דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

משבר החוב ביוון / שמיטת חובות או פריסה עד שנת 2100: נמשכים הדיונים על עתידה של יוון

ויכוח בין נושיה של יוון: נציגי קרן המטבע הבינלאומית מעוניינים לשמוט חלק מהחוב, בעוד נציגי האיחוד בהובלת גרמניה הציעו מתווה להחזר חוב עד לסוף המאה הנוכחית | יוון במרחק של חודש וחצי מחדלות פרעון

פנסיונרים מפגינים ברחובות אתונה במחאה על קיצוץ בקרנות הפנסיה, דצמבר 2016 יוון (צילום ארכיון: סוכנות AP).
פנסיונרים מפגינים ברחובות אתונה במחאה על קיצוץ בקרנות הפנסיה, דצמבר 2016 יוון (צילום ארכיון: סוכנות AP).
יונתן קירשנבאום

ישיבת שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי, "היורוגרופ", יחד עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית הסתיימה ביום שני בלילה ללא החלטה חד משמעית לגבי עתיד הסדר החוב היווני. הישיבה, שארכה כ-7 שעות ונמשכה לתוך הלילה, הסתיימה בלא החלטה לגבי שני הנושאים המרכזיים העומדים בפני יוון: שחרור הפעימה הבאה של הסיוע במסגרת ההסכם הנוכחי, והסכם שמיטת חובות עתידי. נשיא היורוגרופ ושר האוצר ההולנדי, יארון דיסלבלום, אמר כי הצדדים "קרובים מאוד להסכם" וכי הוא מקווה להגיע להסדר בישיבה הבאה של הפורום שתתקיים ב-15 ליוני.

על פי הסדר החוב הנוכחי, עומדת יוון בפני פירעון של חובות בשווי 7 מיליארד יורו ביולי. כדי לאפשר ליוון לעמוד בהחזר החובות, על האיחוד לשחרר עד אז את הפעימה השלישית של חבילת הסיוע הנוכחית. הפרלמנט היווני אישר בשבוע שעבר את צעדי הצנע אותם דרשו מוסדות האיחוד כתנאי לקבלת חבילת הסיוע, על אף שביתה כללית שהוכרזה ע"י איגודי העובדים, והפגנות של אלפים באתונה. שלוש סיעות בפרלמנט האירופי הגישו ליורוגרופ מכתב בו דרשו מהפורום להגיע להסכם באופן מיידי. "יוון מילאה את חובתה בנוגע לצעדים המקדימים. כעת הגיע הזמן שהנושות יעמדו בהתחייבויותיהם" נכתב.

בכניסה לישיבה הצהיר יארון דיסלבלום כי מטרת הפגישה היא "להביא את קרן המטבע לחתימה על המתווה העתידי". האיחוד האירופי הצהיר בעבר כי השתתפות הקרן בהסכם היא תנאי לקיומו, ולשחרור הפעימה השלישית של חבילת הסיוע. נציגי קרן המטבע מתנגדים לעמדתו של האיחוד, בהובלת גרמניה, לפיה אין צורך בשמיטת חובות ליוון, אלא בהמשך קיצוצים שיאפשרו החזר עתידי של החוב. נציגי האיחוד הציגו מתווה בו החזר החוב של יוון נפרש עד לשנת 2100.

לעומתם טוענים נציגי הקרן כי יש להגיע להסכם שבמסגרתו ניתנת שמיטת חובות משמעותית ליוון והארגון הצהיר בעבר כי לא ישתתף במתווה בו לא נכללת שמיטת חובות. נציגי האיחוד הביעו התנגדות נחרצת לעמדה זו. שר האוצר האוסטרי, הנס שלינג, הזהיר את קרן המטבע שלא למנוע את שחרור הפעימה הבאה של הסיוע ע"י התעקשות לשמיטת חובות. וולפגנג שויבלה, שר האוצר הגרמני אמר כי לצורך החלטה על שמיטת חובות "יהיה צורך במנדט מחודש מהבונדסטאג (הפרלמנט הגרמני)", ובכך רמז כי גרמניה לא תאפשר הסכם הכולל שמיטת חובות עד לאחר הבחירות הגרמניות בספטמבר.

חלוקת מזון בבית תמחוי ביוון, אפריל 2017 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)
חלוקת מזון בבית תמחוי ביוון, אפריל 2017 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)

במהלך הישיבה ניסו נציגי האיחוד להגיע לפשרה במסגרתה יחתמו נציגי הקרן על ההסכם באופן עקרוני, אך לא ישתתפו בו בפועל עד שיגיעו הצדדים להסכם על שמיטת חובות. יוקליד טסטקולוס, שר האוצר היווני, התנגד להצעה זו, והתעקש להגיע להסכם מלא על שמיטת חובות.

המאמצים להגיע להסכם נכשלו בעקבות דרישתם של נציגי הקרן לראות "הרחבה של האופציות הניתנות ליוון לצורך שמיטת חובות" כך, עפ"י נציג הארגון. לכך הייתה התנגדות מצד גרמניה, אוסטריה והולנד. על היורוגרופ להגיע להסדר במסגרתו ניתנת הפעימה הבאה של הסיוע עד יולי, אחרת תוכרז יוון כחדלת פירעון ע"י נושיה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!