דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ביקור טראמפ / כנראה שעבר בשלום: ביקור טראמפ ומשפחתו בארץ הסתיים

לאחר יממה גדושה בפגישות ונאומים, עזב טראמפ את האזור כשהוא משאיר קצוות פתוחים ודגדוגי תקוות | "נגעת בלבנו ונגעת באבני קיומנו" אמר נתניהו לטראמפ | "הקונפליקט לא יוכל להימשך אם שני הצדדים יגידו 'מספיק', שהייתה מספיק שפיכות דמים", אמר הנשיא האמריקאי

נשיא ארה"ב עולה המטוס הנשיאותי חזרה לארה"ב (צילום מסך מתוך לע"מ).
נשיא ארה"ב עולה המטוס הנשיאותי חזרה לארה"ב (צילום מסך מתוך לע"מ).

ביקורו ההיסטורי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל הסתיים אמש בנאום פרו-ישראלי במיוחד, לצד דרישה נחושה של הנשיא האמריקאי להושיט יד לשלום. "בפגישה שלי עם חברי הטוב בנימין נתניהו, אני יכול להגיד לכם שהוא גם מושיט יד לשלום, הוא רוצה שלום. הוא אוהב אנשים והוא אוהב במיוחד את הישראלים. בנימין נתניהו רוצה שלום."

לאחר שביקר בכותל המערבי ובכנסיית הקבר, סעד ארוחת ערב עם משפחת נתניהו, שוחח עם הנשיא ריבלין, נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, ביקר (קצרות) ב'יד ושם' ובמוזיאון ישראל, חזר שוב ושוב על מחויבותו לעם ישראל וערבותה של ארה"ב לביטחונה של מדינת ישראל, דרש הנשיא האמריקאי מהישראלים להתבונן בכוחות השואפים שלום גם בעולם הערבי.

נאום דונלד טראמפ במוזיאון ישראל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
נאום דונלד טראמפ במוזיאון ישראל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

"גם כשאנחנו מחזקים את השותפות שלנו, עלינו לזכור את האידיאלים שלנו. שהקשר בין העמים שלנו ארוג יחד בלבבות האנשים ובאהבתם לחופש ולכבוד לכל איש ולכל אישה. בואו ניצור עתיד שבו יהודים נוצרים ומוסלמים יכולים לגדול יחד ולחיות יחד בכבוד, בהבנה ובהרמוניה."

טראמפ, הנשיא האמריקאי הראשון שביקר בכותל בזמן כהונתו, אמנם לא שכח להכיר בקשר העמוק שיש לעם היהודי לארצו "הקשרים של העם היהודי לארץ הזו הם עתיקים ונצחיים. הם הולכים אחורה אלפי שנים לתקופת דוד המלך, שהסמל שלו מתנוסס על דגל ישראל. אתמול ביקרתי בכותל המערבי והתפעלתי מהנוכחות של האל וההתמדה של האדם מולו", אך לא הכריז, כפי שקיוו בישראל, על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

טראמפ מתפלל בעת ביקורו בכותל (צילום: נתי שוחט \ פלאש90)
טראמפ מתפלל בעת ביקורו בכותל (צילום: נתי שוחט \ פלאש90)

כמו טראמפ, גינה ראש הממשלה נתניהו בנאומו את הפיגוע המחריד שארע בלילה שבין שני לשלישי בבריטניה, וקשר זאת להסדר עם הפלסטינים, "כפי שאמרת הבוקר, אדוני הנשיא, יש לשים סוף למימון ותגמול של טרור. הנשיא עבאס עמד היום לצדך וגינה את ההתקפה המחרידה במנצ'סטר. אני מקווה שזה מבשר על שינוי אמיתי, מכיוון שאילו התוקף היה פלסטיני והקורבנות – ילדים ישראלים, היתה מקבלת משפחתו של המחבל המתאבד קצבה מהרשות הפלסטינית. זה החוק הפלסטיני, ואת החוק הזה יש לשנות." ניכר כי מימון משפחות המחבלים וההסתה ברשות הפלסטינית הן שתי סוגיות עליהן חוזר נתניהו בנאומיו בתקופה האחרונה, ויש להניח שאלו הם תנאים בסיסיים למשא ומתן עתידי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן בפגישה בבית לחם היום. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן בפגישה בבית לחם היום. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

"במהלך 36 שעות דחוסות בישראל, נגעת בלבנו ונגעת באבני קיומנו",  אמר ראש הממשלה לנשיא האמריקאי, "אתמול בכותל, לפני שעה קלה ביד ושם, וכעת במוזיאון נפלא זה. אתה, הגברת הראשונה מלניה טראמפ, משפחתך וחברי פמלייתך, הפגנתם מחויבות גדולה לעתידה ולבטחונה של מדינת ישראל."

טראמפ, מודע למעמדו מצד אחד ומהצד השני לרגישות הישראלית להשפעה חיצונית, הילך בין הטיפות כשדרש ברכות, "הקונפליקט לא יוכל להימשך אם שני הצדדים יגידו 'מספיק', שהייתה מספיק שפיכות דמים. אפשר להתגבר על המחלוקת של הדתות ולמצוא מכנה משותף כדי להפוך את עתיד האזור הזה לטוב יותר ממה שהוא עכשיו. השינוי חייב להגיע מבפנים. הוא יכול להגיע רק מבפנים".

רעיית ראש הממשלה הגב' שרה נתניהו ורעיית נשיא ארה"ב הגב' מלאניה טראמפ מבקרות בבגן הילדים בית החולים הדסה עין כרם (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
רעיית ראש הממשלה הגב' שרה נתניהו ורעיית נשיא ארה"ב הגב' מלאניה טראמפ מבקרות בבגן הילדים בית החולים הדסה עין כרם (צילום: אבי אוחיון לע"מ)

הנשיא האמריקאי חזר שוב ושוב על המחויבות שלו למנוע מאיראן להגיע ליכולות גרעיניות, והכיר בסבל הישראלי מהמלחמות ארוכות השנים, "הישראלים חוו על בשרם את האלימות הקיצונית, ישראלים נרצחים בידי טרוריסטים שנושאים סכינים ופצצות. חמאס וחיזבאללה משגרים טילים לקהילות הישראליות, ובבתי ספר מקבלים הדרכה לרדת למקלטים. דאעש פוגע במוסדות יהודיים, בתי כנסת ושכונות יהודיות, ומנהיגי איראן קוראים שהגיע הזמן להשמיד את ישראל. לא עם דונלד ג'יי טראמפ!".

"יש כאלו שמציגים בחירת שווא, שאומרים שצריך לבחור בין תמיכה בישראל לבין תמיכה במדינות מוסלמיות וערביות באזור. זה לגמרי לא נכון. כולם רוצים לחיות בשלום והאנושות כולה מאוימת בידי הטרור. האומות יכולים להתאחד תחת המטרה של הגנה על חיים והגנה על היציבות באזור" אמר עוד.

נשיא המדינה ורעייתו מארחים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו, בבית הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
נשיא המדינה ורעייתו מארחים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו, בבית הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
"אני מחויב אישית לעזור לפלסטינים ולישראלים להגיע להסכם שלום. הייתה לי פגישה הבוקר עם אבו מאזן, ואני יכול לומר לכם שהפלסטינים מוכנים להושיט יד לשלום. שמעתם את זה, ואני אומר את זה שוב, הם מוכנים להושיט יד לשלום." בפגישה שלי עם חברי הטוב בנימין נתניהו, אני יכול להגיד לכם שהוא גם מושיט יד לשלום, הוא רוצה שלום. הוא אוהב אנשים והוא אוהב במיוחד את הישראלים. בנימין נתניהו רוצה שלום. עשיית שלום לא תהיה קלה, כולנו יודעים זאת. שני הצדדים יצטרכו לעשות החלטות קשות. עם נחישות ועם פשרה ועם אמונה שזה אפשרי, ישראלים ופלסטינים יכולים להגיע להסכם"."אני קורא לכל מי שכאן ללחום באויבים המשותפים שלנו ולהגן על כל ילדיו של אלוהים" אמר טראמפ בסיום דבריו.

פמליית טראמפ ביד ושם (עמוס בן גרשום/ לע"מ).
פמליית טראמפ ביד ושם (עמוס בן גרשום/ לע"מ).

מישראל המריא הנשיא האמריקאי לרומא להיפגש עם האפיפיור, והישראלים והפלסטינים נותרו במזרח התיכון החם, אחד לצד השני, בלי פתרונות קסם, ועם נשיא אמריקאי שכנראה מתכוון לפעול להשגת הסכם באזור, אך טרם נודע כיצד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!