דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיסכון לכל ילד

כלכלת כיס / חיסכון לכל ילד: 8 ימים נותרו לבחירת אפיק השקעה, מה כדאי להחליט?

עד כה נבחרה תכנית חסכון בעבור מחצית מהילדים הזכאים, 945 אלף בקופות גמל ו-618 אלף בבנקים | ילד שלא תבחר לו תכנית עד ה-1 ביוני, המדינה תבחר תכנית בשבילו במנגנון ברירת מחדל | כחלון: "פונה להורים - בחרו תכנית עבור הילדים"

שלט עם תמונת אב וילד סמוך לכספומט (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
שלט עם תמונת אב וילד סמוך לכספומט (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

חמישה וחצי חודשים חלפו מאז אושרה תכנית חסכון לכל ילד, ועד כה נבחרו תכנית חסכון בעבור כמחצית מהילדים הזכאים לחסכון. הורים שלא יבחרו תכנית חסכון לילדיהם,  תבחר להם תכנית על פי מנגון ברירת מחדל: קופת גמל לילד עד גיל 15, וחסכון בבנק לילד מעל גיל 15.

על פי התכנית, החל מינואר 2017 הופקדו כל חודש 50 שקלים מקצבת הילדים, בחיסכון עבור כל ילד בישראל עד גיל 18. עד ל-1 ביוני 2017 צריכים ההורים להודיע לביטוח הלאומי באיזה מסלול להפקיד את כספי ילדיהם, קופת גמל או פיקדון בנקאי, ולבחור את הבנק או הקופה מתוך הרשימה של הגופים שזכו במכרז. במידה ויבחרו בכך, יוכלו ההורים להפקיד 50 שקלים נוספים מתוך קצבת הילדים לחיסכון. את החיסכון לא ניתן יהיה לפרוע לפני שהילד יגיע לגיל 18. מי שיבחר להחזיק את החיסכון עד גיל 21 ייהנה מהפקדה נוספת של 500 שקלים.

עד כה נבחרו תכניות חיסכון עבור מחצית מהילדים הזכאים – 1,563,000. מהנתונים עולה כי כ- 945,000 מההורים פתחו תכנית חיסכון בקופות גמל וכ-618,000 מהם פתחו תכניות בבנקים.  ל-1.4 מיליון ילדים לא נבחרו עדיין תכניות חסכון כאשר נותרו 8 ימים בלבד לבחירת התוכנית.

במידה שהורה לא יבחר את הבנק או קופת הגמל עבור ילדיו, המדינה תבצע בחירה באמצעות מנגנון ברירת המחדל לחיסכון לילדים במקום ההורים. לילדים עד גיל 15 תפתח תכנית החיסכון בקופת הגמל  באופן אקראי, ולילדים מעל גיל 15 תפתח תכנית חיסכון בבנק. המדינה תבצע את הבחירה בסבב מחזורי עבור הילדים שיוותרו ללא תכניות חיסכון.

קופת גמל או חיסכון בנקאי?

במה כדאי לבחור? חיסכון בקופת גמל המושקע בשוק ההון נחשב בעל סיכון גבוה יותר, אך בעל סיכויי תשואה גבוהים יותר בטווח הארוך. בקופת הגמל ניתן גם לבחור את הרכב ההשקעות, וכך גם את רמת הסיכון ופוטנציאל התשואה שלו. בחירה בקופת גמל תאפשר גם ניוד בין קופות הגמל בהמשך הדרך. לעומת זאת, חיסכון בנקאי נחשב סולידי ובטוח יותר אך גם בעל תשואות נמוכות יותר. מי שיבחר בפיקדון בנקאי לא יוכל להעביר אותו מבנק לבנק.

את השיקול צריכים לעשות ההורים, תוך התחשבות בגיל הילדים, ובמשך הזמן שנותר להם עד לפירעון, במצבם הכלכלי וקיומם של חסכונות נוספים. חשוב לציין כי החיסכון במסלולים השונים כולל הטבה נוספת, בדמות דמי הניהול שישולמו ישירות על ידי משרד האוצר ולא יגרעו מההפקדות החודשיות.

ניתן לבחור היכן לפתוח את תכנית החיסכון באתר הבחירה שהקים משרד האוצר.

קצב הפניות הואט

ממשרד האוצר נמסר כי עם פתיחת התוכנית בחודש דצמבר 2016, היו שיעורי הבחירה של ההורים גבוהים כך שבשבועות הראשונים גדלו מספר התכניות הנבחרות בכ-60-70 אלף תכניות מידי שבוע. ככל שחלף הזמן ירדה כמות הבחירות לכ-20-30 אלף תכניות בכל שבוע. במקביל, גדל חלקה של המערכת הבנקאית בשיעורי הבחירה של האזרחים על חשבון חלקן של קופות הגמל, ופחת שיעור סכום ההפקדה הנוספת מסך הקופות שנפתחו מ-81% ל-68%.

תכנית חיסכון לכל ילד יצאה לדרך באופן רשמי לפני כחצי שנה. במסגרת המכרז שפרסמה חטיבת המימון ואשראי באגף החשב הכללי במשרד האוצר נבחרו 9 בנקים מכל 5 הקבוצות הבנקאיות ו-12 קופות גמל. ההפקדות בחשבונות החיסכון מתבצעות ע"י המוסד לביטוח לאומי, שיפקיד בחשבונות החיסכון על שם הילדים סכום חודשי של 50 ₪ עבור כל ילד זכאי. בנוסף, כל הורה זכאי לבחור להוסיף לסכום 50 ש"ח נוספים אשר ישולמו על ידי הביטוח הלאומי מתוך קצבת הילדים שמקבל ההורה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!