסקאות הקשות ביותר שיש. אבל יש לי הרגשה שנגיע לשם בסופו של דבר. כך אני מקווה."

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במלון המלך דוד בירושלים. (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במלון המלך דוד בירושלים. (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

 

לפני שנכנסו השניים למפגש ביניהם, הכחיש הנשיא האמריקאי את הפרסומים מהשבוע שעבר, לפיהם חשף מידע מודיעיני רגיש שהגיע אליו מישראל, "מעולם לא הזכרתי את המילה או את השם ישראל. מעולם לא הזכרתי את זה במהלך השיחה. כולם אומרים שכן. שוב אתם מספרים סיפור לא נכון. מעולם לא הזכרתי את המילה ישראל", אמר טראמפ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לוחצים יד עם נשיא ארה"ב דונאל טראמפ ורעייתו מלאניה בטקס קבלת פנים בנתב"ג (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לוחצים יד עם נשיא ארה"ב דונאל טראמפ ורעייתו מלאניה בטקס קבלת פנים בנתב"ג (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

"כבר כוננו שלום עם ירדן ומצרים, וידה של ישראל מושטת לשלום עם כל שכנותיה, כולל הפלסטינים, השלום לו אנו חותרים הוא שלום אמיתי ובר קיימא, שבו המדינה היהודית זוכה להכרה, הביטחון נשאר בידיה של ישראל והסכסוך מסתיים אחת ולתמיד." אמר נתניהו.

נחת בשלום

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נחת אתמול (שני) בצהריים בישראל לביקור של 24 שעות. את פניו קיבלו ראש הממשלה ורעייתו, והנשיא ורעייתו. בקבלת הפנים החגיגית השתתפו שרים וחברי כנסת, הרמטכ"ל ובכירים ומנהיגים נוספים.

"ישראל בנתה את אחת הציוויליזציות המפוארות בעולם", אמר הנשיא האמריקאי בנאומו בשדה התעופה, "אומה חזקה, משגשת ויציבה. הזוועות של המאה הקודמת לעולם לא יחזרו. עכשיו זה תרונו לבנות עתיד שהאומות באזור יחיו בשלום וכל ילדינו יוכלו לגדול חופשיים וחזקים מאלימות וטרור. במהלך מסעותיי בימים האחרונים מצאתי סיבות חדשות לתקווה".

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין ורעייתו נחמה מקבלים את פני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה בטקס קבלת פנים בנתב"ג (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין ורעייתו נחמה מקבלים את פני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה בטקס קבלת פנים בנתב"ג (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

ראש האופוזיציה, יצחק 'בוז'י', שהיה בין מקבלי הפנים של טראמפ בשדה התעופה והתייחס לכך שמפלגתו תתמוך בראש הממשלה תמיכה מלאה בכל תהליך שיביא להסדר שלום באזור. יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, בירך את הנשיא טראמפ וקרא לו להיות הנשיא האמריקאי הראשון מזה 50 שנה שיכיר בירושלים המאוחדת.

בין השאר, נרשמה מבוכה קלה, כאשר ח"כ אורן חזן מהליכוד, שעמד בשורת לחיצות הידיים, הצטלם עם הנשיא האמריקאי, לתמונת סלפי. ראש הממשלה  ניסה לעצור את הח"כ הצעיר, אך הנשיא האמריקאי דווא שיתף פעולה.

לאחר קבלת הפנים בשדה התעופה, יצא טראמפ במסוק לירושלים, למשכנו של נשיא המדינה. בדבריו אצל הנשיא התייחס לביקורו אמש בריאד, וציין שקיימים היום אינטרסים משותפים לעולם המוסלמי וישראל בזיהוי הסכנות באזור, ובראשן איראן: "בפנינו עומדת הזדמנות נדירה להביא בטחון ויציבות ושלום לאזור הזה ולאנשיו" אמר טראמפ.

טראמפ ביקר את הסכם הגרעין שחתם אובמה עם איראן וטען שלולא היה אובמה מגיע לפשרה עם האיראנים, המצב כיום יכול היה להיות הרבה יותר טוב. טראמפ התייחס בדבריו לכך שאיראן מובילה היום את מערכת הטרור במזרח התיכון, "איראן הייתה בדרך לקריסה וההסכם נתן להם חבל הצלה. איראן עשתה עסקה נהדרת עם ארה"ב. עסקה שלא תאמן. לא משנה לאן אנו הולכים, אנו רואה סימנים של איראן במזרח התיכון. בין אם זה חיילים, בין אם זה כסף ורובים. זה היה דבר נורא לארה"ב להיכנס לדיל הזה. לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".

נשיא המדינה ורעייתו מארחים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו, בבית הנשיא בירושלים (מארק ניימן / לע"מ).
נשיא המדינה ורעייתו מארחים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו, בבית הנשיא בירושלים (מארק ניימן / לע"מ).

"אני מאמין שהקשר הבלתי שביר בינינו, יחד עם נחישותכם, תפתח אפשרויות חדשות לישראל ולאזור כולו. אתה סימנת את השמדת דאע"ש כאחד ממשימותיך הראשונות ואנחנו נעשה מה שאנו יכולים כדי לעזור לך במטרה זאת", השיב ריבלין לדבריו של טראמפ. "במהלך התקופות הכי קשות מעולם לא ויתרנו על החלום שלנו לחיות כאן בשלום עם שכנינו. הגענו לשלום עם שכנינו בירדן ומצרים, אבל טרם השגנו את משימתנו של לחיות בשלום עם שכנינו הפלסטינים ועם יתר העולם הערבי. גורלנו, יהודים ופלסטינים, הוא לחיות יחד באדמה זאת."

לאחר המפגש בבית הנשיא יצא טראמפ עם משפחתו לכותל המערבי. שם, כשכיפה שחורה לראשו, טמן הנשיא האמריקאי פתק בין האבנים העתיקות, ונשא מספר דברי תפילה. בתו של טראמפ, איוונקה, הנשואה לחתנו היהודי של טראמפ ויועצו, ג'ארארד קושנר, הגיעו לתפילה. מאוחר יותר ביקר טראמפ גם בכנסיית הקבר ונפגש עם מספר מנהיגים דתיים בעולם הנוצרי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!