דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בהסתדרות 2017

הבחירות בהסתדרות / שכר מינימום, העסקה ישירה והיי-טק: מה מעניין את המצביעים בבחירות בהסתדרות?

ביקור בקלפיות השונות חושף את המגוון האנושי בארגון – מעובדי חברות הסלולר ועד לעובדי בתי חולים, נמלים ועיריות. לרובם יש דעה נחרצת לגבי היו"ר הבא - וגם הרבה ציפיות: "חשוב לי שיו"ר הההסתדרות ידע מי אנחנו העובדים, מה הבעיות שלנו"

בחירות בהסתדרות בנמל חיפה (צילום: ארז רביב).
בחירות בהסתדרות בנמל חיפה (צילום: ארז רביב).

הבחירות בהסתדרות הן הבחירות הגדולות ביותר בישראל אחרי הבחירות הכלליות, וביקור בקלפיות השונות חושף את המגוון האנושי בארגון – מעובדי חברות הסלולר ועד לעובדי בתי חולים, נמלים ועיריות. למרבית הבוחרים והבוחרות שפגשו כתבי "דבר ראשון" היתה עמדה נחרצת ביחס למועמד/ת שהם תומכים בו, לצד ציפיות ברורות מההסתדרות והעומד בראשה.

בי"ח סורוקה בבאר שבע: "צריך שלכולם יהיה פה מקום שווה"

מיכל רוטנברג ויונתן קירשנבאום

בבית החולים סורוקה בבאר שבע פגשנו את נורית, נירה ומוסא, שהיו עובדי קבלן בבית החולים ונקלטו להעסקה ישירה. נורית ונירה עובדות בדיאליזה, ומוסא, תושב חורה, עובד במטבח. "הייתי שש שנים במערכת פה, ועבדתי כעובדת קבלן", אמרה נורית, "נקלטתי לפני שלוש שנים. מבחינת התנאים יש שינוי גדול מאוד. פעם אנשים פוטרו כל הזמן, עכשיו כבר הרוב נקלטו. צריך שגם עובדי הניקיון ייקלטו וירגישו חלק מההסתדרות וממקום העבודה פה. צריך שלכולם יהיה פה מקום שווה, שלא ירגישו פחות. אנחנו מנסות לגרום להן להרגיש חלק מאיתנו, אבל עדיין, זה שונה. צריך לקלוט אותן לעבודה ישירה".

"לפני שנקלטנו להעסקה ישירה היה על הפנים", סיפר מוסא, שבמשך 17 שנים עבד כעובד קבלן, "מאוד קשה, כל הזמן פיטורים. עכשיו השתפר הרבה מאוד", אומר מוסא. מה היית רוצה שישתנה פה, שאלנו, "הייתי רוצה שיעלו את המשכורות", הוא אומר. לשאלה מה השיקול שמשפיע על הצבעתו בבחירות אמר מוסא " הכי חשוב שיעשו לנו רק טוב. שיעשו טוב לעובדים". בבית החולים יש עדיין עובדי קבלן, אחת מהן היא אסמאא, עובדת ניקיון. "הייתי רוצה להיקלט להעסקה ישירה", היא אומרת.

בחירות להסתדרות- קלפי בסורוקה (צילום: מיכל רוטנברג).
בחירות להסתדרות- קלפי בסורוקה (צילום: מיכל רוטנברג).

משיח עובד בבית החולים כמרכזן. כששאלנו מה חשוב לדעתו ביו"ר ההסתדרות, אמר כי "חשוב לי שהנציג יהיה אדם שמודע לבעיות העובדים, שידע מי אנחנו. שאותו האדם ידע מה הבעיות שלי. אני לא מהנמלים ולא מחברת חשמל, אני עובד פשוט. עם הוועד פה בסדר גמור. כשיש בעיה הם מייצגים אותנו מול ההנהלה. פעם חשבו לבטל פה חלק מהמשמרות, והוועד אמר לנו שלא יעזו לעשות לנו את זה, שאנחנו מוגנים."

לב, עובד רכבת ישראל, הגיע לבית החולים רק כדי להצביע. "מערכת הבחירות היתה על הפנים", הוא אומר, "ההודעות היו מוגזמות, נשלחו בשעות מאוחרות בלילה. בתור עובד רכבת, חשוב לי שההסתדרות תהיה בעדנו. שתתחשב בעובדי הרכבת. נחתם לא מזמן הסכם חדש. הוא נשמע לי די בסדר, אבל אני חדש, לא מבין בזה יותר מדי. נשמע לי טוב. הוועד דואג לנו. אני מצביע כי הם ביקשו, אני לא מבין בזה, אבל הם כן. הרוב אצלנו מצביעים", אמר.

הבחירות ב"סורוקה" החלו בהפרעה של פעיל מטעם יחימוביץ' להצבעה בקלפי, אך לאחר שהסערה שככה הכל בקלפי נראה רגוע, והאחיות ועובדי המינהל הצביעו כרגיל.

'סאפ': "ההייטקיסטים רוצים להשפיע, אבל לא להרגיש שמובילים אותם"

ניצן צבי כהן ומיכל רוזן

האווירה בבניין חברת ההייטק "סאפ" ברעננה רגועה, ולא נראה שהבחירות מעוררות התרגשות רבה במיוחד. אירוע שמסעיר יותר את השטח הוא ביקור של מנכ"ל סאפ העולמית, שצפוי לבקר מחר במוקד הישראלי. בשעה 12 בצהריים הצביעו 68 מתוך 277 בעלי זכות הצבעה. "בהייטק כמו בהייטק – עובדים בשקט – אבל עושים את העבודה", אמר יו"ר הוועד גד רביד, שהצהיר על תמיכתו בשלי יחימוביץ'. "הקמפיינים של שני הצדדים עשו רע להסתדרות, עבדנו קשה כדי להחתים אנשים להסתדרות (סאפ היא מחברות ההייטק הראשונות שהתאגדו, והראשונה שבה נחתם הסכם קיבוצי – נ.כ., מ.ר.), ובשלושת החודשים האחרונים האווירה פה היתה קשה". "הייטקיסטים הם מאוד אינדיבידואליסטים, הם רוצים להשפיע, אבל לא להרגיש שמובילים אותם. היו גם אנשים ששאלו למה לא מיתגנו יותר, בעיקר כי ראו כל הזמן מיתוג של אבי".

הבחירות בהסתדרות בחברת SAP (צילום: ניצן צבי כהן).
הבחירות בהסתדרות בחברת SAP (צילום: ניצן צבי כהן).

מיכה אזולאי, עובד החברה בן 41, סיפר שהצביע עבור יחימוביץ'. לדעתו הגישה של ההסתדרות לעובדי ההייטק צריכה להשתנות. "ההסתדרות לא יודעת לעבוד עם הוועדים החזקים בהיי-טק", אומר אזולאי, "בסלקום אנשים מרוויחים שכר מינימום, פה השכר הממוצע הוא 30 אלף ש"ח. חשוב להם שיגנו עליהם – אבל הם לא רוצים להיות בפרונט ולהתאמץ בשביל זה. הם רוצים את היתרונות של ההסתדרות – אבל שיילחמו בשבילם". לדבריו הם ישבו מספר פעמים עם אבי ניסנקורן, שגם סייע להם להגיע להסכם, והוא התרשם ממנו שהוא נעים וחכם, אבל מנגד התחושה שלהם היתה שמנסים גם לכפות עליהם החלטות. "אם הלך הרוח במסדרונות זה 'אתם צריכים אותנו', אנחנו לא צריכים אתכם' – זו בעיה. ההסתדרות צריכה לעבוד בשביל העובדים. יש פה סימביוזה – אנחנו צריכים אותם והם אותנו. היו"ר קובע את הלך הרוח", אמר.

גבעתיים: "לדעתי ההסתדרות השתפרה"

עמר כהן וטל כרמון

בקלפי בגבעתיים אנחנו פוגשים את פיני אדרי, מראשי התומכים של אבי ניסנקורן. "אבי אדם הגון", אומר פיני, "הוא מקדם את ציבור העובדות והעובדים, הגימלאיות והגימלאים, קידם את נושא העסקת עובדים עם מוגבלויות, חותם הסכמים קיבוציים עם השלטון המקומי והאוצר. ציבור העובדים תומך בו תמיכה מאסיבית, משום שהוא האדם הנכון במקום הנכון". רות, גימלאית של העירייה, מוסיפה כי "לדעתי ההסתדרות השתפרה", היא אומרת, "אנחנו מקווים שהיא תהיה יותר לצד העובדים, כי זאת המטרה שלה כמובן. רואים את זה בשטח, שהעובדים בהרבה חברות הצטרפו לאחרונה וזה חשוב לעובדים במדינה".

חיפה האדומה: תומכים שרופים ומצביעי מחאה

יעל אלנתן וארז רביב

באופן היסטורי מכונה העיר חיפה "חיפה האדומה" – עיר עם מסורת של עבודה – בנמל, בבתי הזיקוק ובמפעלי המפרץ. ב-1920 היא היתה העיר שאירחה את ועידת ההקמה של "הסתדרות העובדים העבריים בארץ ישראל", שהפכה מאוחר יותר להסתדרות הכללית. העובדים שפגשנו תומכים ברובם ביו"ר ההסתדרות המכהן אבי ניסנקורן. חזי אסולין, עובד במחלקת הציוד בנמל מזה 9 שנים. "הצבעתי בבוקר, תמכתי במי שתמכתי קודם, כי אני ליכודניק, באבי ניסנקורן". גיא עודי, 10 שנים בנמל, מזכיר ועד ציוד, הצביע לאבי ניסנקורן כי "רק הוא מבין השניים יוביל אותנו לחוף מבטחים". אייל מור יוסף, יו"ר ועד הסוורים בנמל, ודוד גורטס, הצביעו לשלי יחימוביץ' – בעיקר מכיוון שהם מאוכזבים מניסנקורן. "זו הצבעת מחאה", אומר מור יוסף, "אני מאוד לא מרוצה מההתנהלות של ההסתדרות בנמל".

חזי אסולין, נמל חיפה. "אני ליכודניק בנשמה, תמכתי באבי ניסנקורן" (צילום: ארז רביב)
חזי אסולין, נמל חיפה. "אני ליכודניק בנשמה, תמכתי באבי ניסנקורן" (צילום: ארז רביב)
תומכי יחימוביץ' בנמל חיפה, דוד גורטס (מימין) ואייל מור יוסף: "זו הצבעת מחאה". צילום: ארז רביב
תומכי יחימוביץ' בנמל חיפה, דוד גורטס (מימין) ואייל מור יוסף: "זו הצבעת מחאה". צילום: ארז רביב

בעיריית חיפה אנחנו פוגשים את אילנה לוי ממחלקת החינוך, 30 שנה בעירייה. "השתתפתי בכל מערכות הבחירות, תמכתי תמיד במערך, ועכשיו אני תומכת בניסנקורן ובמשה מזרחי (יו"ר ועד עובדי העירייה המתמודד על תפקיד יו"ר מרחב חיפה – י.א., א.ר.). אני אגיד לך גם למה. משה מזרחי הוא דמות, מודל, אדם שעובד עם נשמה, בן אדם שלא אומר, פשוט עושה. הוא הוכיח את עצמו במסגרת של 6,000 עובדים, מעולם לא פישל, תמיד היה שם נאמן, נכון. לפניו תמכתי בעופר עיני. במבחן התוצאה הם הוכיחו את עצמם ובגדול. לא היו לי התלבטויות, גם לא בתור אשה".

בתור להצבעה בעיריית חיפה (צילום: ארז רביב).
בתור להצבעה בעיריית חיפה (צילום: ארז רביב).

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!